Utbygging mellom Sandnes og Nærbø
Vi planlegger dobbeltspor mellom Skeiane og Nærbø på Jærbanen. Det er sterkt ønsket å bygge en bedre og mer effektiv jernbane på Jærbanen, som har opplevd stor passasjervekst.

Jærbanen går gjennom et vakkert kulturlandskap, her ved Frøylandsvannet. Foto: Bane NOR
Hva jobber vi med og hvorfor?
Det er behov for økt kapasitet på Jærbanen. Strekningen er allerede en sentral del av samferdselstilbudet på Jæren, og i årene som kommer er det ventet vekst i antall innbyggere – og togpassasjerer. For godstransport på jernbane er Jærbanen en flaskehals. Med dobbeltspor får vi en mer robust og stabil jernbane, og kan tilby hyppigere avganger.
Det er allerede etablert dobbeltspor på deler av strekningen, mellom Stavanger og Sandnes. Etter åpningen av dobbeltsporet har vi sett en kraftig passasjervekst. På under 20 år er det årlige antallet passasjerer mer enn doblet, fra 2.3 millioner i 2001 til 4.8 millioner i 2019.
Regionalplan for Jæren legger opp til fortetting og vekst i stasjonsbyene, og det betyr økt pendling på strekningen mellom Sandnes og Nærbø. Prosjektet vil tilrettelegge for at flere kan reise kollektivt, med et bedre tilbud.
Status
Bane NOR arbeider med å finne ut hvor det nye dobbeltsporet kan ligge. Dette arbeidet skjer i tett samarbeid med de berørte kommunene, og vi tar sikte på å ha bestemt trasé i 2024, da kommunedelplan for prosjektet etter planen skal vedtas.
Bane NOR utarbeider en kommunedelplan med konsekvensutredning. Denne planen skal behandles politisk i de berørte kommunene, og vil bli lagt ut på offentlig høring og ettersyn. Det er forventet at kommunedelplanen blir vedtatt i 2024.
Prosjektet er ikke prioritert i Nasjonal transportplan 2022-2033, og det er usikkert når detaljprosjektering og -regulering, og eventuell bygging kan finne sted.
I 2015 utarbeidet Jernbaneverket en silingsrapport som ligger til grunn for det videre arbeid i denne planfasen. Les dokumentet på Jernbanedirektoratets nettsider. (åpnes i ny fane)
Bane NOR har utarbeidet et planprogram (en plan for planen, som viser hva som skal utredes). Denne planen inneholder flere alternativer for plassering av dobbeltsporet, og er fastsatt i de direkte berørte kommunene; Sandnes, Klepp, Time og Hå. Du finner dokumentet lenger ned på denne siden.
Det har blitt utført omfattende grunnundersøkelser langs de foreslåtte traseene.
Siste nytt om prosjektet
Resultater fra grunnundersøkelser
Bane NOR har gjennomført omfattende grunnundersøkelsen som del av planleggingen av nytt dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø. Det er ikke avdekket store utfordringer knyttet til grunnforhold.
Plandokumenter og planprosessen
Planprogram for prosjektet Dobbeltspor Sandnes-Nærbø har blitt fastsatt av den politiske ledelsen i de berørte kommunene; Sandnes, Time, Klepp og Hå. Planprogrammet sier hvordan den videre planleggingen skal foregå, og peker ut hvilke alternativer som skal være med videre.
I forbindelse med planprogrammet ble det gjennomført en offentlig høring, og Bane NOR har oppdatert planprogrammet. I høringsperioden kom det inn 30 merknader til planprogrammet, og flere av merknadene er innarbeidet. Det har også fremkommet mange merknader til planprogrammet som er til orientering og vil følge prosjektet videre i kommende planprosess.
Bane NOR har begynt på arbeidet med kommunedelplan med tilhørende konsekvensutredning, der konsekvensene av dobbeltspor på de utvalgte arealene skal utredes. Bane NOR vil, med bakgrunn i planprosessen anbefale korridor for det nye dobbeltsporet. Det vil bli gjennomført en offentlig høring i forbindelse med kommunedelplanen, i tråd med Plan- og bygningsloven.
Plandokumenter
Her kan du laste ned de nyeste plandokumentene.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt om du har spørsmål om prosjektet. Vi ber pressen om å kontakte vår kommunikasjonsrådgiver.
Erik Pascal Johansen
Prosjektsjef
Lars Rugtvedt
Prosjekteringsleder offentlig plan
Börje Karlsson
Prosjekteringsleder offentlig plan
Esben Svendsen
Kommunikasjonsrådgiver