Nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen
Vi bygger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen og oppgraderer Drammen stasjon. Sammenhengende dobbeltspor gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg.

Slik vil Drammen stasjon se ut når det nye dobbeltsporet åpner i 2025. Illustrasjon av Norconsult og Baezeni for Bane NOR
Hva bygger vi og hvorfor?
Vi bygger nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen gjennom en ny tunnel i Strømsåsen.
På Drammen stasjon bygger vi nye plattformer, legger nye spor, og hever hele stasjonsområdet 40 cm for å være bedre rustet mot flom. Byggearbeidene hadde offisiell anleggsstart 19. desember 2019.
Ny bybru
I samarbeid med Drammen kommune bygger vi også ny bybru over Drammenselva. Bane NOR har ansvaret for den delen av brua som går over sporområdet.
Fire tog i timen
Prosjektet skal etter planen stå ferdig i 2025, samtidig med at det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker lenger sør på Vestfoldbanen kan tas i bruk. Det betyr at det da blir sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg. Det gjør det mulig å kjøre fire tog timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo.
Nabo til utbyggingen?
Her jobber vi nå
Her finner du en oversikt over noe av det som er planlagt i nærmeste fremtid.
Nyheter om Drammen-Kobbervikdalen
Nå er tunnelen hel
Denne uken var det endelig klart for den siste betongstøpen i den nye Drammenstunnelen. Tirsdag 6. juni ble den siste biten av hvelvet i kulverten støpt.

"Kiss and ride" i Jernbanegata stenges 12. juni
I forbindelse med omlegging av en nettstasjon fra Glitre, må vi sperre av området mellom Drammen stasjon og midlertidig gangbru fra mandag 12. juni. Den ene trappen ned fra gangbrua blir også stengt.

Området over løsmassetunnelen satt i stand
Etter lang tids anleggsarbeid i gatene over løsmassetunnelen, er området så nå godt som tilbakeført. I lang tid har det vært et omfattende arbeid for å bygge den nye Drammenstunnelen gjennom løse masser under staselige hus, men nå går det mot en mer normal tilstand.

Se alle nyheter for Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
Les de siste nyhetene om vårt arbeid i hele landet.
Milepæler i prosjektet
I 2023 skal vi dele sporområdet ved Drammen stasjon på langs og de tre sporene langs elven.
Vi bygger de nye sporene langs elven, med tilhørende plattformer først.
I 2024 tar vi i bruk de nye sporene langs elva, og river sporene nærmest stasjonsbygningen.
I 2025 åpner vi stasjonen med nye spor og det nye dobbeltsporet. Den nye bybrua skal stå klar med trappeforbindelse til alle platformene og jernbanekaia.
2022:
- Midlertidig gangbru over Drammenselva og over Grønlandsundergangen åpnet.
- Bybrua revet
- Togparkeringen på Skamarken fjernet.
- Midlertidig togparkering i Nybyen bygget og åpnet
- Oppgradering av Brakerøya stasjon.
- Første del av kulverten overlevert fra entreprenør.
- Drammenstunnelen ferdig drevet.
- Løsmassetunnelen ferdig gravd ut.
2021:
- Bygging av Drammenstunnelen
- 550 meter nytt dobbeltspor ved Gulskogen
2020:
- Bygging av Drammenstunnelen
2019:
- Grunnerverv og oppstart byggearbeid
2018:
- Reguleringsplan vedtatt
- Grunnerver
2017:
- Oppstart og arbeide med reguleringsplan
2016:
- Vedtak av kommunedelplan
2015:
- Fastsettelse av planprogram.
- Oppstart med grunnundersøkelser og innmålinger
Kontaktinformasjon
Nabokontakt
Besøksadresse: Eliesonsgt. 4, 3044 Drammen (inngang Schultz gate)
Postadresse: Postboks 4350, 2308 Hamar
Nabokontakttelefonen er betjent hverdager klokka 09-15. Ved akutte hendelser, utenfor telefontiden, kan du ringe prosjektets beredskapstelefon: 916 56 253.
Vi sender jevnlig ut SMS med lenke til informasjon om arbeidet som pågår. Du kan melde deg på ved å sende UDK Info til 26112. Avmelding: UDK Slutt til 26112.

Tormod Ugelstad
Senior kommunikasjonsrådgiver

Hanne Anette Stormo
Prosjektsjef

Kari Stangeby Noer
Kontraktsleder

Lise Backer
Prosjektleder kulvert og løsmassetunnel

Eirik Korsnes
Prosjektleder underbygning Drammen stasjon - Sundhaugen

Torben Trogstad
Prosjektleder jernbaneteknikk
Relaterte prosjekter
-
Togparkering Kongsberg
Bane NOR bygger nye parkeringsplasser for tog i Kongsberg, rett ved Kongsberg stasjon. I tillegg omfatter prosjektet godstiltak langs Numedalsbanen.
- Utbyggingsprosjekt
- Viken
-
Nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker
Vi bygger 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker, og ny Horten stasjon. Dobbeltsporet skal være ferdig i slutten av 2025.
- Utbyggingsprosjekt
- Vestfoldbanen
- Vestfold og Telemark