Nytt digitalt signalsystem (ERTMS)
Vi digitaliserer jernbanen med et nytt signalsystem. Det skal gi færre forsinkelser og flere tog i rute for passasjerer og gods.

Hva bygger vi og hvorfor?
Bane NOR skal ta i bruk et nytt digitalt signalsystem på jernbanen i Norge. Det nye systemet som kalles ERTMS - European Rail Traffic Management System er en felles standard for Europa, som skal gjøre det enklere å reise mellom landegrensene.
Dagens signalanlegg er sikre, men basert på gammel teknologi. Tilgang til kompetanse og reservedeler er en utfordring, og de gamle signalanleggene er utsatt for feil.
Bane NOR skal derfor fornye alle signalanlegg. Dette er Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter hele landet – det vil si over 4000 kilometer jernbane og 300 stasjoner.
Med ERTMS går vi over til et data- og kommunikasjonsbasert system. Kort sagt flytter vi dagens lyssignaler fra sporet og inn i togene. Det gir mindre utstyr i og langs sporet, og reduserer risiko for feil.
Det nye signalsystemet skal tas i bruk trinnvis på hele jernbanenettet frem mot 2032.
Milepæler i prosjektet
Vi tok i bruk ERTMS på strekningen Ski-Sarpsborg på Østfoldbanens Østre linje i 2015. Neste strekning som skal ta i bruk det nye signalsystemet er Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik i november 2023.
Strekning |
Planlagt åpning |
Mer informasjon |
Gjøvikbanen nord (Roa)-Gjøvik | November 2023 | |
Nordlandsbanen nord Bodø-(Grong) | 4. kvartal 2024 | |
Bergensbanen (Myrdal)-(Arna) | Tidligst 2025 | Ny åpningsdato avgjøres i revidert Nasjonal signalplan |
Bergensbanen (Hønefoss) | Tidligst 2025 | Ny åpningsdato avgjøres i revidert Nasjonal signalplan |
Bergensbanen (ål)-Myrdal-Flåm | Tidligst 2025 | Ny åpningsdato avgjøres i revidert Nasjonal signalplan |
Rørosbanen (Kongsvinger)/(Hamar)-(Støren) | Tidligst 2025 | Ny åpningsdato avgjøres i revidert Nasjonal signalplan |
Vestfoldbanen (Drammen)-Tønsberg-(Sem) | 2025 | Ny åpningsdato avgjøres i revidert Nasjonal signalplan |
Øvrige strekninger | Se Nasjonal signalplan | Nasjonal signalplan er under revisjon |
Vi utvikler ny programvare og de nye IKT-systemene er i ferd med å bli ferdigstilt. Vi har bygd to nye datasentere, montert store mengder signalutstyr i og langs sporene, og er i gang med ombyggingen av tog. Vi har testet de nye systemene hver for seg og sammen, og er godt i gang med å lære opp jernbanepersonell.
Nasjonal signalplan
Nasjonal signalplan er planen som forteller når de ulike banestrekningene skal digitaliseres med nytt signalsystem, ERTMS. Planen fanger ikke opp de siste endringene i tidsplanen, og er derfor under revisjon.
For deg som jobber med jernbanen
Innføringen av ERTMS berører mange yrkesgrupper internt hos Bane NOR og aktørene i sektoren. Rundt 6000 personer må etterutdanne seg fram til ERTMS er innført i hele landet. Mange yrkesgrupper og lokasjoner er allerede godt i gang med opplæringen.
De fleste yrkesgrupper som berøres av ERTMS, trenger å opparbeide seg praktiske ferdigheter. ERTMS-programmet har derfor etablert Campus Nyland, som er et test- og opplæringssenter i Oslo med øvingshall, simulatorsenter med mer. Campus Nyland er også en møteplass, med erfaringsutveksling og kompetansebygging i fokus.
Vi utvikler kurs og læremidler for å dekke behovet for opplæring av systemene som signalsystemet består av. Kursene er tilgjengelige for aktører som driver grunn- og etterutdanning på ERTMS.
Togene som skal kjøre på strekninger med det nye signalsystemet, ERTMS, må bygges om. Totalt dreier det seg om i overkant av 400 tog.
De som eier togene, har ansvaret for å bygge om egne tog. På Gjøvikbanen og Nordlandsbanen, som blir de to første strekningene med ERTMS, er det Alstom som gjør denne jobben for dem.
Bane NOR har ansvaret for ombyggingen av de tre første togene. De ferdig ombygde togene blir for tiden testet på Gjøvikbanen, og blir snart levert tilbake til eierne sine.
Selv om ERTMS-systemene ombord i togene er litt ulike, avhengig av hvem som foretar ombyggingen, virker alle tog sammen, slik at de kan brukes på ERTMS-strekninger over hele Europa.
Mer informasjon for kjøretøyseiere
Berørte toglinjer
Toglinjene vil kunne være berørte til ulike tidspunkt, men vi gjør det vi kan for å berøre toglinjene minst mulig. Se NÅ-appen for mer nøyaktig informasjon om reisen din.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt dersom du har flere spørsmål om prosjektet.

Hedda Nossen
Kommunikasjonsrådgiver

Lars Jorde
Programdirektør