Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen
Prosjektet legger til rette for mer miljøvennlige og moderne tog med større kapasitet, også for gods, samt sømløs overgang ved grensen til Sverige.

Bildet er tatt fra Hansbakken overgangsbru i retning Være og viser mastene som er satt opp. Ola Grendal, Bane NOR
Hva bygger vi og hvorfor?
Elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen legger til rette for mer moderne og miljøvennlige tog, bedre komfort og større kapasitet både for person- og godstrafikk. I tillegg sikrer det en sømløs og bærekraftig reise over landegrensen til Sverige.
Sammen med flere store og små byggeprosjekter som nå pågår på jernbanen i Trøndelag, vil elektrifiseringen gi et kraftfullt løft på samferdselsområdet i regionen. Utbyggingen ferdigstilles innen utgangen av 2024.
Det er første gang siden elektrifiseringen av Dovrebanen i 1970 at en jernbanestrekning i Trøndelag blir elektrifisert.

Bildet viser kart over strekningene som elektrifiseres Foto: Bane NOR
Når de aktuelle banestrekningene står klare for drift av elektriske tog, vil reisende og godstransportører få et langt bedre jernbanetilbud. Moderne persontog har bedre komfort, enklere av- og påstigning og nesten dobbelt så mange sitteplasser som i dag. Godstransportørene får anledning til å kjøre togene både billigere og noe raskere enn hva man kan i dag, og det blir mulig å kjøre lengre tog. Motorstøyen fra elektriske tog er også betydelig mindre enn ved dieseldrevne tog, og utslipp av klimagasser reduseres.
På Meråkerbanen betyr elektrifiseringen at det blir et forbedret tilbud for godstransport mellom Norge og Sverige, all den tid jernbanen allerede er elektrifisert på svensk side fram til norskegrensen ved Storlien. Meråkerbanen blir en strategisk viktig banestrekning med tanke på muligheten for omkjøring mellom Trøndelag og Østlandet. Den blir også et sentralt bindeledd mellom det norske og det nordiske jernbanenettet. Ikke minst vil strekningen kunne tilby et langt bedre tilbud med persontog lokalt inn mot svenskegrensen og til utfartsdestinasjoner både i Meråker og Åre, for å nevne noe.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen innebærer en investering på ca. 2,1 milliarder kroner.
Videoer fra prosjektet
Nyttig informasjon
Her finner du brosjyrer som gir informasjon om miljøgevinst og bærekraft ved bruk av elektrisk drevet tog samt hvordan du forholder deg til elektrisk jernbane.
Milepæler i prosjektet
Vi bygger ut Trønder- og Meråkerbanen for elektrisk drift i etapper, slik at effekten kan tas ut så tidlig som mulig. I alt skal 120 km bane elektrifiseres i løpet av perioden 2021 til utløpet av 2024. Strekningene Trondheim S-Stjørdal og Stavne-Leangenbanen skal etter planen være ferdig elektrifisert våren 2024, mens Meråkerbanen er klar høsten samme år.

De første AT-linene ble strukket forbi Rotvoll i begynnelsen av mars 2023 Foto: Bane NOR
Overgangsbruene er ferdigstilt
For å få plass til de strømførende installasjonene, som på fagspråket kalles KL/AT-anleggene (kontaktledning/autotransformatorer), har vi økt høyden på mange av dagens bruer over sporet. Dette arbeidet startet våren 2021 og ble avsluttet ved utgangen av 2022.
Arbeidet med elektrifiseringen er i rute
Arbeidene med KL/AT-anleggene startet sommeren 2021. Vi er helt i rute med de ulike arbeidene knyttet til boring av fundamenter, utplassering av master og montering av utstyr i mastene.
I disse dager jobber vi med vannsikring av Tyholttunnelen på Stavne-Leangenbanen, slik at det ikke kommer fuktighet på kjøreledningene som skal monteres i løpet av sommeren. For å få plass til kjøreledningen senker vi sporet tre steder inne i tunnelen samt utenfor hver tunnelmunning. Arbeidet utenfor tunnelen er planlagt utført våren 2023.
På Trønderbanen jobber vi nå med å sluttføre fundamenteringen der mastene skal monteres før kjøreledningen trekkes. Dette er planlagt ferdigstilt i løpet av våren. Monteringen av master er godt i gang og kjøreledningene skal strekkes i perioden våren til høsten 2023. Deretter blir det kontroller og testing av anlegget før det kan tas i bruk våren 2024.
På Meråkerbanen, som er ca. sju mil lang, jobber vi med to boretog som opererer fra hver sin ende av strekningen. I løpet av våren vil vi være ferdig med å bore fundamenter. Mastene utplasseres fra mars før kjøreledningene monteres etter sommeren. Alle arbeidene er planlagt ferdigstilt høsten 2024.
Helt ny omformerstasjon
Parallelt bygger vi en ny omformerstasjon på Hell. Den skal sikre tilstrekkelig elektrisk kapasitet til alle togene. Omformerstasjonen er planlagt å stå ferdig senest desember 2024.
Våren 2023 regner vi med å være ferdige med å bore fundamenter til mastene der ledningene som gir togene strøm skal henge. Deretter fortsetter arbeidet med å sette opp master og trekke ledningene. Alle arbeidene som gjennomføres skjer imidlertid i etapper, så noen steder er det allerede satt opp master.
Etter planen skal strekningen Trondheim S - Stjørdal og Stavne-Leangenbanen være ferdig elektrifisert våren 2024, men Meråkerbanen følger etter høsten 2024.

