Nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen
Vi bygger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen og oppgraderer Drammen stasjon. Sammenhengende dobbeltspor gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg.

Slik vil Drammen stasjon se ut når det nye dobbeltsporet åpner i 2025. Illustrasjon av Norconsult og Baezeni for Bane NOR
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Vi bygger nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen gjennom en ny tunnel i Strømsåsen.
På Drammen stasjon bygger vi nye plattformer, legger nye spor, og hever hele stasjonsområdet 40 cm for å være bedre rustet mot flom. Byggearbeidene hadde offisiell anleggsstart 19. desember 2019.
Ny bybru
I samarbeid med Drammen kommune bygger vi også ny bybru over Drammenselva. Bane NOR har ansvaret for den delen av brua som går over sporområdet.
Fire tog i timen
Prosjektet skal etter planen stå ferdig i 2025, samtidig med at det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker lenger sør på Vestfoldbanen kan tas i bruk. Det betyr at det da blir sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg. Det gjør det mulig å kjøre fire tog timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo.
Nabo til utbyggingen?
Her jobber vi nå
Her finner du en oversikt over noe av det som er planlagt i nærmeste fremtid.
Nyheter om Drammen-Kobbervikdalen
Første stålbjelke løftet på plass
Mandag 18. september ble den første av to 29 meter lange stålbjelker montert på stålsøylene til den nye bybrua vi bygger sammen med Drammen kommune.

Starten på ny bybru
Bane NOR bygger den delen av den nye bybrua som er på Strømsø-siden og går over jernbanesporene på Drammen stasjon. Vi har lenge jobbet med grunnarbeid og forberedelser, men nå blir arbeidet mer synlig.

Trafikkvakter, psykologer og sykkelreparatører
Trafikkvaktene ved Gulskogen skole i Drammen gjør mer enn å lose små trafikanter trygt over veien. De trøster, oppmuntrer – og innimellom hjelper de til når syklene streiker.

Se alle nyheter for Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
Les de siste nyhetene om vårt arbeid i hele landet.
Milepæler i prosjektet
I 2023 skal vi dele sporområdet ved Drammen stasjon på langs og de tre sporene langs elven.
Vi bygger de nye sporene langs elven, med tilhørende plattformer først.
I 2024 tar vi i bruk de nye sporene langs elva, og river sporene nærmest stasjonsbygningen.
I 2025 åpner vi stasjonen med nye spor og det nye dobbeltsporet. Den nye bybrua skal stå klar med trappeforbindelse til alle platformene og jernbanekaia.
2022:
- Midlertidig gangbru over Drammenselva og over Grønlandsundergangen åpnet.
- Bybrua revet
- Togparkeringen på Skamarken fjernet.
- Midlertidig togparkering i Nybyen bygget og åpnet
- Oppgradering av Brakerøya stasjon.
- Første del av kulverten overlevert fra entreprenør.
- Drammenstunnelen ferdig drevet.
- Løsmassetunnelen ferdig gravd ut.
2021:
- Bygging av Drammenstunnelen
- 550 meter nytt dobbeltspor ved Gulskogen
2020:
- Bygging av Drammenstunnelen
2019:
- Grunnerverv og oppstart byggearbeid
2018:
- Reguleringsplan vedtatt
- Grunnerver
2017:
- Oppstart og arbeide med reguleringsplan
2016:
- Vedtak av kommunedelplan
2015:
- Fastsettelse av planprogram.
- Oppstart med grunnundersøkelser og innmålinger
Kontaktinformasjon
Nabokontakt
Besøksadresse: Eliesonsgt. 4, 3044 Drammen (inngang Schultz gate)
Postadresse: Postboks 4350, 2308 Hamar
Ved akutte hendelser, utenfor telefontiden, kan du ringe prosjektets beredskapstelefon: 916 56 253.
Vi sender jevnlig ut SMS med lenke til informasjon om arbeidet som pågår. Du kan melde deg på ved å sende UDK Info til 26112. Avmelding: UDK Slutt til 26112.

Tormod Ugelstad
Senior kommunikasjonsrådgiver

Hanne Anette Stormo
Prosjektsjef

Kari Stangeby Noer
Kontraktsleder

Lise Backer
Prosjektleder kulvert og løsmassetunnel

Eirik Korsnes
Prosjektleder underbygning Drammen stasjon - Sundhaugen

Torben Trogstad
Prosjektleder jernbaneteknikk
Relaterte prosjekter
Bane NOR bygger nye parkeringsplasser for tog i Kongsberg, rett ved Kongsberg stasjon. I tillegg omfatter prosjektet godstiltak langs Numedalsbanen.
Vi bygger 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker, og ny Horten stasjon. Dobbeltsporet skal være ferdig i slutten av 2025.