Nytt dobbeltspor: Sandbukta-Moss-Såstad
Vi bygger 10 km dobbeltspor på strekningen fra Sandbukta til Såstad. I Moss sentrum skal vi bygge en helt ny jernbanestasjon.

Illustrasjonen viser hvordan det nye stasjonsområdet i Moss sentrum kan se ut når prosjektet er fullført. Foto: Rambøll-Sweco
Her jobber vi nå
Her jobber vi nå
Dette byggeprosjektet har flere anleggsområder. På denne siden kan du lese om hva vi jobber med nå og hva som er planlagt gjennomført i nærmeste fremtid.

Nyheter fra prosjektet
Den "lille" pendlerparkeringen flytter
Den "lille" pendlerparkeringen ved siden av Bane NORs brakkerigg stenges permanent fra søndag 14. mai kl. 2359. Et tilsvarende antallet parkeringsplasser åpnes i stedet på stasjonssiden, bak sykkelhuset.

Starter opp igjen sprengningsarbeidet i Carlbergtunnelen
Onsdag 3. mai starter arbeidet med å sprenge ut de resterende 470 meterne av bunnen av Carlbergtunnelen. Det er beregnet å bruke 10 uker på dette.

Forbereder installasjon av vertikaldren
Mellom Fjordveien og stasjonsområdet i Moss, er Bane NOR i gang med forberedende arbeider for å kunne installere vertikaldren i grunnen.

Elever fra Kirkeparken videregående besøkte Bane NOR
Elever som fordyper seg i matematikk ved Kirkeparken vgs, jobber nå med en regneoppgave som handler om frostsikring av Carlberg kulvert.

Signerte kontrakt med Norconsult
Bane NOR signerte i dag kontrakt med Norconsult, som har fått oppgaven med å prosjektere hovedarbeidene i Moss sentrum.

Flere nyheter fra prosjektet
Her kan du lese nyheter om prosjektet Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad
Kontaktinformasjon
Kontakt prosjektet
Værlesands bakgate 3, 1531 Moss
Nabotelefon
Bane NORs nabotelefon for Moss er bemannet mandag til fredag kl. 08.00-21.00 og lørdag til søndag kl. 08.00-19.00.
Har du driftsrelaterte henvendelser utenom disse klokkeslettene, som ikke kan vente?
Carlberg- og Mossetunnelen, Sandbukta/Mosseskogen/Mossehallen/ Verket området Carlberg/Dilling, MossIAs vakttelefon: 482 16 451
Aktivitet i Moss sentrum, Bane NORs beredskapstelefon: 900 11 777
Øystein Stavdal Paulsen
Kommunikasjonsleder
Karoline Vårdal
Senior kommunikasjonsrådgiver
Hva bygger vi og hvorfor?

