Dobbeltspor gjennom Stange kommune
Vi bygger dobbeltspor gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord. Når sporet står klart får togpassasjerer flere avganger og kortere reisetid mellom Hamar og Oslo.
Dette er en illustrasjon som viser hvordan Tangenvika jernbanebru vil se ut når dobbeltsporet gjennom Stange kommune står klart ved utgangen av 2027. Foto: Implenia/Norconsult
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Det nye dobbeltsporet gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord, skal stå klart ved utgangen av 2027. Med det nye dobbeltsporet får togpassasjerene flere avganger og kortere reisetid mellom Hamar og Oslo. I tillegg økes kapasiteten for godstransport.
Prosjektet var i utgangspunktet to prosjekter, Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika, men de skal bygges ut parallelt for å hente ut synergier og få mer jernbane for pengene. Til sammen skal det bygges 29,7 km med dobbeltspor.
Mer om hva vi bygger
Strekningen fra Kleverud i sør til Åkersika i nord vil i stor grad få helt ny trasé syd i kommunen. Vi bygger en jernbanetunnel på 3,1 km mellom Kleverud og Espa for deretter å ta traséen videre over Tangenvika på en 1040 meter lang jernbanebru. Deretter fortsetter dobbeltsporet over Tangenhalvøya hvor det skal det bygges et helt nytt stasjonsområde nordvest for dagens. Den nye stasjonen vil ha sideplattformer for nordgående og sørgående tog. I tillegg vil det være forbikjøringsspor i hver retning syd for stasjonen.
Nord i kommunen legger vi traséen delvis langs nåværende jernbanespor, men også i nytt terreng. Stange stasjon blir bygget om og vil fremstå som ny.
Dobbeltsporet er tilrettelagt for at togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen. Med en slik hastighet er alle krysningspunktene utformet som over- eller underganger. Det vil si at ingen krysningspunkter går over det fysiske jernbanesporet.
Filmer som viser den nye jernbanetraséen
Strekningen Kleverud-Sørli tur/retur er visualisert i denne 3D-filmen
(åpnes i ny fane)
.
Strekningen videre fra Sørli til Åkersvika er visualisert i denne 3D-filmen
(åpnes i ny fane)
.
Følg prosjektet
Følg prosjektet på Facebook eller meld deg på nyhetsbrevet for å få varslinger og oppdateringer om prosjektet.
Milepæler i prosjektet
De to første hovedentreprisene, KS-1 Hestnestunnelen og KS-2 Tangenvika jernbanebru, er begge totalentrepriser. De er tildelt henholdsvis Veidekke og Implenia. Begge entreprisene er kommet godt i gang.
Entreprisen KSÅ-3, fra Furnesbakken og til syd for Stange stasjon, er ute i markedet. Prekvalifisering er gjennomført og tildeling av denne totalentreprisen, som omfatter bygging av ny Tangen stasjon, er planlagt andre halvår 2023. Byggestart er planlagt første kvartal 2024.
I dette utbyggingsprosjektet inngår også oppføringen av Hamar omformerstasjon på Jessnes. Dette er en ny omformerstasjon som skal mate Inter City-strekningen på Dovrebanen med strøm og samtidig kunne sikre strøm til elektrifisering av Kongsvinger-Elverum-Hamar. Omformerstasjonen omfattes av to totalentrepriser Én for grunnarbeid og én for selve omformeren. Gjermundshaug AS står for grunnarbeidene og Siemens leverer selve omformeren.
De øvrige entreprisene legges fortløpende ut i markedet mot slutten av 2023.
Entreprisene for bygging av SÅ-3 Stange stasjon og SÅ-4 Nord på Stange stasjon til Åkersvika er planlagt tildelt henholdsvis andre kvartal 2024 og første kvartal 2025.
Arbeidet på Stange stasjon (SÅ-3) er planlagt å starte høsten 2024. Omfanget av arbeidene og informasjon knyttet til dette blir klart våren 2024. Stasjonen og området ved stasjonen skal bygges ut i etapper, noe som medfører vesentlige endringer underveis for trafikantene i Stange sentrum.
Utbyggingsarbeidet på strekningen Stange stasjon-Åkersvika (SÅ-4) starter etter planen sommeren 2025. Det vil komme mer detaljert informasjon når entreprenør er valgt. Grunnerverv starter arbeidet med avtaler på strekningen høsten 2023, og det vil pågå arbeid med grunnundersøkelser og rivning av innløste eiendommer på strekningen fremover.
Kontraktene for jernbanetekniske fag tildeles i 2025.
Dette utbyggingsprosjektet skal også utføre nødvendige oppgraderinger på Hamar stasjon. I den forbindelse skal prosjektet også skifte kontaktledningsanlegg med autotransformatorer (KL/AT) på strekningen mellom omformerstasjonen på Jessnes og Hamar stasjon.

