Alle våre prosjekter
Vi bygger og vedlikeholder jernbane over hele Norge. Her finner du en oversikt over våre plan- og byggeprosjekter.
Søkeresultat
Viser 1 - 20 av 39 treff
Det skal utføres omfattende vedlikehold og fornyelse på Hovedbanen også i 2025. Den viktige strekningen mellom Oslo S og Eidsvoll skal utbedres og styrkes, slik at vi får færre feil og stopp i trafikken, samtidig som vi legger til rette for nye lokaltog.
Vi har bygget en ny tunnel fra Arna til Bergen, gjennom fjellet Ulriken. Etter rehabiliteringen av den opprinnelige tunnelen utgjør de to tunnelene til sammen dobbeltsporet gjennom fjellet.
I oktober 2023 åpnet Bane NOR 13,5 km med dobbeltspor på strekningen Venjar-Eidsvoll stasjon-Langset. Dette er et viktig bidrag til kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog på strekningen mellom Oslo og Hamar.
For kortere togtid og flere avganger mellom Hamar og Oslo, bygger vi nå tre mil med dobbeltspor på Dovrebanen gjennom Stange kommune til Hamar.
Prosjektet legger til rette for mer miljøvennlige og moderne tog med større kapasitet, også for gods, samt sømløs overgang ved grensen til Sverige.
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er eit samarbeidsprosjekt mellom Bane NOR og Statens vegvesen om å bygge sikrare og raskare veg- og jernbanetrase mellom Arna og Stanghelle.
Me arbeider med å styrkja kapasiteten for godstrafikk mellom Oslo og Bergen. Først legg me til rette for lengre godstog ved å forlengja tre kryssingsspor på Dale, Veme og Sandermosen.
For å øke kapasiteten på Dovrebanen planlegger vi fire kryssingsspor på strekningen mellom Brumunddal og Otta. Disse prosjektene vil tilrettelegge for både økt gods og persontransport langs hele Dovrebanen.
Bane NOR skal tilrettelegge for langt flere togavganger i Trøndelag. Dette vil styrke det regionale kollektivtilbudet og binde Trøndelag sammen til et felles bo- og arbeidsmarked.
Når Brynsbakken er ferdig kan vi kjøre minst åtte tog ekstra i timen for over 5000 passasjerer. Det vil hjelpe på de økte transportbehovene som følger av befolkningsveksten i og rundt Oslo.
Vi planlegger fire lange kryssingsspor mellom Myrdal og Voss - på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. Det er også aktuelt å forlenge kryssingssporet på Ustaoset.
Bane NOR har etablert en nasjonal læringsarena for innovasjon og utvikling knyttet til planlegging og sikker gjennomføring av byggeprosjekter.
Prosjektet Ny avgrening Østre linje sikrer økt kapasitet på Ski stasjon for persontogtrafikk på Vestre og Østre linje. Avgreningen er dessuten et første nødvendig steg for å gjøre det mulig å øke togtilbudet langs Østre linje i fremtiden, samt øke godstransporten på Østfoldbanen.
Oppgraderingen av Hamar stasjon vil gi kortere reisetid, flere avganger til og fra Hamar og økt kapasitet for gods på bane.
Bane NOR skal bygge om Myrdal stasjon på Bergensbanen for å øke kapasiteten for togtrafikken og sikkerheten for de reisende.
Vi har bygget nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen. Vi har også opgradert Drammen stasjon.
Bane NOR har lenge jobbet med å doble antall avganger, til to tog i timen i hver retning, mellom Oslo og Skien. Det er vedtatt en kommunedelplan for nytt dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord. Bane NOR fikk i juni 2025 oppdraget med å starte planleggingen av det nye dobbeltsporet.
Vi bygger 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker, og ny Horten stasjon. Sammenhengende dobbeltspor gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg.
Vi bygger 10 km dobbeltspor mellom Sandbukta og Såstad i Moss kommune. I Moss sentrum skal vi bygge en helt ny jernbanestasjon.
Vi skal oppgradere Kolbotn stasjon. Plattformene skal forlenges så de kan brukes av doble togsett, antall spor skal ned fra tre til to, og det skal bli sikrere og bedre atkomst.