Illustrasjonen viser den kommende jernbanetraseen, inndelt i dagsoner og tunneler. Foto: Bane NOR
Vi bygger nytt dobbeltspor gjennom Moss kommune fra Sandbukta i nord via Moss sentrum, og til Såstad i sør. Det vil bli sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S og til Rygge. Dobbeltsporet vil gi økt kapasitet på Østfoldbanen og en reisetid mellom Oslo og Moss på ca. 30 minutt. Det vil bli mulighet for fire togavganger i timen mellom Moss og Oslo S, og fem avganger i rushtiden.
10 km dobbeltspor
Dobbeltsporet er ca. 10 km langt og bygges i ny trasé, både i dagen i Sandbukta, Moss sentrum og i Rygge. Omtrent halvparten av lengden går i tunneler: Mossetunnelen i nord (2,3 km) og Carlbergtunnelen sør for Moss der de siste 400 metrene er en kulvert (2,7 km). På Dilling bygges en veikulvert under sporet i Larkollveien.
I Moss sentrum skal det bygges nye spor i ny trasé og ny jernbanestasjon. Det nye dobbeltsporet inngår i utbyggingen av InterCity-strekningene på Østlandet.
Togparkering i Rygge
For å kunne øke antall tog på streningen når dobbeltsporet står ferdig, trengs det flere parkeringsplasser for togene. Det planlegges for togparkering i Rygge med plass for inntil 16 tog med lengde på 110 meter.
Følg prosjektet
Bli oppdatert på siste nytt via Facebook-siden til prosjekt, og meld deg på for å motta nyhetsbrev.
Fakta om prosjektet
Oppdatert 11. april 2023
Fremdrift i prosjektet
På denne siden finner du informasjon fremdriften for ulike aktiviteter i prosjektet Nytt dobbeltspor: Sandbukta-Moss-Såstad.
Totalenterprise med MossIA
Totalentreprisen for prosjektet ble tildelt MossIA i 2019, og er dermed godt i gang. Entreprisen omfatter grunnarbeider og underbygning for 9 av de totalt 10 kilometrene som prosjektet utgjør.
Leif Grimsrund AS jobber i Moss sentrum
Kontrakten inneholder både forberedende arbeider, grunnstabiliserende tiltak, samt rigg- og driftstjenester. Den ble tildelt Leif Grimsrud AS og arbeidet startet opp i 2022. Konkret omfatter entreprisen omlegging av vann- og avløp nær eksisterende spor ved Moss Havn, og etablering av spunt i forbindelse med dette. Omleggingen er nødvendig for senere å kunne jobbe uten å forstyrre togdriften.
Rådgiverkontrakt for Moss sentrum
Mars 2023 ble rådgiverkontrakt for hovedarbeidene i Moss sentrum tildelt Norconsult. Kontrakten omfatter byggegrop, kulvert, jernbaneunderbygning, stasjonsbygg med plattformer og stasjonsområde, tekniske hus og veisystemer.
Moss sentrum
Våren 2023 jobbes det med forberedende arbeider i Moss sentrum. Dette gjøres i forkant av grunnforsterkningsarbeider og motfyllinger.
Mossetunnelen
Våreb 2023 jobbes det med å sprenge ut tunnelen i den sørlige delen mot Kransen nord. I den nordlige delen av tunnelen jobbes det med betongstøp av tunnelprofilet.
Carlbergtunnelen
Tunnelen ble drevet sørfra og nordover, og stanset ved endepunktet som er 40 meter fra åpningen ved Kleberget i Moss sentrum i november 2022. Det gjenstår 40 meter å sprenge mot sentrum, dette vil inngå som en del av sentrumsdelen av arbeidet.
Fra mai 2023 skal nederste del av tunnelen sprenges ut, 470 meter. Arbeidet er beregnet å ta ca. 10 uker.
Rygge dagsone
Det jobbes med underbygning for nytt spor. I Larkollveien skal det bygges veikulvert. Våren 2023 jobber vi med utgraving av byggegrop og montering av avstivere.
Kommende entrepriser
Moss sentrum - Entreprise for grunnstabilisering
Entreprise for grunnstabiliserende tiltak i Moss sentrum er lyst ut vinter 2023. Entreprisen omfatter forberedende arbeider, grunnstabiliserende tiltak, samt rigg- og driftstjenester.
Entreprise for grunnforsterkninger i Moss sentrum
Det tas sikte på å tildele kontrakt i mai/juni 2023 og det antas at arbeidet vil kunne starte opp sommer/høst 2023.
Enterprisen omfatter grunnforsterkningsdelen av områdestabilitetstiltakene i Moss sentrum. Det har blitt gjennomført prekvalifisering. De prekvalifiserte ble kontaktet i januar om å levere tilbud.
Kontrakt for Kransen Nord
Kontrakt for Kransen nord er forventet i markedet i fjerde kvartal 2023. Den omfatter utgraving og avstivning av 200 meter byggegrop og kulvert i Moss sentrum, samt grunnstabilisering i form av sekantpeling og jetpeling.
Kontakt for hovedarbeider kommer på markedet
I 2024 lyses kontrakt for hovedarbeidene i Moss sentrum ut. Kontrakten inkluderer bygging av byggegrop og kulvert, ny stasjonsbygning og stasjonsområde. I tillegg er vei, vann og avløp, og tekniske installasjoner i kontrakten. Forventet kontrahering er i 2025, kontraktsverdien er estimert til ca. 1,5 milliarder kroner.
Nyheter og aktuelt
Her finner du siste nytt fra oss i Bane NOR og aktuell informasjon som nabovarsler, rapporter og kontaktdetaljer til pressekontakten.
Rapporter og dokumenter
Rapporter og dokumenter
På denne siden finner du dokumentasjon som rapporter/dokumenter, brosjyrer og annet fra prosjektet.
Relaterte prosjekter
Berørte toglinjer
Selv om dobbeltsporutbyggingen enkelte steder skjer tett innpå dagens trasé, vil vi gjøre vårt ytterste for at det skal få så få konsekvenser som mulig for dagens trafikkavvikling. Det er likevel slik at vi ved noen anledninger må utføre oppgaver som krever at togene må stå.