Nytt dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord
Bane NOR har lenge arbeidet med planer for for dobling av antall avganger, til to tog i timen i hver retning, mellom Oslo og Skien. Det er vedtatt en kommunedelplan for dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord. Bane NOR fikk i juni 2025 oppdraget med å starte planleggingen av det nye dobbeltsporet.
- Planprosjekt
- Vestfoldbanen

Illustrasjon av hvordan ny Sandefjord stasjon kan se ut. Foto: Bane NOR
På denne siden:
Hva jobber vi med og hvorfor?
Bane NOR starter opp videre planlegging av dobbeltspor Stokke-Torp-Sandefjord i tråd med Stortingets anmodningsvedtak ved behandling av Nasjonal Transportplan 2025-2036 (NTP). Sandefjord kommunestyre vedtok kommunedelplanen med korridoren for dobbeltsporutbyggingen i 2019. Denne planen innebærer nytt dobbeltspor fra Stokke stasjon, med ny stasjon ved Sandefjord Lufthavn Torp og ny stasjon i Sandefjord sentrum.
Dobbeltsporet vil legge til rette for en dobling av antall avganger og høyere fart på Vestfoldbanen sør for Tønsberg. I tillegg til dobbeltsporet vil det være nødvendig med enkelte sikkerhetstiltak, stasjonstiltak og kapasitetsøkende tiltak både i Vestfold og Telemark for å kunne oppnå en bedre robusthet og punktlighet totalt sett.
Når det nye dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen, og dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker er klart til bruk vil det være dobbeltspor hele veien fra Tønsberg til Oslo. Dobbeltsporet Stokke-Sandefjord er et viktig trinn i videreutvikling av Vestfoldbanen sør for Tønsberg. Dobbeltsporet vil kunne inngå i en helhetlig dobbeltsporutvikling mellom Tønsberg og Larvik og Porsgrunn/Skien i tråd med opprinnelige Intercity planer. Det pågår for tiden ikke planlegging av dobbeltspor Tønsberg-Stokke eller dobbeltspor Sandefjord-Larvik.
Lenke til planlegging av dobbeltspor Tønsberg-Larvik
Lenke til dobbeltsporprojektet Drammen-Kobbervikdalen
Lenke til dobbeltsporprojektet Nykirke-Barkåker

Båndlegging
I forbindelse med vedtaket av kommunedelplan for Stokke-Sandefjord i 2019 ble en rekke eiendommer langs korridoren båndlagt. Dette innebærer begrensninger på ny utbygging og andre større tiltak på de berørte eiendommene.
I 2023 ble båndleggingssonen vedtatt forlenget med 4 nye år av Sandefjord kommune og Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.
Andre tiltak
For å oppnå to tog i timen til Skien i hver retning, er det behov for å gjøre flere tiltak på strekningen Tønsberg-Skien. Disse vil komme i tillegg til dobbeltsporet mellom Stokke og Sandefjord, som alene ikke er nok for en tilbudsforbedring.
Tiltakene omfatter stasjonstiltak, med bedre adkomster og planfrie personkryssinger, enkelte sikkerhetstiltak og kapasitetsøkende tiltak for forbedrede kryssingssporløsninger for å sikre robusthet og punktlighet.
Status
Bane NOR fikk i juni 2025 oppdraget med å starte videre planlegging av dobbeltspor Stokke-Sandefjord.
Bane NOR jobber nå med å etablere en prosjektorganisasjon og nødvendige forberedelser for å starte en detaljplan og en reguleringsplan prosess sammen med Sandefjord kommune.
Det er først i neste fase av planleggingen, reguleringsplanen, at vi vet nøyaktig hvor jernbanen skal ligge.
I tråd med Stortingets anmodningsvedtak til NTP 2025-2036, vil Bane NOR jobbe med de nødvendige leveransene som må til som underlag for beslutning om byggestart i slutten av første seksårsperiode.
Leveransene for dobbeltsporet innebærer utarbeidelse av detaljplan med vedtatt reguleringsplan, forberedende byggeplanaktiviteter og gjennomførte interne kvalitetssikringer. Det må også gjennomføres en ekstern kvalitetssikringsprosess (EKS).
For de andre tiltak som må komme i tillegg til dobbeltsporet jobber Bane NOR med verifisering før videre oppstart for planlegging.
Etter en lang og grundig prosess ble kommunedelplanen for dobbeltspor mellom Stokke og Virik i Sandefjord kommune vedtatt 20. juni 2019.
Den vedtatte Torp vest-korridoren starter i Stokke og går på vestsiden av Torp Sandefjord lufthavn. Her vil en ny stasjon ligge nær terminalen på lufthavnen. Korridoren går videre i tunnel gjennom Mokollen til en ny stasjon ved Sandefjordsveien. Fra stasjonen følger korridoren dagens jernbanetrasé ut av byen i retning Larvik.
I perioden etter 2019 har det blitt jobbet videre med forberedende tiltak og undersøkelser for å skaffe mer kunnskap. Dette omfatter grunnundersøkelser og arkeologiske undersøkelser.
I 2023 ble prosjektet stoppet som følge av manglende bevilgninger over statsbudsjettet.
Det har også blitt utarbeidet en alternativ plan med en nedskalert løsning med kryssingsspor, der man ved hjelp av tiltak på dagens linje så på muligheter for å kjøre flere tog mellom Oslo og Skien. Denne planen var mindre robust enn planen med dobbeltspor Stokke-Sandefjord, og la mindre til rette for utviklingen av Vestfoldbanen sør for Tønsberg.
Når Stortinget vedtok anmodingsvedtaket i forbindelse med behandling av Nasjonal Transportplan 2025-2036, og når Jernbanedirektoratet la frem sin gjennomføringsplan for 2025-2036, ble det tydeliggjort at det var dobbeltspor Stokke-Sandefjord som skulle legges til grunn.
Plandokumenter og planprosessen
Prosjektet fikk i juni 2025 oppdraget med å starte videre planlegging av dobbeltspor Stokke-Sandefjord. Detaljplan og reguleringsplan er neste planprosess.
Kommunedelplan
Her kan du laste ned dokumentene fra kommunedelplanen som ble vedtatt i 2019.
Kontaktpersoner
Ta kontakt om du har noen spørsmål om prosjektet. Vi ber pressen om å kontakte vår kommunikasjonsrådgiver direkte.
Fredrik Haga
Prosjektsjef