Togreisende kjenner situasjonen altfor godt: Feil på tog eller tekniske anlegg, uvær eller andre hendelser som plutselig gjør hverdagen vanskelig fordi togene blir forsinket eller innstilt. Og sannelig: Når det blir helg eller ferietid stenger Bane NOR banen da også, for å jobbe dager eller uker i strekk. Slik er det mange steder hver sommer – også i år. Er det virkelig nødvendig?
– Jo, for oss er dette den medisinen som må til for å bedre punktligheten. Vi gjør så mye vedlikehold som mulig når det vanligvis ikke går tog, men f.eks. i Oslotunnelen har vi et vindu på bare 70 minutter hver natt, sier regiondirektør Lars Berge i Bane NOR.
Minst mulig ulemper
– Derfor trenger vi periodene med buss for tog for å kunne jobbe sikkert og effektivt, ikke minst med store jobber som f.eks. fornyelse av spor og anleggene for kjørestrømmen, sier han, og understreker at tidsrommene utnyttes maksimalt, med døgnkontinuerlig aktivitet.
Selv om mange blir berørt når vi stenger i helger og ferieperioder, er det likevel færre passasjerer enn ellers, og vi påvirker ikke hverdagen til pendlere som skal rekke jobb eller skole, fritidsaktiviteter og henting i barnehage.
– Ingen kvikk-fiks
I senere år har en betydelig økning i antall tog ført til økt slitasje på anleggene, og det vært for lite midler til nødvendig vedlikehold og fornyelse. Nå har bevilgningene økt, og vi intensiverer arbeidet med å styrke infrastrukturen til beste for punktlighet, sikkerhet og komfort.
– Behovet for tiltak er stort, ikke minst i Oslo-området. Derfor er ikke dette en kvikk-fiks, men et langsiktig arbeid som gradvis vil gi oss flere tog i rute, framholder Berge.
Med andre ord – selv om det er gjort mye arbeid på en strekning i sommer, kan det likevel oppstå feil, og i en innkjøringsperiode med nye anlegg kan vi faktisk være litt ekstra sårbare. Men over tid skal pilen peke i riktig retning.
Les også: Vi er ikke i mål, men på rett spor
Viktig for punktligheten i Oslo
I sommer har et viktig bidrag vært å fornye strømforsyningen til signalanlegget på Oslo S og i Oslotunnelen. Vi har lagt nye kabler og delt anlegget inn i separate jordfeilområder. Dermed kan vi finne og isolere feil raskere, slik at færre spor blir berørt når noe skjer. Sommerens arbeid er første etappe i et større prosjekt som blir ferdig neste år.
På Hovedbanens lokaltogstrekning mellom Oslo S og Lillestrøm pågår en større fornyelse som startet i fjor og varer fram til 2028. I løpet av sommeren har vi lagt nytt spor, renset og lagt ny pukkstein, samt byttet ut master og kontaktledning på en del av strekningen.
Fornyelsen på Hovedbanen vil gi langt bedre driftsstabilitet og komme daglige reisende med lokaltog til gode. Når alt er ferdig, vil både reisende og naboer merke forskjellen: mindre støy, bedre komfort og færre tog som står.
Gjør alt klart for nye tog på L1 og L2
I sommer har vi også jobbet på flere stasjoner som må tilpasses de nye lokaltogene som skal settes i trafikk(åpnes i ny fane) på linjene L1 Spikkestad-Lillestrøm og L2 Oslo-Ski. Bondivann har nå fått lengre plattform, og det betyr at alle stasjoner på Spikkestadbanen er klare for de nye togene.
På Østfoldbanen har vi gjort omfattende arbeider på Kolbotn stasjon og Nordstrand stasjon. Begge stasjonene bygges om med lengre plattformer og i tråd med prinsippene for universell utforming.
Ingen persontog stopper ved Nordstrand under byggingen, som er planlagt ferdig i midten av desember. På Kolbotn er ombyggingen enda mer omfattende. Stasjonen bygges om fra tre til to spor, får to sideplattformer og en ny undergang med trapper og ramper. Nye Kolbotn stasjon åpner etter planen i desember 2026.
På Hovedbanen har vi jobbet på Grorud stasjon. Her er plattformene lange nok, men en sporveksel må flyttes for å kunne bruke hele lengden til de eksisterende plattformene. Dette gjøres nå i høst.
I alt er det ti stasjoner som må tilpasses de nye togene. Fem av dem er nå bygget om og gjort klare (Strømmen, Fjellhamar, Haugenstua, Røyken og Bondivann), to ferdigstilles i høst (Nordstrand og Grorud), mens tre stasjoner skal være klare innen utgangen av 2026. (Kolbotn, Langhus og Ljan).
Mye skjer på Vestfoldbanen og i Drammen
På Vestfoldbanen har det i sommer vært en intensiv arbeidsperiode knyttet til oppgraderingen av Tønsberg stasjon. Når nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker åpner, vil stasjonen få fire spor til plattform, i tillegg til en rekke andre forbedringer.
Videre har vi gjort mye vedlikehold og fornyelse mellom Larvik og Sandefjord i sommer – bytte av skinner, sviller og sporveksler, vegetasjonsrydding og mye annet.
– Vi har skiftet nesten 13.000 sviller som var 50-60 år gamle. Mellom Stokke og Larvik har infrastrukturen vært til dels veldig gammel, og sommerens innsats vil bidra til færre feil og bedre forutsigbarhet for de som reiser på strekningen, sier regiondirektør Hans Gunnar Dokken i Bane NOR.
I sommer har Bane NOR gjennomført viktige forbedringer på Brakerøya stasjon for å øke sikkerheten og tilgjengeligheten. Den gamle plattformen er revet og erstattet med en ny, bedre tilrettelagt for alle reisende – inkludert personer med nedsatt bevegelsesevne.
Og som pendlere fra Vestfold og Buskerud vil vite, er det fortsatt buss for tog gjennom Drammen på grunn av at nye Drammen stasjon og dobbeltsporet Drammen-Kobbervikdalen kobles inn og tas i bruk. Drammens nye toghverdag innledes søndag 31. august.
Landet rundt
Selv om vi her har konsentrert oss om det sentrale Østlandet, er det veldig mye som skjer også i resten av landet. Dette betyr også at buss for tog-sesongen ikke er slutt riktig enda. For å ha tilgang på maskiner og fagfolk, samt tilstrekkelige antall togsett og busser, kan vi ikke stenge for mange strekninger samtidig.
Blant annet er nordre del av Hovedbanen (Kløfta/Jessheim-Eidsvoll) stengt for arbeid i perioden 16. august – 1. september, og det samme gjelder Dovrebanen mellom Eidsvoll og Dombås i to uker fra 13. september. Arbeid knyttet til nytt dobbeltspor gjennom Stange, samt nytt område for parkering av togsett ved Lillehammer, er noen av aktivitetene her.
Over lange strekninger på Bergensbanen og Sørlandsbanen pågår en fullstendig fornyelse av anlegget for togenes kjørestrøm, og vi gjør også sporfornyelse en rekke steder, blant annet i Trøndelag. Lista er lang, og i tillegg til de store aktivitetene gjøres det alltid et mylder av rutinemessig kontroller og mindre arbeider hver gang en strekning stenges.

I sommervarmen tar maskiner og mannskap en pust i bakken fra jobben med å skifte sviller på Vestfoldbanen. Ellers jobbes det døgnet rundt med mange av sommerjobbene. Foto: Knut Hvila Solhaug, Bane NOR