Follobanen

Follobanen er et nytt dobbeltspor mellom Oslo S og Ski

  • Østfoldbanen
  • Østfoldbanen, Østre linje
  • Follobanen
  • Utbyggingsprosjekt
Bilde fra innsiden av Follobanens tunnel

Follobanens 20 km lange tunnel i to løp i Blixtunnelen. Foto: N. Tourrenc, Bane NOR

På denne siden:

Follobanen åpnet for trafikk 11. desember 2022, og gir en effektiv forbindelse mellom Oslo og Ski. Den 22 kilometer lange dobbeltsporede banen inkluderer Blixtunnelen – Norges lengste jernbanetunnel på 20 km – som muliggjør hastigheter opp til 250 km/t.

Norges mest moderne jernbaneanlegg

Follobanen var et pilotprosjekt for norsk jernbaneutbygging, som under byggingen tok i bruk ny teknologi og ble gjennomført fra fem anleggsplasser. Totalt 64 kilometer nye spor er bygget, og ved Oslo S er det utført den største sporutvidelsen siden 1977.

Nytt kollektivknutepunkt i Ski

Som en del av utbyggingen av den nye jernbanen, ble det i Ski bygget et moderne kollektivknutepunkt med plattformer, bussterminal og reisetorg, samt en ny bro som knytter øst og vest sammen.

Styrket kapasitet og bedre punktlighet

Follobanen avlaster nå Østfoldbanen og gjør det mulig å kjøre flere tog med høyere regularitet, og vedlikehold kan gjennomføres uten store trafikkforstyrrelser. Togtilbudet er betydelig forbedret, og reisetiden mellom Oslo og Ski er nesten halvert. Samtidig har prosjektet muliggjort full mobildekning i Blixtunnelen – et teknologisk løft i samarbeid med Telia, Telenor og Nokia.

Nytt byrom

Follobanen har frigjort store arealer i Oslo sentrum ved å legge spor under bakken. Sammen med Oslo kommune og Riksantikvaren rustes dermed Middelalderparken opp som nytt byrom.

Et grønt og framtidsrettet jernbaneprosjekt

Follobanen er en viktig del av InterCity-utbyggingen og legger til rette for mer bærekraftig transport i regionen. For Bane NOR har prosjektet gitt verdifull læring og innovasjon, som nå tas videre i utviklingen av fremtidens jernbane.