Dobbeltspor gjennom Stange kommune

For kortere reisetid og flere avganger mellom Hamar og Oslo bygges det nå tre mil med dobbeltspor på Dovrebanen mellom Kleverud i sør og Åkersvika i nord i Stange kommune.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Dovrebanen
Illustrasjonsbilde av brua som kommer over Tangenvika i Stange kommune

Dette er en illustrasjon som viser hvordan Tangenvika jernbanebru over Mjøsa vil se ut når dobbeltsporet gjennom Stange kommune står klart. Dagens trasé går langs Mjøsa. Foto: Implenia/Norconsult

På denne siden:

Hva bygger vi og hvorfor?

Det nye dobbeltsporet gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord, skal etter planen være klart i 2027. Men både ny reguleringsplan på siste strekning, finansiering helt til Hamar og re-planlegging av signalsystemet gjør at det vil ta lenger tid å åpne strekningen.

Sammen med traseen som er bygget tidligere, frem til Kleverud, vil arbeidet gi en pålitelig og moderne jernbane mellom Oslo og Hamar. Det gir kortere reisetid, flere avganger og bidrar til å gjøre Norge litt grønnere. I tillegg økes kapasiteten for godstransport.

Prosjektet var i utgangspunktet to prosjekter, Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika, men de skal bygges ut parallelt for å hente ut synergier og få mer jernbane for pengene. Til sammen skal det bygges 29,7 km med dobbeltspor. I tillegg har det kommet sterke politiske signaler om at dobbeltsporet skal bygges ytterligere 646 meter fra Åkersvika og inn til Espern på Hamar. 

Mer om hva vi bygger

Strekningen fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord vil i stor grad få helt ny trasé syd i kommunen. Vi bygger en jernbanetunnel på 3,1 km mellom Kleverud og Espa for deretter å ta traséen videre over Tangenvika i Mjøsa. Dette blir Norges lengste jernbanebru på over 1 km.

Deretter fortsetter dobbeltsporet over Tangenhalvøya hvor det skal det bygges et helt nytt stasjonsområde nordvest for dagens. Den nye stasjonen vil ha sideplattformer for nordgående og sørgående tog. I tillegg vil det være forbikjøringsspor i hver retning syd for stasjonen. 

Nord i kommunen legger vi traséen delvis langs nåværende jernbanespor, men også i nytt terreng. Stange stasjon blir bygget om, og store deler av stasjonsområdet vil fremstå i ny drakt. 

Dobbeltsporet er tilrettelagt for at togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen. Med en slik hastighet er alle krysningspunktene utformet som over- eller underganger. Det vil si at det ikke lenger er planoverganger slik det var over det gamle sporet.

Tidligere er det bygget og tatt i bruk moderne dobbeltspor på Dovrebanen frem til Kleverud. 

Filmer som viser den nye jernbanetraséen

Strekningen Kleverud-Sørli tur/retur er visualisert i denne 3D-filmen(åpnes i ny fane).
Strekningen videre fra Sørli til Åkersvika er visualisert i denne 3D-filmen(åpnes i ny fane).

Følg prosjektet

Følg prosjektet på Facebook eller meld deg på nyhetsbrevet for å få varslinger og oppdateringer om prosjektet.

Milepæler i prosjektet

Nabo til jernbanen?

Berørte toglinjer

Selv om dobbeltsporutbyggingen enkelte steder skjer tett innpå dagens trasé på Dovrebanen, vil vi gjøre vårt ytterste for at det skal få så få konsekvenser som mulig for dagens trafikkavvikling. Dovrebanen skal i utgangspunktet holdes åpen under hele utbyggingen. Det er likevel slik at vi ved noen anledninger må utføre oppgaver som krever togfri periode. Vi vil stort sett benytte perioder når trafikken stoppes av andre årsaker enn vår utbygging, men noen vil vi også være initiativtaker til selv i løpet av årene frem til vi er ferdige ved utgangen av 2027.

Kontaktinformasjon

Nabotelefon og prosjektets e-postadresse

Adresse

Besøksadressen er Espavegen 13, 2337 Tangen.
Postadressen er Postboks 4350, 2308 Hamar.

 

Mer informasjon

Prosjektadministrasjonen er plassert på Tangen i Stange kommune. Der holder vi til i en rigg sydøst på dagens stasjonsområde.

Kontortiden er fra 08:00 til 15:45 (sommertid fra 08:00 til 15:00 fra midten av mai til midten av september). 

Nabokontakttelefonen er betjent arbeidsdager mellom kl. 09:00 og kl. 15:00.

 

Nyheter fra prosjektet