Jernbanen i tall
I tabellen finner du noen viktige tall og fakta for jernbanestrekningene i Norge.
Elektrifisert | Banenavn | Km | Km dobbeltspor | Bruer | Tunneler | Planoverganger | Stasjoner |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nordlandsbanen | 729 | 313 | 156 | 682 | 43 | ||
X | Sørlandsbanen | 546 | 14 | 496 | 190 | 117 | 45 |
X | Dovrebanen | 475 | 14 | 342 | 42 | 245 | 28 |
Rørosbanen | 384 | 275 | 6 | 464 | 26 | ||
X | Bergensbanen | 371 | 210 | 143 | 155 | 33 | |
X | Østfoldbanen vestre linje | 169 | 64 | 132 | 16 | 64 | 23 |
X | Vestfoldbanen | 130 | 57 | 68 | 15 | 59 | 9 |
X | Gjøvikbanen | 124 | 2 | 79 | 7 | 86 | 22 |
X | Kongsvingerbanen | 115 | 64 | 0 | 63 | 13 | |
Raumabanen | 114 | 106 | 5 | 179 | 4 | ||
Solørbanen | 94 | 32 | 1 | 189 | 0 | ||
X | Hovedbanen | 68 | 20 | 64 | 2 | 13 | 21 |
X | Østfoldbanen østre linje (Ski-Rakkestad) | 55 | 32 | 0 | 57 | 11 | |
Meråkerbanen | 70 | 52 | 1 | 46 | 4 | ||
X | Gardermobanen | 64 | 60 | 27 | 5 | 0 | 3 |
X | Randsfjordbanen (Hokksund-Hønefoss) | 54 | 23 | 1 | 70 | 2 | |
X | Bratsbergbanen | 47 | 42 | 20 | 48 | 2 | |
X | Ofotbanen | 39 | 5 | 23 | 41 | 5 | |
X | Drammenbanen | 41 | 41 | 25 | 8 | 2 | 16 |
X | Arendalsbanen | 36 | 17 | 3 | 44 | 8 | |
X | Numedalsbanen (Kongsberg-Flesberg | 30 | 5 | 39 | |||
X | Roa-Hønefossbanen | 32 | 27 | 3 | 48 | ||
X | Flåmsbana | 20 | 2 | 21 | 39 | 8 | |
X | Askerbanen | 17 | 17 | 13 | 11 | 1 | 0 |
X | Spikkestadbanen | 14 | 10 | 0 | 6 | 5 | |
X | Tinnosbanen (Hjuksebø-Notodden) | 9 | 17 | 5 | 17 | 2 | |
X | Brevikbanen | 10 | 15 | 0 | 5 | ||
Stavne-Leangenbanen | 6 | 11 | 0 | 0 | 1 | ||
X | Godssporet Alnabru-Loenga | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
X | Alnabanen | 5 | 6 | 0 | 1 | 0 | |
X | Skøyen-Filipstad | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 |
Sum baner med regulær trafikk | 3848 | 290 | 2505 | 686 | 2741 | 334 | |
Sum baner ikke regulær trafikk | 352 | 0 | 131 | 42 | 751 | ||
Sum offentlig jernbanenett | 4200 | 290 | 2636 | 728 | 3492 | 334 |
- "Stasjoner" i tabellen angir steder med stopp for persontog. I jernbaneteknisk forstand er tallet på stasjoner langt høyere.
- Østfoldbanen østre linje er strekningen Rakkestad - Sarpsborg (23 km) er ikke tatt med som bane med regulær trafikk da det for tiden ikke er faste togruter på strekningen.
- Numedalsbanen: Strekningen Kongsberg - Flesberg, 30 km ( fra Kongsberg km 99,37 til like forbi Flesberg km 129,82) er definert som "skifteområde", men tall fra strekningen er tatt med i oversikten da banen har regulær godstrafikk.
- Randsfjordbanens nordlige del, strekningen Hønefoss - Hensmoen (Spenncon sidespor) er definert som sidespor, men tall fra strekningen er med i oversikten da banen har regulær godstrafikk (strekningen er 10 km).
(Kilde: Jernbanedirektoratet)
Her er noen flere nøkkelfakta:
Største stigning/fall: 55 o/oo på Flåmsbana
Høyeste punkt i dag: 1237 m.o.h. inne i Finsetunnelen på Bergensbanen
Lengste tunnel: Romeriksporten på Gardermobanen, 14580 meter
Lengste rette strekning: I Kvineshei tunnel på Sørlandsbanen, 9020 meter rett spor
Lengste jernbanebru i dag: Bru over Strømsøløpet i Drammen, 454 meter lang
Laveste punkt: 14,9 meter under havoverflaten i Bærumstunnelen
Nordligste punkt: Ved Ofotbanens kilometer 6,80 mellom Narvik og Straumsnes stasjoner, 68 gr. 27,6" nord
Tettest trafikkerte enkeltspor: Bergen - Arna
Tettest trafikkerte dobbeltspor: Oslo S - Skøyen