Planlegging
1:08
timer
timer
Reisetid Oslo-Halden
89
km
km
Total lengde med nye dobbeltspor
250
km/t
km/t
Planlegges med toppfart på 250 km/t
InterCity
Del av InterCity- satsingen
2007
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2019
2020
2021
2022
2024
2029
2034
- Follobanen planlegges
- Jernbaneverket reviderer sin InterCity-strategi med en ny mulighetsstudie
- Konseptvalgutredning for InterCitystrekningen Oslo–Halden er klar
- Byggestart for Follobanen og nye Ski stasjon. Jernbaneverket etablerer en egen InterCity-organisasjon
- Planarbeidet igang for strekningen Sandbukta–Moss–Såstad
- Planarbeidet i gang for strekningen Haug (Råde)–Halden
- Fastsatt planprogram for strekningen Haug i Råde og Seut i Fredrikstad
- Anbefaling for korridor for nytt dobbeltspor Haug-Seut. Mulig vedtak på kommunedelplan Fredrikstad-Sarpsborg. I kommunedelplan avgjøres hvilken korridor som skal planlegges videre.
- Mulig vedtak på kommunedelplan Haug-Seut, og mulig oppstart av arbeidet med reguleringsplan på strekningen.
- Åpning av Follobanen. Mulig vedtak reguleringsplan Haug-Seut.
- Planlagt åpning Sandbukta–Moss–Såstad. Planlagt byggestart av dobbeltspor på strekningen Haug i Råde og Seut i Fredrikstad.
- Planlagt ferdigstillelse dobbeltspor på Haug-Seut. Bane NOR har bygd dobbeltspor som muliggjør to tog i timen til/fra Sarpsborg, og to ekstra tog i rushtiden til/fra Fredrikstad.
- Ferdig dobbeltspor til Halden. Utbygging av InterCity på Østfoldbanen er avsluttet.