Nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen
Vi bygger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen og oppgraderer Drammen stasjon. Sammenhengende dobbeltspor gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg.

Slik vil Drammen stasjon se ut når det nye dobbeltsporet åpner i 2025. Illustrasjon av Norconsult og Baezeni for Bane NOR
Hva bygger vi og hvorfor?
Vi bygger nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen gjennom en ny tunnel i Strømsåsen.
På Drammen stasjon bygger vi nye plattformer, legger nye spor, og hever hele stasjonsområdet 40 cm for å være bedre rustet mot flom. Byggearbeidene hadde offisiell anleggsstart 19. desember 2019.
Ny bybru
I samarbeid med Drammen kommune bygger vi også ny bybru over Drammenselva. Bane NOR har ansvaret for den delen av brua som går over sporområdet.
Fire tog i timen
Prosjektet skal etter planen stå ferdig i 2025, samtidig med at det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker lenger sør på Vestfoldbanen kan tas i bruk. Det betyr at det da blir sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg. Det gjør det mulig å kjøre fire tog timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo.
Nabo til utbyggingen?
Her jobber vi nå
Her finner du en oversikt over noe av det som er planlagt i nærmeste fremtid.
Nyheter om Drammen-Kobbervikdalen
Utbyggingsarbeidet stanser togtrafikken i pinsen
Fredag kveld 26. mai stanser togtrafikken gjennom Drammen klokka 20. Da skal vi gjøre arbeid som ikke kan utføres når det går tog i sporene. Arbeidet pågår til tirsdag 30. mai kl. 02.00.

Seks spor ble til tre på Drammen stasjon i påsken
Etter arbeidet i påsken i Drammen, er halvparten av sporene på stasjonen nå fjernet. Nå er det tre spor i drift her helt frem til høsten 2025.

Nettpartner signerte kontrakt med Bane NOR
Nettpartner blir entreprenør i prosjektet Drammen-Kobbervikdalen. Kontrakten omfatter oppgradering av kontaktledningsanlegg og nytt autotransformatoranlegg.

Se alle nyheter for Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
Les de siste nyhetene om vårt arbeid i hele landet.
Milepæler i prosjektet
I 2023 skal vi dele sporområdet ved Drammen stasjon på langs og de tre sporene langs elven.
Vi bygger de nye sporene langs elven, med tilhørende plattformer først.
I 2024 tar vi i bruk de nye sporene langs elva, og river sporene nærmest stasjonsbygningen.
I 2025 åpner vi stasjonen med nye spor og det nye dobbeltsporet. Den nye bybrua skal stå klar med trappeforbindelse til alle platformene og jernbanekaia.
2022:
- Midlertidig gangbru over Drammenselva og over Grønlandsundergangen åpnet.
- Bybrua revet
- Togparkeringen på Skamarken fjernet.
- Midlertidig togparkering i Nybyen bygget og åpnet
- Oppgradering av Brakerøya stasjon.
- Første del av kulverten overlevert fra entreprenør.
- Drammenstunnelen ferdig drevet.
- Løsmassetunnelen ferdig gravd ut.
2021:
- Bygging av Drammenstunnelen
- 550 meter nytt dobbeltspor ved Gulskogen
2020:
- Bygging av Drammenstunnelen
2019:
- Grunnerverv og oppstart byggearbeid
2018:
- Reguleringsplan vedtatt
- Grunnerver
2017:
- Oppstart og arbeide med reguleringsplan
2016:
- Vedtak av kommunedelplan
2015:
- Fastsettelse av planprogram.
- Oppstart med grunnundersøkelser og innmålinger
Kontaktinformasjon
Nabokontakt
Besøksadresse: Eliesonsgt. 4, 3044 Drammen (inngang Schultz gate)
Postadresse: Postboks 4350, 2308 Hamar
Nabokontakttelefonen er betjent hverdager klokka 09-15. Ved akutte hendelser, utenfor telefontiden, kan du ringe prosjektets beredskapstelefon: 916 56 253.
Vi sender jevnlig ut SMS med lenke til informasjon om arbeidet som pågår. Du kan melde deg på ved å sende UDK Info til 26112. Avmelding: UDK Slutt til 26112.

Tormod Ugelstad
Senior kommunikasjonsrådgiver

Hanne Anette Stormo
Prosjektsjef

Kari Stangeby Noer
Kontraktsleder

Lise Backer
Prosjektleder kulvert og løsmassetunnel

Eirik Korsnes
Prosjektleder underbygning Drammen stasjon - Sundhaugen

Torben Trogstad
Prosjektleder jernbaneteknikk
Relaterte prosjekter
-
Togparkering Kongsberg
Bane NOR bygger nye parkeringsplasser for tog i Kongsberg, rett ved Kongsberg stasjon. I tillegg omfatter prosjektet godstiltak langs Numedalsbanen.
- Utbyggingsprosjekt
- Viken
-
Nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker
Vi bygger 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker, og ny Horten stasjon. Dobbeltsporet skal være ferdig i slutten av 2025.
- Utbyggingsprosjekt
- Vestfoldbanen
- Vestfold og Telemark