Nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker
Vi bygger 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker, og ny Horten stasjon. Dobbeltsporet skal være ferdig i slutten av 2025.

Illustrasjonsbilde av nye Horten stasjon.
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
For å legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen, bygger Bane NOR nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Det er en strekning på totalt 13,6 kilometer. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum , togparkering på Barkåker og oppgradering av Tønsberg stasjon .
Utbyggingen startet for fullt i første halvår 2020, og det nye dobbeltsporet skal tas bruk i 2025. Da blir det mulig å kjøre fire tog timen mellom Tønsberg og Oslo.
I vår karttjeneste (åpnes i ny fane) kan du se hvor dobbeltsporet, stasjonen og rømningstunnelene kommer.
Følg prosjektet på Facebook
Få oppdateringer på Facebook-gruppen til prosjekt.
Milepæler i prosjektet
I 2023 skal vi:
Nykirke - Skottås
- Opparbeide nytt landbruksareal.
- Gjøre ferdig sideterreng.
- Starte opp jernbaneteknikk; ferdigstille grunnarbeider i tunell, starte opp bygging av teknisk hus, sporbygging, kontaktledningsanlegg og elkraft- og teleinstallasjoner.
- Gjøre ferdig Kopstadtunellen.
- Tilbakeføre Kopstadveien, Fv 310.
- Gjøre ferdig Skottåstunnel, inklusivt portaler og rømningstunneler.
Tangentunnelen
- Oppstart riggområdet.
- Vegetasjonsrensk (hogging av vegetasjon).
- Etablering av viltgjerde.
Viulsrød
- Gjøre ferdig betongkonstruksjoner som betongtunnel, broer og stasjonen.
- I stasjonsområdet skal det bores energibrønner, grunnarbeider og ferdigstilling av adkomstområde, publikumsområder og parkeringsområdet.
- I stasjonsbygget skal vi montere teknisk utstyr.
- Gjøre ferdig veiarealene nærliggende Horten stasjon.
- Starte opp jernbaneteknikk; ferdigstille grunnarbeider i tunnel, sporbygging, tekniske hus, kontaktledningsanlegg og elkraft- og teleinstallasjoner.
- Påbegynne arbeidet med grøntarealer/sidearealer.
- Starte opp nedrigging av hovedriggområdet.
Solerød - Barkåker
- Etablere føringsveier (OPI-kanaler, kabelkanaler, trekkerør)
- Arbeide med langsgående jordleder
- Klargjøre 3 stk tekniske hus for innredning av tekniske installasjoner.
- Utlegge ballast, sviller og skinner.
- Montere ferdig deler av kontaksledningsanlegg i dagsone (åk ved nye Horten stasjon, loddavspenninger, konsoller og brytere i master)
- Forsette arbeider med kontaktledningsanlegg i Gråmunktunnelen (hengemaster)
- Trekke signalkabler på Barkåker (forberedelse til anleggsveksel i sommerbrudd)
- Fortsette jernbaneteknikk; sporbygging, tekniske hus, kontaktledningsanlegg og elkraft- og teleinstallasjoner.
- Gjøre ferdig landskapsarbeider.
- Tilbakeføre landbruksarealer.
- Reetablere adkomstvei til boligområdet.
I 2024, 2025 og 2026 skal vi:
2024
- Gjøre ferdig jernbanetekniske arbeider.
- Tilbakeføre flere landbruksområder til grunneier.
- Starte opp tilbakeføring av riggområder og anleggsveier.
- Gjøre ferdig deponier.
2025
- Tilbakeføre landbruksområder til grunneier.
- Tilbakeføre tilbakeføring av riggområder og anleggsveier.
- Ferdigstille deponier.
- Starte opp jernbanetekniske arbeider i forbindelse med avgreningsspor til Kopstad godsterminal.
- Åpning av banen!
2026
- Tilbakeføre nedlagt togbanestrekning.
- Tilbakeførelandbruksområder til grunneier.
Dette har skjedd i prosjektet
- 2012: Konseptutredning IC Oslo-Skien
- 2014: Vedtatt planprogram og oppstart av konsekvensutredning.
- 2016: Anbefaling av korridor legges fram og kommunedelplan blir vedtatt i oktober.
Vi varsler oppstart av reguleringsplanarbeid. - 2017: Reguleringsplanen utarbeides og er ute på høring.
- 2018: Reguleringsplanen vedtas. KS2. Forberedelser som hogst/arkeologi
- 2019: Investeringsbeslutning vedtatt i Stortinget. På høsten kontraheres to totalentrepriser.
- 2020: Offisiell byggestart - grunnarbeider.
- 2021: Driving av fjelltunell, bygging av betongkonstruksjoner og generelle grunnarbeider.
- 2022 Offisiell byggestart - jernbaneteknikk.
Nabo til jernbanen?
Naboinformasjon
Det pågår arbeider flere steder langs det nye dobbeltsporet. Vi oppdaterer jevnlig med informasjon slik at naboer og andre interesserte kan følge prosjektet.
Planer og dokumenter
Her finner du en oversikt over planer og dokumenter som er viktige for gjennomføringen av byggeprosjektet.
Berørte toglinjer
Toglinjene vil kunne være berørte til ulike tidspunkt, men vi gjør det vi kan for å berøre toglinjene minst mulig. Se NÅ-appen for mer nøyaktig informasjon om reisen din.
Relaterte prosjekter
Bane NOR planlegger og bygger nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen. Satsingen skal gi flere avganger, større pålitelighet og kortere reisetid på strekningen. For å kunne tilby flere tog, trengs det flere plasser til togparkering. I Tønsberg skal det bygges togparkeringsanlegg ved Barkåker. I tillegg må Tønsberg stasjon oppgraderes for å få full effekt av det sammenhengende dobbeltsporet som er under utbygging.
For å kunne tilby flere tog på Vestfoldbanen, trengs det flere plasser til togparkering. I Tønsberg skal det bygges togparkeringsanlegg ved Barkåker.
Nå skal Tønsberg stasjon oppgraderes, for å kunne hente ut full effekt av det sammenhengende dobbeltsporet mellom Tønsberg og Oslo, som er under bygging.
Vil du varsle oss?
Send oss et varsel
Opplever du støy eller annet som du reagerer på, kan du sende oss et varsel her
Kontaktpersoner

Rebekka Bredesen
Kommunikasjonsrådgiver

Rune Bårdsen Røer
Prosjektsjef

Hendrik Stang Lund
Prosjektleder UNB01

Emilie Aas
Prosjektleder UNB10

Stein Ole Innset
Prosjektleder UNB12

Pernille Krafft
Nabokontakt (åpningstid kl: 09-15)
Kontaktinformasjon
Besøksadresse
Postadresse: Postboks 4350, 2308 Hamar
Nyheter fra prosjektet
Full pott av arbeidsmaskiner
Aldri har det vært flere arbeidstog i aksjon samtidig enn da Nykirke-Barkåker prosjektet fikk besøk av elever og lærere fra Signo kompetansesenter.

Nå er det blitt mye lettere å komme seg på toget i Tønsberg
Plattformene er blitt hevet på Tønsberg stasjon, og nå kan både rullestoler, barnevogner og tunge kofferter trille rett inn på toget.

Åpen dag 2023
Søndag 10. september arrangerte Bane NOR åpen dag på Nykirke-Barkåker prosjektet. Rundt 550 mennesker koste seg i finværet, og møtte opp for å se på den nye togstasjonen som er under utbygging.
