Togparkering Lillehammer
På Hove like nord for Lillehammer planlegger Bane NOR et nytt område for parkering av tog. Totalt blir det åtte spor med plass til 16 togsett.

Det nye sporområdet planlegges mellom Dovrebanen og dagens E6. Bane NOR
Hva bygger vi og hvorfor?
På jernbanespråket snakker vi om et hensettingsområde. Her står togene parkert når de ikke går i trafikk, flest på natten, men også i perioder med mindre trafikk på dagtid.
På et hensettingsområde blir det gjort daglig vedlikehold av togene, som blant annet innvendig renhold, tømming av toaletter, etterfylling av vann og kioskvarer. Togparkering er viktig for både å sikre at tomme tog ikke tar opp plass på sporene, og for å ta vare på togsettene.
Dette skal bygges
Hove ligger ca. tre kilometer nord for Lillehammer sentrum. Hensettingsområdet skal bygges mellom Dovrebanen og E6, avgrenset i nord av Fv. 2522 Storhovearmen og i syd av driftsbasen for skinnegående arbeidsmaskiner.
Det planlegges åtte spor med plass til totalt 16 togsett av typen Flirt, og det blir mulig for tog å kjøre inn på området både nordfra og sydfra. Området kan også benyttes av annet skinnegående materiell.
Prosjektet må også gjøre noen tilpasninger knyttet til dagens driftsbase og oppgradering av kontaktledningsanlegget mellom Hove og Fåberg omformer.
Ferdig i 2025
Bane NOR prioriterer prosjektet på Hove som en del av en effektpakke for Dovrebanen. Tidlig i januar 2023 lyste vi ut en totalentreprise som omfatter alle anleggsarbeidene som skal gjennomføres, inkludert jernbanetekniske anlegg.
Vi ser for oss byggestart i løpet av august/september og at området kan tas i bruk i slutten av 2025.
Byutvikling og flere avganger
Flere parkeringsplasser for tog er nødvendig for på sikt å gjøre det mulig med flere avganger til og fra Lillehammer og på søndre del av Dovrebanen. I dag er det noen få plasser på Lurhaugen like ved Lillehammer stasjon, i tillegg til at det kjøres tomme tog fra Lillehammer til Hamar for hensetting over natten.
I forbindelse med utbyggingen av dobbeltspor sør for Hamar, planlegges det å kjøre flere og raskere tog mellom Oslo og Innlandet.
Bane NOR vil, når prosjektet er ferdig, kunne frigi arealer på området ved Lurhaugen hvor dagens hensettingsspor ligger. Bane NOR Eiendom gått sammen med Lillehammer kommunale eiendomsselskap om å stifte et selskap (Lurhaugen Utvikling) hvor formålet er å utvikle området. Dette er et sentralt område som er kan være viktig for utviklingen av Lillehammer sentrum.
Milepæler i prosjektet
I januar lyste prosjektet ut en totalentreprise som omfatter alle anleggsarbeidene som skal gjennomføres, inkludert jernbanetekniske anlegg. Vi ser for oss byggestart i løpet av august/september 2023.
Etter en byggeperiode på drøye to år, ser vi for oss at det nye sporområdet kan tas i bruk mot slutten av 2025.
Berørte toglinjer
Kontaktinformasjon

Morten Berg
Prosjektleder

Olav Nordli
Kommunikasjonsrådgiver