Nytt dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord

Bane NOR har lenge arbeidet med planer for for dobling av antall avganger, til to tog i timen i hver retning, mellom Oslo og Skien. Det er vedtatt en kommunedelplan for dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord. Bane NOR fikk i juni 2025 oppdraget med å starte planleggingen av det nye dobbeltsporet.

  • Planprosjekt
  • Vestfoldbanen
Illustrasjon av hvordan ny Sandefjord stasjon kan se ut.

Illustrasjon av hvordan ny Sandefjord stasjon kan se ut. Foto: Bane NOR

På denne siden:

Hva jobber vi med og hvorfor?

Bane NOR starter opp videre planlegging av dobbeltspor Stokke-Torp-Sandefjord i tråd med Stortingets anmodningsvedtak ved behandling av Nasjonal Transportplan 2025-2036 (NTP).  Sandefjord kommunestyre vedtok kommunedelplanen med korridoren for dobbeltsporutbyggingen i 2019.  Denne planen innebærer nytt dobbeltspor fra Stokke stasjon, med ny stasjon ved Sandefjord Lufthavn Torp og ny stasjon i Sandefjord sentrum. 

Dobbeltsporet vil legge til rette for en dobling av antall avganger og høyere fart på Vestfoldbanen sør for Tønsberg. I tillegg til dobbeltsporet vil det være nødvendig med enkelte sikkerhetstiltak, stasjonstiltak og kapasitetsøkende tiltak både i Vestfold og Telemark for å kunne oppnå en bedre robusthet og punktlighet totalt sett.

Når det nye dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen, og dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker er klart til bruk vil det være dobbeltspor hele veien fra Tønsberg til Oslo. Dobbeltsporet Stokke-Sandefjord er et viktig trinn i videreutvikling av Vestfoldbanen sør for Tønsberg.  Dobbeltsporet vil kunne inngå i en helhetlig dobbeltsporutvikling mellom Tønsberg og Larvik og Porsgrunn/Skien i tråd med opprinnelige Intercity planer. Det pågår for tiden ikke planlegging av dobbeltspor Tønsberg-Stokke eller dobbeltspor Sandefjord-Larvik. 

Lenke til planlegging av dobbeltspor Tønsberg-Larvik

Lenke til dobbeltsporprojektet Drammen-Kobbervikdalen

Lenke til dobbeltsporprojektet Nykirke-Barkåker

Oversiktskart som viser vedtatt korridor for dobbeltspor

Båndlegging

I forbindelse med vedtaket av kommunedelplan for Stokke-Sandefjord i 2019 ble en rekke eiendommer langs korridoren båndlagt. Dette innebærer begrensninger på ny utbygging og andre større tiltak på de berørte eiendommene.

I 2023 ble båndleggingssonen vedtatt forlenget med 4 nye år av Sandefjord kommune og Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.

Andre tiltak

For å oppnå to tog i timen til Skien i hver retning, er det behov for å gjøre flere tiltak på strekningen Tønsberg-Skien. Disse vil komme i tillegg til dobbeltsporet mellom Stokke og Sandefjord, som alene ikke er nok for en tilbudsforbedring.

Tiltakene omfatter stasjonstiltak, med bedre adkomster og planfrie personkryssinger,  enkelte sikkerhetstiltak og kapasitetsøkende tiltak for forbedrede kryssingssporløsninger for å sikre robusthet og punktlighet.

Status

Plandokumenter og planprosessen

Prosjektet fikk i juni 2025 oppdraget med å starte videre planlegging av dobbeltspor Stokke-Sandefjord. Detaljplan og reguleringsplan er neste planprosess.

Kommunedelplan

Her kan du laste ned dokumentene fra kommunedelplanen som ble vedtatt i 2019.

Kontaktpersoner

Ta kontakt om du har noen spørsmål om prosjektet. Vi ber pressen om å kontakte vår kommunikasjonsrådgiver direkte.