Nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen
Vi bygger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen og oppgraderer Drammen stasjon. Sammenhengende dobbeltspor gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg.

Slik vil Drammen stasjon se ut når det nye dobbeltsporet åpner i 2025. Illustrasjon av Norconsult og Baezeni for Bane NOR
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Vi bygger nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen gjennom en ny tunnel i Strømsåsen.
Fakta om Drammenstunnelen
På Drammen stasjon bygger vi nye plattformer, legger nye spor, og hever hele stasjonsområdet 40 cm for å være bedre rustet mot flom. Byggearbeidene hadde offisiell anleggsstart 19. desember 2019.
Ny bybru
I samarbeid med Drammen kommune bygger vi også ny bybru over Drammenselva. Bane NOR har ansvaret for den delen av brua som går over sporområdet.
Fire tog i timen
Prosjektet skal etter planen stå ferdig i 2025, samtidig med at det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker lenger sør på Vestfoldbanen kan tas i bruk. Det betyr at det da blir sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg. Det gjør det mulig å kjøre fire tog timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo.
Milepæler i prosjektet
I 2023 skal vi dele sporområdet ved Drammen stasjon på langs og rive de tre sporene som ligger nærmest elven.
Vi bygger så de nye sporene med tilhørende plattformer mens trafikken går på de sporene som er nærmest stasjonen.
I 2024 tar vi i bruk de nye sporene langs elva, og river sporene nærmest stasjonsbygningen.
I 2025 åpner vi stasjonen med nye spor og det nye dobbeltsporet. Den nye bybrua skal stå klar med trappeforbindelse til alle plattformene og jernbanekaia.
2022:
- Midlertidig gangbru over Drammenselva og over Grønlandsundergangen åpnet.
- Bybrua revet
- Togparkeringen på Skamarken fjernet.
- Midlertidig togparkering i Nybyen bygget og åpnet
- Oppgradering av Brakerøya stasjon.
- Første del av kulverten overlevert fra entreprenør.
- Drammenstunnelen ferdig drevet.
- Løsmassetunnelen ferdig gravd ut.
2021:
- Bygging av Drammenstunnelen
- 550 meter nytt dobbeltspor ved Gulskogen
2020:
- Bygging av Drammenstunnelen
2019:
- Grunnerverv og oppstart byggearbeid
2018:
- Reguleringsplan vedtatt
- Grunnerver
2017:
- Oppstart og arbeide med reguleringsplan
2016:
- Vedtak av kommunedelplan
2015:
- Fastsettelse av planprogram.
- Oppstart med grunnundersøkelser og innmålinger
Nabo til utbyggingen?
Her jobber vi nå
Her finner du en oversikt over noe av det som er planlagt i nærmeste fremtid.
Berørte toglinjer
Toglinjene vil kunne være berørte til ulike tidspunkt, men vi gjør det vi kan for å berøre toglinjene minst mulig. Se NÅ-appen for mer nøyaktig informasjon om reisen din.
Relaterte prosjekter
Bane NOR har bygget nye parkeringsplasser for tog i Kongsberg, rett ved Kongsberg stasjon. I tillegg omfattet prosjektet godstiltak langs Numedalsbanen.
Vi bygger 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker, og ny Horten stasjon. Dobbeltsporet skal være ferdig i slutten av 2025.
Kontaktinformasjon
Nabokontakt
Besøksadresse: Eliesonsgt. 4, 3044 Drammen (inngang Schultz gate)
Postadresse: Postboks 4350, 2308 Hamar
Har du spørsmål om arbeidet kan du sende e-post eller kontakte oss på telefon. Telefonen er normalt betjent hverdager klokka 9-15.
Ved akutte hendelser, utenfor telefontiden, kan du ringe prosjektets beredskapstelefon: 916 56 253.
Vi sender jevnlig ut SMS med lenke til informasjon om arbeidet som pågår. Du kan melde deg på ved å sende UDK Info til 26112. Avmelding: UDK Slutt til 26112.

Tormod Ugelstad
Senior kommunikasjonsrådgiver

Hanne Anette Stormo
Prosjektsjef

Kari Stangeby Noer
Kontraktsleder

Lise Backer
Prosjektleder kulvert og løsmassetunnel

Eirik Korsnes
Prosjektleder underbygning Drammen stasjon - Sundhaugen

Torben Trogstad
Prosjektleder jernbaneteknikk
Nyheter fra prosjektet
Kongsberg togparkering åpnet
7. desember åpnet den nye togparkeringen som er en viktig brikke i målene om mer gods på bane og at flere kan ta mer tog.

Stenger heisen i tre dager
Siden heisen ved den midlertidige gangbrua ble satt i drift for halvannet år siden, har den måttet tåle mye juling. Nå er det derfor nødvendig å skifte ut dørene. Heisen vil være ute av drift mens dette arbeidet pågår.

Det første brudekket er støpt over sporområdet i Drammen
Torsdag 16. november støpte vi det første brudekket på den nye bybrua som skal gå over Drammenselva. Det er Drammen kommune og Bane NOR som bygger brua, og Bane NOR bygger den delen som går over sporområdet.
