Prosjektdirektør/Project Director
|

Mr. Per David Borenstein
Foto: Madeleine Bergheim
|

Mr. Per David Borenstein
Foto:Bane NOR
|
|
|
|
|
Oslo S og Middelalderparken / Oslo Central Station and the Medieval park
|
Oslo S / Oslo Central Station |
EPC Civil Oslo S - Illustration |
Oslo S / Oslo Central Station |

|

|

|
3D visualisering av ferdig anlegg i Middelalderparken
The area between Oslo Central Station and the Ekeberg Hill
Foto: Bane NOR/ViaNova
|
Illustrasjon av utbyggingen ved Oslo S
Constructions close to Oslo Central Station
Foto: Bane NOR
|
Follobanen - oversiktsbilde fra Oslo S mot Ekebergåsen.
The Follo Line - view from Oslo Central Station towards the Ekeberg Hill.
Foto: Bane NOR/ViaNova
|
Oslo S / Oslo Central Station |
|
|

|

|

|
Illustrasjon av infrastruktur i Ekebergåsen.
Illustration of infrastructure in the Ekeberg Hill
Illustrasjon: Bane NOR
|
Utsikt mot Follobanens 600 m tunnel der spor skal gå under Middelalderparken
View of the Follo Line 600 m tunnel where tracks will go under the Medieval park
Foto: Bane NOR
|
Store betongkulverter markerer inngangen til tunnelen under Middelalderparken
Large culverts. The entrance to the tunnel under the Medieval park
Foto: Bane NOR
|
|
|
|

|

|

|
Den 600 meter lange betongtunnelen mellom Bispegata og Ekebergåsen er under bygging
Constructing a 600 meter long concrete tunnel between Bispegata and the Ekeberg Hill
Foto: Bane NOR/Terje Skåre
|
Signalkablene er tatt ned fra den provisoriske Østfoldbanebroen og legges ned i nye kanaler
Signal cables at the Østfold railway bridge are laid down in new channels
Foto: Bane NOR
|
Pressing av betongkulvert sommeren 2018
Constructing concrete tunnel summer 2018
Foto: Bane NOR
|
|
|
|
 |

|
 |
Støping av tunnelhvelv over tresporshallen
Casting of tunnel vault
Foto: Bane NOR
|
Under Middelalderparken. Her møtes Blixtunnelens løp og Østfoldbanen inngående løp
Below the Medieval Park. The Blixtunnel and the Østfold Line incoming track
Foto: Bane NOR
|
Inne i tunnelen
Inside the tunnel
Foto: Bane NOR/Terje Skåre
|
|
|
|
 |
 |
|
Boretoget til Baneservice på Oslo S borer nye fundamenter til kontaktledningsmaster for Follobanen
Drilling of new foundations for contact line masts
Foto: Bane NOR
|
Anleggsområde FB ved Oslo S i vinterdrakt. Sporene som kommer ut av kulverten skal kobles til Oslo S
Foto: BaneNOR/Knut Inge Aase
|
|