Den første AT-linen ble strukket på strekningen forbi Rotvoll i begynnelsen av mars 2023 Foto: Bane NOR
Hell omformerstasjon leverer strøm til jernbanen i Trøndelag
Når Trønder- og Meråkerbanen er ferdig elektrifisert, er det Hell omformerstasjon som vil levere strøm både til togene og til andre jernbaneinstallasjoner på banenettet. Stasjonen vil også bidra med strøm til tilstøtende banestrekninger.
Omformeren er en nødvendig forutsetning for å kunne klare overgangen fra dieseldrevet togmateriell til de mer miljøvennlige og stillegående elektriske person- og godstogene. Den er stor nok til på sikt å forsyne baneledningsnettet i store deler av Trøndelag.

Hell omformerstasjon begynner å ta form Foto: Bane NOR
Om arbeidet med overgangsbruene
Totalt er det 37 overgangsbruer på strekningene som skal elektrifiseres. Av disse var det 34 bruer som krevde en eller annen form for tiltak i dette prosjektet. Arbeidene, som ble avsluttet i januar 2023, har vært fordelt på ulike entrepriser.

Den nye overgangsbrua på Være sto klar høsten 2022 Foto: Bane NOR
Bakgrunnen for arbeidene med overgangsbruene
Når vi elektrifiserer banestrekningene må vi forholde oss til et minstekrav til fri høyde mellom spor og undersiden av brua. Dette må overholdes for å få plass til kontaktledningsanlegget. I tillegg må det monteres beskyttelsesskjermer mot strømførende deler samt etableres tett dekke på brua, slik at det ikke kan renne vann ned på kontaktledningsanlegget.
Det var 15 overgangsbruer som kun trengte beskyttelsesskjerm. De er tatt med i totalentreprisen på KL/AT-anlegget (kontaktledning med autotransformatorer) som tilfører togene kjørestrøm. De resterende 19 bruene, som krevde ytterligere tiltak, ble tatt ut i en egen totalentreprise. 13 av disse bruene er revet og 8 av dem er erstattet med nye bruer. Følg denne lenken for å se oversikt over overgangsbruene i denne totalentreprisen.
Totalentreprisen for overgangsbruene ble lyst ut 2. oktober 2020. Den 22. april 2021 signerte Bane NOR kontrakten med BMO Entreprenør om rehabilitering, sanering og bygging av nye bruer på strekningene Trondheim S-Stjørdal og Hell-riksgrensen.
Nabo til jernbanen?
Oversikt over hvor vi jobber nå
Her kan du følge arbeidene som er i gang og hvor vi jobber. Her ligger også varsler og utsendt informasjon knyttet til elektrifiseringen
Nabovarsel for Trønder- og Meråkerbanen
Her kan du følge med på varsling av støyende arbeid om natten.
Berørte toglinjer
Arbeidet med å elektrifisere Trønder- og Meråkerbanen blir hovedsakelig gjennomført på natten når det ikke går tog. Strekningene vil likevel kunne være berørt til ulike tidspunkt, blant annet deler av driftsdøgnet i helgene på Trønderbanen, men vi gjør det vi kan for ikke å berøre togavgangene mer en høyst nødvendig. Se NÅ-appen for mer nøyaktig informasjon om reisen din.
Nyheter
Elektrisk prøvedrift om et drøyt år
Grønne spor i Trøndelag nærmer seg med stormskritt. Arbeidet med å tilpasse overgangsbruer er ferdigstilt.

