Stasjonstiltak Strømmen-Oslo-Ski
Det skal innføres nye tog på lokaltogstrekningene L1 og L2 i Oslo-området. Nå skal Bane NOR gjøre stasjonene klare til de nye, lengre togene.

Det skal gå lengre tog på lokalstrekningene L1 og L2 i Oslo-området. Foto: Øystein Grue, Bane NOR
Hva jobber vi med og hvorfor?
Etter planen skal nye tog settes i trafikk på strekningene Spikkestad-Oslo S-Lillestrøm (L1) og Oslo S-Ski (L2) i løpet av 2025 og 2026. Det betyr at arbeidet med å tilpasse plattformene på stasjonene må settes i gang.
De aller fleste stasjonene på strekningene har allerede lange nok plattformer, så de trenger ikke å bygges om. Det er identifisert i alt 11 stasjoner som trenger tiltak, men for flere av dem er det snakk om begrenset omfang på behovet for ombygging. Dette prosjektet omfatter 8 stasjoner på Hovedbanen og Østfoldbanen.
Når plattformene er forlenget, vil det være mulig for tog som er 220 meter lange å slippe av og på passasjerer på lokaltogstrekningene L1 og L2.
Hvilke stasjoner skal vi jobbe på?
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Lillestrøm kommune
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Lørenskog kommune
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Oslo kommune, bydel Stovner
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Oslo kommune, Grorud bydel
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Oslo kommune, Nordstrand bydel
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Oslo kommune, Nordstrand bydel
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder, bedre atkomst til plattform
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Nordre Follo kommune
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Nordre Follo kommune

Det er relativt stor geografisk spredning på stasjonene som skal oppgraderes.
Status
Planleggingen og gjennomføringen av et prosjekt som favner 8 stasjoner er komplisert. Bane NOR vil etablere en god dialog med de berørte kommunene i tiden fremover, og anskaffelse av entreprenør skal skje i 2023.
Bane NOR har valgt å bruke en såkalt totalentreprise med samspill som kontraktsform. Dette vil innebære omfattende samarbeid mellom Bane NOR som byggherre og entreprenøren som skal utføre både prosjektering og bygging.
De nye togene på L1 og L2 skal fases inn i 2025 og 2026, og vi legger derfor til grunn for planleggingen at alt må være klart til å ta i bruk i 2026.
Så snart Bane NOR har signert en avtale med entreprenør vil arbeidet med å planlegge rekkefølge og detaljprosjektere begynne umiddelbart. Det betyr at vi planlegger for å kunne begynne med byggearbeider på noen lokasjoner i 2024.
Bane NOR har en avtale med Jernbanedirektoratet om å legge til rette for at lokaltogstrekningene L1 og L2 i Oslo-området kan benyttes av nye, lengre togsett. Det har pågått et planleggingsarbeid for å kartlegge hvilke tiltak som er nødvendige på hvilke stasjoner.
Prosjektets mandat er å oppgradere plattformene til riktig lengde, og andre oppgraderinger inngår i utgangspunktet ikke i prosjektomfanget.
Siste nytt
Utlyser samspillskontrakt
Det skal tas i bruk nye togsett på lokaltogstrekninger i Oslo-området. Det innebærer at flere stasjoner må bygges om, og Bane NOR har lyst ut en totalentreprise med samspill for prosjektet.

Kontaktinformasjon
Ta kontakt om du har noen spørsmål om prosjektet. Vi ber pressen om å kontakte vår kommunikasjonsrådgiver direkte.
Kristin Slaaen Rørvik
Prosjektsjef
Ken Ove Joakimsen Heiberg
Prosjekteringsleder arealplan
Esben Svendsen
Kommunikasjonsrådgiver