|
 |

|
Follobanens to løp og inngående Østfoldbane (tunnelløpet til høyre i bildet) går i 600 m tunnel under Middelalderparken
The Follo line and inbound Østfold line in the 600 m tunnel under the Medieval Park
Foto: Bane NOR
|
Under Middelalderparken innredes tunnelen med teknisk utstyr som blant annet gir strøm og signaler til togtrafikken
Below the Medieval Park the tunnel is equipped with electrical and signal technology
Foto: Bane NOR
|
Klargjøring av det nye tunnelsystemet under Middelalderparken i Oslo
Preparation of the new tunnel system under the Medieval park in Oslo
Foto: Bane NOR
|
|
|
|
 |
 |
 |
Kontaktledning er jordet og sperreflagg satt opp før arbeid kan starte på jernbanelinjen
Safety: Warning Flags are set up before work can start on the railway line
Foto: Bane NOR
|
Gamle transformatorkiosker flyttes og nye settes opp på Oslo S
Old Transformatorkiosks are removed and new ones installed at Oslo S
Foto: Bane NOR
|
Nytt fundament heises ned i borehull på Oslo S
New foundations lowered into boreholes
Foto: Bane NOR
|
|
|
|
Tunnel
|
|
 |
 |
 |
Tunneldriving med Drill & Blast
Tunnel excavation by Drill & Blast
Foto: Condotte/Michael Hansen
|
Tunneldriving med Drill & Blast
Tunnel excavation by Drill & Blast
Foto: Bane NOR
|
Tunneldriving med Drill & Split
Tunnel excavation by Drill & Split
Foto: Bane NOR
|
|
|
|
 |
 |
 |
Tunneldriving med Drill & Split
Tunnel excavation by Drill & Split
Foto: Bane NOR
|
Den 470m² store Tresporshallen med et spenn på 33 meter og en høyde på 17 meter. Det er her dobbeltsporene og sporet for inngående Østfoldbane samles
Ekeberg Tunnel Hall is 470m² with a span of 33 m and a height of 17 m
Foto: Bane NOR/Terje Skåre
|
Arbeid i Tresporshallen
Construction in the Ekeberg Tunnel Hall
Foto: Bane NOR/Terje Skåre
|
|
 |
 |
 |
Åsland riggområde, sør i Oslo: Her boret to tunnelboremaskiner (TBM) mot Oslo S og to TBM'er mot Ski
The Follo Line Project has one major construction site at Åsland. From the rig area two TBMs drilled towards Oslo Central Station, and two TBMs towards Ski
Illustrasjon: Bane NOR/ViaNova
|
Oversiktsbilde over nedre riggområde på Åsland
Åsland rig area, an overview
Foto: Bane NOR
|
Blixtunnelen: Follobanens 20 km lange tunnel med to tunnelløp, blir Nordens hittil lengste jernbanetunnel
Foto: Bane NOR
|
|
|
|
 |
 |
 |
Borehode på en av Follobaneprosjektets fire tunnelboremaskiner.
The front of one of four TBMs at the Follo Line Project
Foto: AGJV/Nicolas Tourrenc
|
Illustrasjon av tunnelboremaskinen sett bak kutterhodet.
An illustration of the TBM behind the cutterhead
Foto: AGJV
|
Massen fraktes ut på samlebånd ved tunnelarbeider under Ekebergåsen
The excavated materials are transported to the rig area at Åsland by conveyorbelt
Foto: AGJV
|
|
|
|
Dobbelt gjennomslag TBM - Ekebergåsen |
 |
 |
 |
Spente gjester venter på TBM-gjennomslag. September 2018
Excited guests waiting for the TBM breakthrough
Foto: Bane NOR/Nicolas Tourrenc
|
Gjennomslag for Follobanens tunnelboring mot Oslo S. september 2018
Breakthrough north with two out of four tunnel boring machines.
Foto: Bane NOR/Nicolas Tourrenc
|
Dobbelt gjennomslag mot Oslo feiret med flere hundre gjester. September 2018
Breakthrough north with two out of four tunnel boring machines
Foto: Bane NOR/Nicolas Tourrenc
|
|
|
|
 |
 |
 |
Tunnelarbeidere foran TBM-kutterhodet etter vellykket gjennomslag
Tunnel workers in front of the TBM cutter head after a successful breakthrough
Foto: Foto Bane NOR/Nicolas Tourrenc
|
Dobbelt gjennomslag TBM - Ski
Double breakthrough south on schedule February 2019 - 2 years after start
Foto: Bane NOR
|
Dobbelt gjennomslag TBM - Ski
Double breakthrough south on schedule February 2019 - 2 years after start
Foto: Bane NOR
|
|
|
|
 |
 |
 |
Fastsporstøping
Casting of ballastless track
Foto: Bane NOR
|
Fastsporstøping
Casting of ballastless track
Foto: Bane NOR
|
Støpearbeider i rescue area
Casting in the rescue area
Foto: Bane NOR
|
|
|
|
 |
|
 |
Tunnel som kunst
Art: Tunnel and lights
Foto: Bane NOR
|
Blixtunnelen: Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km), og den første i Norge med to atskilte løp
The Blix tunnel is the longest railway tunnel in the Nordics, and Norway's first long twin tube rail tunnel
|
Fastsporstøping i nordre del av tunnel
Casting of ballastless track - Oslo side
Foto: AGJV
|
Ski
|
 |
 |
 |
Nye ski stasjon. Sett fra luften (illustrasjon)
The new Ski station
|
Østsiden av nye Ski stasjon med reisetorg.
The east side of the new Ski station, including travel square.
|
Reisetorg Ski stasjon. Trappeamfi
Stairs and amphitheatre at Ski station
|
|
|
|
 |
 |
 |
Buede tak gjør nye Ski stasjon til et signalbygg
Bending wooden roofs at Ski Station West
Foto: Bane NOR/Nicolas Tourrenc
|
Inngangen til Ski stasjon vest.
The entrance to Ski Station West
Foto: Bane NOR/Nicolas Tourrenc
|
Moderne fasiliteter på nye Ski stasjon vest
Modern facilities at the new Ski Station West
Foto: Bane NOR/Nicolas Tourrenc
|
|
|
|
 |
 |
 |
Glassheis og buede tretak på nye Ski stasjon vest
Glass elevator and bending wooden roofs at the new Ski Station West
Bane NOR/Nicolas Tourrenc
|
Store dimensjoner når inngangen til Roåstunnelen og Blixtunnelen bygges
Large dimensions for the Roås- and Blix tunnels
Foto: Bane NOR/Terje Skåre
|
Tunnelpåhugget ved Ski
Tunnel entrance in Ski
Foto: Bane NOR/Terje Skåre
|
|
|
|
 |
|
|
Her skal tog kjøre inn og ut nordover fra nye Ski stasjon
Tunnels north of Ski station
Foto: Bane NOR
|
|
|
|
|
|
|
|
|