Marita Ræstad
Kontraktsleder
Reguleringsplanene for utbyggingen
Ettersom utbyggingsprosjektet opprinnelig var to prosjekter har planarbeidet for strekningene ligget ulikt i tid.
Reguleringsplanen for Kleverud-Sørli ble vedtatt av Stange kommunestyre 22. juni i 2016 og ligger tilgjengelig på Stange kommunes nettsider: Reguleringsplanen for Kleverud-Sørli (åpnes i ny fane)
Reguleringsplanen for Sørli-Åkersvika ble vedtatt av Stange kommunestyre 17. juni i 2020 og ligger tilgjengelig på Stange kommunes nettsider:
Reguleringsplanen for Sørli-Åkersvika
(åpnes i ny fane)
Forberedende arbeider før selve dobbeltsporutbyggingen starter
I august/september 2022 benyttet vi den togfrie perioden på Dovrebanen til å gjøre forberedende arbeider nord på Stange stasjonen. Spor og underbygning ble skiftet ut og oppgradert for å tilpasses nytt dobbeltspor.
Det ble også satt opp en ny overgangsbru over det kommende dobbeltsporet på Sørli. Det ble også etablert nytt veinett. Brua er i dag stengt for bruk. Den vil benyttes til anleggstrafikk i utbyggingsperioden. deretter er planen at den skal inngå i det offentlige veinett i Stange kommune.
Andre arbeider som er ferdige
- Tilkomstvei til nye Tangen stasjon
- Vikselva bru
- Anleggsvei til Furnesodden
- Hogst for kontraktene som er i gang
Andre arbeider som er i prosess
- Utførelse av lokale støytiltak
- Brønnerstatning og måling av grunnvannstand
- Bygningsbesiktelse og rystelsesmålinger
- Riving av gjenstående innløste eiendommer
- Hogst nordover på strekningen
Nabo til jernbanen?
Her jobber vi nå
Her kan du følge arbeidene som er i gang.
Berørte toglinjer
Selv om dobbeltsporutbyggingen enkelte steder skjer tett innpå dagens trasé på Dovrebanen, vil vi gjøre vårt ytterste for at det skal få så få konsekvenser som mulig for dagens trafikkavvikling. Dovrebanen skal i utgangspunktet holdes åpen under hele utbyggingen. Det er likevel slik at vi ved noen anledninger må utføre oppgaver som krever togfri periode. Vi vil stort sett benytte perioder når trafikken stoppes av andre årsaker enn vår utbygging, men noen vil vi også være initiativtaker til selv i løpet av årene frem til vi er ferdige ved utgangen av 2027.
Kontaktinformasjon
Nabotelefon og prosjektets e-postadresse
Besøksadressen er Espavegen 13, 2337 Tangen.
Postadressen er Postboks 4350, 2308 Hamar.
Prosjektadministrasjonen er plassert på Tangen i Stange kommune. Der holder vi til i en rigg sydøst på dagens stasjonsområde.
Kontortiden er fra 08:00 til 15:45 (sommertid fra 08:00 til 15:00 fra midten av mai til midten av september).
Nabokontakttelefonen er betjent arbeidsdager mellom kl. 09:00 og kl. 15:00.

Jon Brede Dukan
Prosjektsjef

Bjørn Johannes Sørum
Grunnerverv

Birgitte Langballe
Senior kommunikasjonsrådgiver

Alexander Baksetersveen
Nabokontakt
Nyheter fra prosjektet
Veien videre mot Stange sentrum syd
Over hundre interesserte naboer fant veien til presentasjonen av dobbeltsporutbyggingen videre fra Tangen og opp mot Stange sentrum syd da Bane NOR og entreprenøren Hæhre fortalte om planene og fremdriften videre i utbyggingen.

Jobber for å unngå plastforurensning
Implenia, som er Bane NORs totalentreprenør på Tangenvika jernbanebru, har et spesielt fokus på å unngå forsøpling og spredning av mikroplast til Mjøsa.

Hæhre bygger nytt dobbeltspor mellom Tangen og Stange sentrum
Vi har inngått kontrakt med Hæhre Entreprenør om bygging av dobbeltspor mellom Furnesbakken på Tangen og Stange sentrum i Innlandet. Kontrakten er en underbygningsentreprise i åpent landskap og omfatter også ny stasjon på Tangen.
