Dobbeltspor Arna-Bergen
Vi har bygget en ny tunnel fra Arna til Bergen, gjennom fjellet Ulriken. Når rehabiliteringen av den opprinnelige tunnelen er fullført, vil de to tunnelene til sammen utgjøre et dobbeltspor gjennom fjellet.

Markeringene viser hvor de to tunnelene går gjennom fjellet Ulriken. Ny tunnel har stiplet, rød linje, mens den opprinnelige har heltrukket, grå linje. Illustrasjon: Norconsult, Bane NOR
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Strekningen mellom Arna og Bergen er svært tett trafikkert. Dagens enkeltspor har for dårlig kapasitet, og bygging av dobbeltspor på strekningen vil bedre situasjonen både for gods- og persontrafikken. Dobbeltsporet vil også legge til rette for økt hastighet og mer fleksibel ruteplanlegging.
Ny tunnel på 7,8 km. gjennom Ulriken utgjør størstedelen av traseen fra Arna til Bergen. Den nye tunnelen ble tatt i bruk i desember 2020, og går fra Arna stasjon til Fløen på bysiden i Bergen.
Nå pågår rehabiliteringen av den opprinnelige tunnelen - som sammen med ny tunnel vil utgjøre dobbeltsporet gjennom fjellet.
I desember 2022 åpnet nye Arna stasjon og kryssingssporet mellom tunnelene, mens resten av den gamle tunnelen og dobbeltsporet videre inn til Bergen stasjon vil være ferdig først i 2024, når prosjekt Nygårdstangen-Bergen-Fløen er fullført.
Milepæler i prosjektet
Dette gjør vi i den gamle tunnelen
Etter at nye Ulriken tunnel ble tatt i bruk, startet rehabiliteringen av det gamle tunnelløpet. I de første 1200 meterne fra Arna er det full vann- og frostsikring, ny underbygning og nytt dreneringssystem. Det samme gjelder de første 180 meterne av tunnelen nærmest Bergen. For å få plass til dette, har man utvidet tverrsnittet til tunnelen i disse partiene ved å sprenge.
I resten av den 7,6 kilometer lange tunnelen har man sprengt flekkvis til ny vannsikring, og eldre, ubeskyttet PE-skum skiftes ut. I tillegg er det sprengt plass til ventilasjonsvifter og diverse teknisk utstyr som skal monteres.
Ny jernbanebro i Fløen
Prosjektet bygger også en ny bro til det gamle tunnelløpet. Denne broen vil bli lik broen som er bygget til den nye tunnelen i Fløen. De to broene skal bygges inntil hverandre, til en samlet konstruksjon.
Gjennomføring
- Byggestarten var i august 2014, 50 år etter at den gamle tunnelen og Arna stasjon åpnet i 1964.
- Sprengning av første del av den nye tunnelen og diagonaltunneler for passering, til sammen 1275 meter: november 2014-oktober 2015.
- Oppstart for tunnelboremaskinen Ulrikke: januar 2016. Film av tunnelboremaskinen i drift (åpnes i ny fane) .
- Tunnelboremaskinen kom ut i Fløen 29. august 2017. Film fra gjennomboringen (åpnes i ny fane) .
- Sprenging av 16 rømningstunneler mellom de to tunnelene: september 2017-april 2018.
- Første støping på det som var Norges første fastspor på jernbanen skjedde 26. november 2019. Det 7 kilometer lange fastsporet ble fullført i mars 2020.
- Nye Ulriken tunnel åpnet for trafikk i desember 2020. Film fra åpningen av nye Ulriken tunnel (åpnes i ny fane) .
- Ombygging og oppgradering av Arna stasjon skjedde i to omganger i perioden 2017-2022. Del 1 åpnet i mai 2019, mens del 2 ble bygget om i 2021-22.
- Kryssingssporet inne i tunnelen, og alle sporene på Arna stasjon åpnet 11. desember 2022. Film fra åpningen av nye Arna stasjon (åpnes i ny fane) .
Nyheter og nabovarsler
Nabomøte i Bergen 27. september
Bane NOR inviterer til informasjonsmøte for naboene til byggingen av dobbeltspor mellom Bergen stasjon og Fløen. Møtet er onsdag 27/9 kl. 18.30, og påmeldingsfristen er 21/9.

Siste etappe frå Bergen til Arna i haust
Frå 16. oktober stansar passasjertoga i åtte veker for at vi skal bygge siste del av dobbeltsporet frå Bergen til Arna.

Relaterte prosjekter
Prosjektet bygger tunneldelen av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen. Effekten av dobbeltsporet oppnås når prosjekt Nygårdstangen-Bergen-Fløen er fullført.
Prosjektet fullfører dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og moderniserer Nygårdstangen godsterminal. Etter byggingen vil man kunne kjøre passasjertog hvert 15. minutt på strekningen, og doble godsmengden på terminalen.
Kontaktinformasjon

Hans-Egil Larsen
Prosjektdirektør Utbygging Portefølje Vest

Torbjørn Søderholm
Prosjektsjef Arna-Fløen

Torstein Standal
Prosjektleder tunnel

Ingvild Eikeland
Kommunikasjonsansvarlig, Utbygging Portefølje Vest
Bane NOR Kundeservice
Pb 4350, 2308 Hamar
Mandag til fredag
kl. 08:00 - 19:00
Lørdag/søndag/helligdager
kl. 09:00 - 15:00
Jul- og nyttårsaften
kl. 08:00 - 12:00