Oppgradering av Drammen stasjon
På Drammen stasjon bygger vi nye plattformer, legger nye spor og hever hele stasjonsområdet 40 cm for å være bedre rustet mot flom. Byggearbeidene hadde offisiell anleggsstart 19. desember 2019.
Publisert: 18. januar 2024 klokken 12:42
Prosjektet skal etter planen stå ferdig i 2025. Senere, når det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker lenger sør på Vestfoldbanen er klart for å bli tatt i bruk, blir det dermed sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg.
Bedre tilgang
Vi har bygd en undergang til elvepromenaden, øst for stasjonen, ved Ryddinggangen. Når den åpner, blir det bedre tilgang til elven og stasjonen.
Fra den nye bybrua vil det være atkomst ned til alle plattformene på den nye stasjonen. Også fra elvepromenaden vil en kunne spasere rett inn på den nordligste perrongen.
Solceller
På den nye stasjonen skal det være tre plattformtak over de seks sporene. Disse takene skal dekkes av tynne matter med solcellepanel, som vil sørge for ren, fornybar energi. Energien skal brukes til lys og varme på stasjonen, til tekniske installasjoner, varme til sporvekslene og annet utstyr.
Bybrua
Drammen kommune vedtok i 2019 at den gamle brua skulle rives og at det skulle bygges en ny. Bane NOR bygger den delen av brua som går over sporområdet.
Kort om framdriften
I 2023 ble sporområdet ved Drammen stasjon delt på langs, og de tre sporene nærmest elven ble revet.
I 2024 tar vi i bruk de nye sporene nærmest elva, og river sporene innerst, mot stasjonsbygningen.
I 2025 åpner vi stasjonen med nye spor og det nye dobbeltsporet. Den nye bybrua skal stå klar med trappeforbindelse til alle plattformene og jernbanekaia.
By- og knutepunktsutvikling
Økt tilbud betyr flere passasjerer, som igjen gir økt handel i området rundt jernbanestasjonen. Fra transportforskningen vet vi at gode knutepunkt tiltrekker seg vekst og fortetting av boliger og arbeidsplasser rundt en stasjon.
Det gir igjen flere passasjerer til toget og flere som går og sykler mellom hjemmet, arbeidsplassen og togstasjonen. Resultatet er klimavennlig vekst, byutvikling, mer aktivitet i sentrum og mer attraktive byer.
Store arealer frigjøres og kan brukes til byutvikling. Dette gjelder blant annet arealet rett vest for stasjonen, ved elvebredden.
Det samme gjelder det enda større området i Nybyen. I byggefasen skal dette brukes til midlertidig togparkering. Når stasjonen står ferdig i 2025 frigis området til grønn byutvikling.
Publisert: 18. januar 2024 klokken 12:42