Nytt dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord
Bane NOR arbeider med planer for nytt dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord på Vestfoldbanen. Formålet er å legge til rette for høyere fart og flere tog mellom Oslo og Skien.

Illustrasjon av hvordan ny Sandefjord stasjon kan se ut. Foto: Bane NOR
På denne siden:
Hva jobber vi med og hvorfor?
Utbyggingen av strekningen Stokke-Sandefjord er ett av flere nødvendig tiltak for å gjøre det mulig å kjøre to tog i timen og få ned reisetiden mellom Oslo og Skien. Denne tilbudsøkningen er mulig selv om det ikke er bygget dobbeltspor mellom Tønsberg og Stokke, og mellom Sandefjord og Larvik. Disse strekningene kan bygges ut senere, og vil styrke tilbudet på Vestfoldbanen ytterligere.
Hvor skal sporet ligge?
Sandefjord kommunestyre vedtok kommunedelplan for utbyggingen i 2019, og da ble det bestemt hvor korridoren skal ligge. Strekningen starter i Stokke og går på vestsiden av Torp Sandefjord lufthavn. Her planlegger Bane NOR en ny stasjon, nær terminalen på lufthavnen.
Korridoren går videre i tunnel gjennom Mokollen til en ny stasjon i området ved Sandefjord VGS, vest for Sandefjordsveien. Fra stasjonen følger korridoren dagens jernbanetrasé ut av byen i retning Larvik.

Status
Arbeidet med planlegging av nytt dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord går fremover. I 2023 skal Bane NOR gjennomføre flere grunnundersøkelser og arkeologiske undersøkelser, og jobbe videre med utvikling av planene.
Berørte grunneiere i Sandefjord kommune har mottatt brev. Alle som blir direkte berørt av grunnundersøkelsene vil bli kontaktet.
Prosjektet vil jobbe videre med enkelte prosjekteringsaktiviteter og forberedelser for oppstart av reguleringsplan.
I Nasjonal transportplan 2022-2033 er strekningen Stokke-Sandefjord prioritert i første periode. Dette betyr ikke at det er sikkert at prosjektet blir gjennomført, det er avhengig av videre prioriteringer og bevilgninger.
I jernbanesektorens innspill til Nasjonal transportplan 2025-2032 (NTP) har ikke dobbeltspor Stokke-Sandefjord nådd opp i prioritet. NTP skal behandles politisk utover høsten 2023 og vedtas i Stortinget våren 2024.
Dersom dobbeltsporet blir prioritert i NTP, så kan det innebære oppstart av reguleringsplan i andre halvår 2024. I reguleringsplanen skal det bestemmes nøyaktig hvor sporet skal ligge, og hvilke arealer Bane NOR må legge beslag på.
Hvis det blir bevilget midler til prosjektet i 2027 kan oppstart bygging starte i 2028.
Etter en lang og grundig prosess ble kommunedelplanen for dobbeltspor mellom Stokke og Virik i Sandefjord kommune vedtatt torsdag 20. juni 2019.
Dette er den vedtatte Torp vest-korridoren: Traséen starter i Stokke og går på vestsiden av Torp Sandefjord lufthavn. Her vil den nye stasjonen ligge nær terminalen på lufthavnen. Korridoren går videre i tunnel gjennom Mokollen til en ny stasjon ved Sandefjordsveien. Fra stasjonen følger korridoren dagens jernbanetrasé ut av byen i retning Larvik.
I perioden etter 2019 har det blitt jobbet videre med forberedende tiltak og undersøkelser for å skaffe mer kunnskap i påvente av oppstart reguleringsplan.
Siste nytt
Videre grunnundersøkelser i Vestfold
Bane NOR skal gjøre flere grunnundersøkelser mellom Stokke og Sandefjord. Formålet er å kartlegge grunnforholdene som en del av forberedelsene til en mulig fremtidig dobbeltsporutbygging.

Plandokumenter og planprosessen
Prosjektet har ennå ikke fått mandat til å starte opp det formelle reguleringsplanarbeidet. Det avventes føringer i ny Nasjonal transportplan som vedtas av Stortinget våren 2024.
Kommunedelplan
Her kan du laste ned dokumentene fra kommunedelplanen som ble vedtatt i 2019.
Kontaktpersoner
Ta kontakt om du har noen spørsmål om prosjektet. Vi ber pressen om å kontakte vår kommunikasjonsrådgiver direkte.
Fredrik Haga
Prosjektsjef
Maren Johannessen Kirkebøen
Planlegger, ansvarlig for Mokollen-Sandefjord stasjon
Gisle Rebnord Totland
Planlegger, ansvarlig for Stokke-Mokollen
Esben Svendsen
Kommunikasjonsrådgiver