Oppgradering av Kongsvingerbanen
Langs Kongsvingerbanen planlegger Bane NOR flere tiltak for å øke kapasiteten og legge til rette for vekst i godstrafikken. Dette innebærer også sanering av flere planoverganger langs strekningen, noe som vil øke trafikksikkerheten i flere lokalområder.
På denne siden:
Om prosjektet
Kongsvingerbanen har i dag stor trafikk bestående av gods- og persontog. Trafikken består av lokaltog (65 %), godstog (20 %) og region- og fjerntog til og fra Sverige (15 %). Bane NOR jobber med flere tiltak som skal gi en økt kapasitet for gods- og persontrafikk langs Kongsvingerbanen og på Nordsenga tømmerterminal.
Tiltak på Kongsvingerbanen
Prosjektet skal forlenge dagens kryssingsspor i retning Oslo og bygge nye sideplattformer med overgangsbro for passasjerer over sporområdet. Det planlegges en oppgradering av stasjonen med universell utforming og ny innfartsparkering. Reguleringsplanen ble vedtatt 26.04.2022 og nå pågår planlegging av byggeperiode. Byggestart er planlagt i 2026.
Prosjektet planlegger å etablere nytt kryssingsspor nord for Bodung stasjon og erstatte planovergangen ved stasjonen med en bro. I tillegg skal usikrede driftsoverganger langs kryssingssporet saneres. Prosjektet har startet med planlegging og formell oppstart av reguleringsplanarbeid planlegges i første kvartal av 2024. Byggestart er planlagt i 2028.
Eksisterende planovergang på Seterstøa stasjon skal saneres. I den forbindelse planlegges det å etablere nytt veikryss på fylkesvei 175, samt adkomstvei og overgangsbro til Gamle Sundveg. Reguleringsplanen ble vedtatt 23.08.2022. Nå pågår planlegging av byggeperiode og planlagt byggestart er i 2026.
Prosjektet skal etablere nytt kryssingsspor nord for Galterud stasjon. Dette medfører behov for å etablere en fylling i Glomma for det nye kryssingssporet, som strekker seg fra rett etter Huvnes bru (ved Kraftverkvegen Fv. 1954) og noen meter forbi Gulli bru (E16). Reguleringsplanen ble vedtatt 17.12.2020 og nå pågår planlegging av byggeperiode. Byggestart er planlagt i 2026.
Det er vekst i tømmernæringen, og behov for å øke kapasiteten for transport av tømmer på bane. For tiden planlegger vi derfor ombygging av Norsenga tømmerterminal. Dette vil gi en økning i kapasitet fra ca. 650000 m3 til ca. 1 million m3.
Kontaktinformasjon
Elisabeth Nordli
Prosjektsjef
Gunnar Børseth
Kommunikasjonsrådgiver
Kristin Østerhus
Prosjektleder arealplan
Nyheter fra prosjektet
Nå begynner detaljplanleggingen på Norsenga
Norsenga tømmerterminal skal få høyere kapasitet for håndtering av tømmer. Norconsult har fått oppdraget med å detaljprosjektere ombyggingen.
Øker kapasiteten på Norsenga
Bane NOR er i gang med planlegging av tiltak som vil gi en betydelig økning i kapasiteten på Norsenga tømmerterminal. Etter planen skal en oppgradert terminal stå ferdig i løpet av 2028.
Snakker med politikere og innbyggere
Bane NOR jobber med å planlegge flere tiltak langs Kongsvingerbanen for å øke kapasiteten på jernbanen og legge til rette for vekst i godstrafikken. For å informere, og få innspill til arbeidet, gjennomføres flere møter med politikere og innbyggere.