Nytt dobbeltspor: Sandbukta-Moss-Såstad
Vi bygger 10 km dobbeltspor mellom Sandbukta og Såstad i Moss kommune. I Moss sentrum skal vi bygge en helt ny jernbanestasjon.

Illustrasjonen viser hvordan det nye stasjonsområdet i Moss sentrum kan se ut når prosjektet er fullført. Foto: Rambøll-Sweco
På denne siden:
Her jobber vi nå
Her jobber vi nå
På denne siden kan du lese om hva vi jobber med nå, og hva som er planlagt gjennomført i nærmeste fremtid.

Nyheter fra prosjektet
Forbereder demontering av Nyquistgården
De neste ukene blir det montert stilas rundt Nyquistgården. Deretter blir bygget pakket inn i krympeplast.

Øker sikkerheten i faresonen
Bane NOR er nå i gang med å legge den midlertidige motfyllingen som strekker seg fra havneområdet og oppover mot Fjordveien.

Kunngjør entreprise for byggegrop i sentrum
Bane NOR har nå kunngjort den første av to hovedentrepriser for byggearbeidene i Moss sentrum.

Hva bygger vi og hvorfor?

Illustrasjonen viser den kommende jernbanetraseen, inndelt i dagsoner og tunneler. Foto: Bane NOR
Vi bygger nytt dobbeltspor gjennom Moss kommune fra Sandbukta i nord via Moss sentrum, og til Såstad i sør. Det vil bli sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S og til Rygge. Dobbeltsporet vil gi økt kapasitet på Østfoldbanen, med flere tog i timen - og en reisetid mellom Oslo og Moss på ca. 30 minutter.
Det nye dobbeltsporet inngår i InterCity-utbyggingen på Østlandet.
10 km dobbeltspor
Dobbeltsporet er ca. 10 km langt og bygges i ny trasé. Omtrent halvparten går i tunneler: Mossetunnelen (2300 m) i nord og Carlbergtunnelen (2700 m) sør for Moss. På Dilling bygges en veikulvert under sporet i Larkollveien.
Ny stasjon
I Moss sentrum bygges en helt ny jernbanestasjon.
Togparkering i Rygge
For å kunne øke antall tog på streningen når dobbeltsporet står ferdig, trengs det flere parkeringsplasser for togene. Det planlegges for togparkering i Rygge med plass for inntil 16 tog med lengde på 110 meter.
Status
Oppdatert 01. desember 2023
Fremdrift i prosjektet
På denne siden finner du informasjon fremdriften for ulike aktiviteter i prosjektet Nytt dobbeltspor: Sandbukta-Moss-Såstad.
Totalenterprise med MossIA
Totalentreprisen for prosjektet ble tildelt MossIA i 2019, og er dermed godt i gang. Entreprisen omfatter grunnarbeider og underbygning for 9 av de totalt 10 kilometrene som prosjektet utgjør.
Leif Grimsrund AS jobber i Moss sentrum
Kontrakten inneholder både forberedende arbeider, grunnstabiliserende tiltak, samt rigg- og driftstjenester. Den ble tildelt Leif Grimsrud AS og arbeidet startet opp i 2022. Konkret omfatter entreprisen omlegging av vann- og avløp nær eksisterende spor ved Moss Havn, og etablering av spunt i forbindelse med dette. Omleggingen er nødvendig for senere å kunne jobbe uten å forstyrre togdriften.
Rådgiverkontrakt for Moss sentrum
Mars 2023 ble rådgiverkontrakt for hovedarbeidene i Moss sentrum tildelt Norconsult. Kontrakten omfatter byggegrop, kulvert, jernbaneunderbygning, stasjonsbygg med plattformer og stasjonsområde, tekniske hus og veisystemer.
Moss sentrum
Vår og høst 2023 jobbes det med forberedende arbeider i Moss sentrum. Dette gjøres i forkant av grunnforsterkningsarbeider og motfyllinger.
Mossetunnelen
Mossetunnelen ble ferdig sprengt oktober 2023. Det jobbes nå med etterarbeider i tunnelen, blant annet vann og frostsikring, og støp av tunnelprofilen.
Carlbergtunnelen
Tunnelen ble drevet sørfra og nordover, og stanset ved endepunktet som er 40 meter fra åpningen ved Kleberget i Moss sentrum i november 2022. Bunnen a tunnelen var ferdig sprengt sommer 2023. De gjenstående metrene tunnelsprengning vil inngå som en del av sentrumsdelen av arbeidet.
Rygge dagsone
Det jobbes med underbygning for nytt spor. I Larkollveien skal det bygges veikulvert. Høsten 2023 jobber vi med utgraving av byggegrop og montering av avstivere.
Nylig tildelte kontrakter
- Rådgiverkontrakt for hovedarbeider i sentrum:
Tildelt Norconsult - apr 2023 - Grunnforsterkningskontrakt (UE03) i sentrum:
Tildelt Keller Geoteknikk - juli 2023 - Forberedende arbeider i sentrum (UE02):
Tildelt Park & Anlegg - juli 2023
Kommende kontrakter
- Hovedarbeider Kransen nord (byggegrop) (HE02)
Kunngjort okt. 2023 - Massedeponier:
Kunngjort sept. 2023 - Hovedarbeider stasjonsromådet (HE01):
Antatt kunngjøring høsten 2024
Relaterte prosjekter
På Gon like sør for Moss planlegger Bane NOR et nytt område for parkering av tog. Totalt blir det plass til inntil 16 tog.
Kontaktinformasjon
Nabokontakt
Værlesands bakgate 3, 1531 Moss
Nabotelefonen er bemannet mandag-fredag 08-20, samt lørdag 08-19.
MossIAs vakttelefon
MossIA svarer på spørsmål om:
- Carlberg- og Mossetunnelen
- Sandbukta
- Mosseskogen
- Mossehallen
- Verket området Carlberg
- Dilling
Bane NOR beredskapstelefon
For anleggsrelaterte henvendelser som ikke kan vente.
Øystein Stavdal Paulsen
Kommunikasjonsleder
Rapporter og dokumenter
Rapporter og dokumenter
På denne siden finner du dokumentasjon som rapporter/dokumenter, brosjyrer og annet fra prosjektet.