Spenning ved Oslo S

Nå er det strøm til deler av Follobanen! Vi er et viktig skritt nærmere tog på nye spor gjennom Klypen ved Oslo S.

Henning Sørli Hoel er fagansvarlig for høy- og lavspenning på Follobanen.
Foto: Bane NOR/Tommy Skagseth

Det nye høyspentanlegget (22 kV) som nå er i gang, gir strøm til tele, signal, sporvekselvarme, røykvifter og nødbelysning for Østfoldbanens nye spor ved Oslo S. De nye sporene til Østfoldbanen er en viktig del av Follobaneprosjektet.

Fra 9. august i år skal tog på Østfoldbanen innover til Oslo S kjøres på nye spor fra Sydhavna på Oslos sjøside gjennom en ny tunnel, Kongshavntunnelen. De nye sporene til Østfoldbanen utover fra Oslo S, går til Loenga på sjøsiden.

Testperiode

Mye testing må til før tog kan kjøre på de nye sporene, og flere delsystemer er avhengig av kraft fra det nye høyspentanlegget for å få utført tester.

– Gjennom testingen ser man om utstyret holder teknisk og sikkerhetsmessig i alle scenarioer. Små feil kan få store utslag og vi må ha full oversikt før trafikken starter opp, sier fagansvarlig Henning Sørli Hoel, som er Follobaneprosjektets fagansvarlig for høy- og lavspenning ved Oslo S.

Tiden går fort fram til årets sommerarbeid som avsluttes natt til 9.august. Det er tidlig den morgenen de første passasjerene skal suse inn og ut fra Oslo S i et nytt jernbaneanlegg.
– Vi er inne i en avgjørende fase, sier Follobanens prosjektsjef ved Oslo S, Eivind Hamre.

Nytt og gammelt

Det nye 22 kV-anlegget er koblet til eksisterende anlegg i Oslo koblingshus (HK202). I tillegg kan anlegget få strøm fra Lodalen og fra Åsland gjennom den nye 20 kilometer lange Blixtunnelen.

– Arbeidet har vært krevende fordi mange eksisterende anlegg og systemer må integreres. I tillegg er det viktig å holde den ganske knappe tidsplanen, sier Henning Sørli Hoel, og legger til:
– Utfordringene er godt løst takket være et dyktig team.

 

Endre tekststørrelsen ved å holde Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac) og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.