Bedre bruer over grønnere spor
Mens oppgraderingen til elektrisk drift på 120 km med spor i Trøndelag fortsetter for fullt på langs, er mange viktige jobber på tvers nå unnagjort.

Flere nyheter
Her kan du lese flere nyheter om elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen
Teknisk om elektrifiseringen
Kontaktledningsanlegget sørger for kontinuerlig overføring av den elektriske energien fra matestasjonene til togene. Strømmen til togene kommer til lokomotivet via kontaktledningsanlegget, går gjennom lokomotivenes strømavtaker og gjøres om til trekkraft i de elektriske motorene.
Vi skal bygge et kontaktledningsanlegg etter system 20 med autotransformatorer og elutforming E. Dette kan du lese mer om her:
(https://trv.banenor.no/wiki/Kontaktledning/Prosjektering_og_Bygging/Elektrisk_utforming)
(åpnes i ny fane)

Fasade KL/AT Foto: Bane NOR
Kontaktledningsanlegget sørger for kontinuerlig overføring av den elektriske energien fra matestasjonene til togene. Strømmen til togene kommer til lokomotivet via kontaktledningsanlegget, går gjennom lokomotivenes strømavtaker og gjøres om til trekkraft i de elektriske motorene.
Matestasjonene leverer ut en spenning på 16 500 V og med en frekvens på 16 2/3 Hz til togene. Kontaktledningsanlegget består av flere komponenter som ledninger, master, brytere og anlegg for returstrøm.
Autotransformatorsystem er utformet for å doble spenningen i overføringen mellom omformerstasjon og tog fra 15 kV nominelt til 30 kV nominelt. Det brukes for å oppnå både god elektrisk kapasitet og kapasitet for en matestrekning, slik at man kan kjøre mange tog og tog med stor effekt, og samtidig ha stor avstand mellom omformerstasjonene.
Konseptet med autotransformatorsystem går i hovedsak ut på at det bygges to langsgående høyspentledere, én positiv og én negativ leder (PL og NL). Det er +/- 15 kV spenning langs hele strekningen og en spenningsforskjell på 30 kV mellom PL og NL.
Ved om lag hver 10. kilometer plasserer vi autotransformatorer i egne bygg/kiosker. Kontaktledningen seksjoneres og mates fra høyspentledningen, slik at hver seksjon med kontaktledning koordineres med hovedsignalene på strekningen.
PL og NL føres normalt som blanke ledninger på toppen av kontaktledningsmastene, men kan legges i kabler der det ikke er plass på mastene.
Omformerstasjoner er bindeleddet mellom det ordinere elektriske forsyningsnettet og jernbanenettet. De produserer ikke elektrisk energi, men omformer energi fra “vanlig 50 Hz strøm” til “16,7 Hz togstrøm”.
De to elektriske nettene opererer ikke på samme frekvens og spenningsnivå, og kan derfor ikke kobles sammen uten en omformer som bindeledd.
Arbeidet omfatter bygging av en ny omformerstasjon for elektrisk omforming fra trefase 132 kV, 50 Hz til tofase 15 kV, 16,7 Hz. Omformerstasjonen, inkludert grunnarbeider, bygges etter to totalentrepriser hhv «Grunnarbeider og tomt» og «Omformerstasjon». Omformerstasjonen vil bli utrustet med 2x30 MVA (megavoltampere) moderne, statiske omformere.
Det er Hitachi Energy Norway AS som bygger omformerstasjonen, og det er Tverås Maskin & Transport AS som har gjort tomten byggeklar.
Kontaktinformasjon
Har du spørsmål om elektrifiseringen, er du velkommen til å ta kontakt med oss. Du treffer oss lettest på e-post eller telefon.
Nabotelefonen er betjent mellom kl. 0900 og kl. 1500 alle arbeidsdager.
Nabotelefon
Besøksadresse: Osloveien 105, 7017 Trondheim
Fakturaadresse: Postboks 4350, 2308 Hamar
Kontaktpersoner

Ola Grendal
Prosjektleder

Birgitte Langballe
Senior kommunikasjonsrådgiver