Utbygging av Hamar stasjon
Oppgradering av Hamar stasjon vil gi kortere reisetid, flere avganger til og fra Hamar og økt kapasitet for gods på bane.

Illustrasjon av mulig ny løsning for Hamar stasjon Foto: Bane NOR
På denne siden:
Om prosjektet
Prosjektet (tidligere Åkersvika-Hamar stasjon) planlegger for en oppgradering av Hamar stasjon. Det utarbeides nå en byggeplan som vil være grunnlaget for gjennomføring av utbyggingen.
Prosjektet knyttes sammen med nytt dobbeltspor over Åkersvika.
Dobbeltsporet er tilrettelagt for at togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen. Med en slik hastighet er alle krysningspunktene utformet som over- eller underganger. Det vil si at ingen krysningspunkter går over det fysiske jernbanesporet.
Prosjektet er en del av InterCity-utbyggingen på Dovrebanen og bidrar til et fremtidsrettet tog-tilbud med flere person- og godstog, kortere reisetid og færre drifts-forstyrrelser.
Utbyggingen og gjennomføringen av prosjektet sees i sammenheng med det pågående utbyggingsprosjektet for dobbeltspor Kleverud-Sørli-Åkersvika, og fullfører dobbeltsporet mellom Oslo og Hamar.
Dagens stasjon er gammel og mye av jernbaneanlegget har behov for fornyelse de kommende årene. Det legges derfor opp til en nødvendig oppgradering av Hamar stasjon, og knutepunktet rundt stasjonen, slik at nødvendig fornyelse, økt kapasitet, og bedre tilretteleggelse for de reisende kan sees på samlet. Blant annet betyr dette at deler av busstasjonen bygges om, og det vil bli etablert en ny undergang som gir adkomst til plattformene. Undergangen vil gå på tvers av sporområdet, helt fra stasjonen til den nye bydelen langs Mjøsa.
Prosjektet har også ansvaret for knytte ny omformerstasjon på Jessnes til utbyggingen av prosjektet Kleverud-Sørli-Åkersvika. På strekningen fra Hamar stasjon til Jessnes vil prosjektet jobbe med strømtilførsel til togene, såkalt KL-AT.
Hamar og Stange kommuner godkjente i desember 2022 Bane NORs forslag til reguleringsplan for prosjektet. Prosjektet jobber nå videre med å utarbeide en byggeplan for gjennomføring av utbyggingen. Med forbehold om investeringsbeslutning kan en utbygging gjennomføres fra 2025 til 2029.
Plandokumenter
Medvirkningsportal
I denne medvirkningsportalen kan du gjøre deg kjent med prosjektet. Siden reguleringsplan for prosjektet er godkjent er det ikke lenger mulighet til å sende inn innspill til planarbeidet.
Kontaktpersoner

Magne Trønnes
Prosjektleder

Gunnar Børseth
Kommunikasjonsrådgiver
Nyheter fra prosjektet
Cowi ny rådgiver for Åkersvika-Hamar stasjon
Bane NOR har nå inngått kontrakt med COWI AS om prosjektering, teknisk rådgiving og prosjektstøtte for prosjektet Åkersvika - Hamar stasjon.

Kommunestyret godkjente meklingsresultatet
Meklingen hos Fylkesmannen førte til et forhandlingsresultat som nå er godkjent av Hamar kommunestyre. Bane NOR starter derfor med reguleringsplan for strekningen Åkersvika til og med Hamar stasjon allerede i 2021.

Undertegnet avtale om Espern bru
Avtale om bygging av Espern bru er nå undertegnet. Dette skjer etter at de fire avtalepartnerne er enige om et spleiselag for å finansiere den nye brua over jernbanesporene i Hamar.
