Fakta om Follobaneprosjektet

  • 22 km nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski
  • Direktetog – halvert reisetid
  • Samspill med Østfoldbanen – flere tog til rett tid
  • Gir dobbelt så stor tog-kapasitet Oslo-Ski
  • Blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørøstover fra Oslo
  • Bygges for hastighet opptil 250 km i timen
  • Omfatter totalt 64 km nye jernbanespor
  • Gir nytt moderne kollektivknutepunkt i Ski, omfattende forbedringer på Oslo S, nytt spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
  • Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km) i to tunnelløp (totalt 40 km)
  • Første norske, lange jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp
  • Boret med fire tunnelboremaskiner (18,5 km) – og ved sprengning drill & blast og drill & split (uten sprengning)
  • Trafikk fra nye Ski stasjon gjennom Blixtunnelen etter planen i desember 2022
  • Norges hittil største samferdselsprosjekt
  • Bygges ut samtidig fra fire (opprinnelig fem) anleggsområder
  • Forberedende arbeid fra 2014/2015
  • Prekvalifisering for prosjektets totalentrepriser (EPC) startet i 2013
  • Kontraktstildeling fra februar 2015 til andre halvår 2016
  • Hovedarbeid fra 2015