Her jobber vi i Drammen nå

I det store utbyggingsprosjektet i Drammen er det nå aktivitet sju dager i uken, noen steder også om natten. Under kan du lese om noe av det som er planlagt i nærmeste fremtid. Planene blir ofte justert og endret underveis, og det er dessverre ikke alle endringer som blir fanget opp her.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Vestfoldbanen
  • Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen

Publisert: 23. februar 2023 klokken 13:08

Oppdatert: 1. oktober 2024 klokken 09:50

På denne siden:

Stans i togtrafikken

Enkelte av arbeidene vi gjør for å bygge ut det nye dobbeltsporet kan vi ikke gjøre mens det går tog på skinnene.

Neste gang det er planlagt togstans på grunn av utbyggingsarbeidet er 19.-20. oktober. Arbeidene vi skal utføre vil dessvere medføre at vi igjen må stenge Jernbanekaia. Støymessig kommer arbeidene som skal utføres denne helgen i liten grad til skille seg fra aktivitetene som allerede pågår.

Ny gangtrase

Nå som vi har åpnet de nye sporene nærmest elva, må du beregne ekstra tid når du skal reise. Det er fordi det er endret gangtrase til togene.

Mandag 26. august åpnet vi en ny rampe fra stasjonsbygningene til personundergangen. 

Drammen stasjon og Bybrua  

Drammen stasjon 11. september 2024 Foto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR

Arbeidet med den nye bybrua, den siste delen av den nye personundergangen, og underbygningen til de neste tre nye sporene pågår døgnet rundt.

Arbeidene vi skal gjøre her frem til åpning høsten 2025, vil være temmelig likt det arbeidet som har pågått her det siste året. De støyende aktivitetene som peling og spunting ferdig her nå.

Det øvrige arbeidet her består i hovedsak av armeringsarbeid, forskaling, kapping ved behov, betongstøp og løft med stor tårnkran. Dette arbeidet pågår etter planen døgnet rundt, med unntak av natt til mandager. 

Grønland

Byggeaktivititeten kan medføre noe aktivitet også om natten på anleggsområdet ved Grønland/Børsemakergata. Det vil i hovedsak dreie seg om inkjøring, tipping og komprimering av masser.

Sundhaugen

Anleggsområde ved eksisterende jernbanespor.

Ved Sundhaugen kan man se sporene vi bygger strekke seg inn i Drammenstunnelen. Bilde fra 27. august 2024 Foto: Lars Petter Rypdal, Bane NOR

Fra rampen ned til den nye Drammenstunnelen ved Sundhaugen går sporene inn i tunnelen. Skinneleveransene er nå ferdig, men det kommer til å bli kjørt inn mye pukk her fremover. Det er ikke ventet støy fra dette om natten.

Nybyen / Nedre Strøm

Anleggsområde, materialer

I dette området pågår massehåndtering. Foto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR

I anleggssområdet mellom Sundhaugen og Smithestrømveien, over den nye jernbanetunnelen, er det noe aktivitet. Dette dreier seg hovedsakelig om massehåndtering, og kan til tider oppleves støyende.

Massehåndteringen skal først og fremst foregå på dag- og kveldstid, men det kan også bli nødvendig å bruke området også om natten i korte perioder.  

Drammenstunnelen 

Bygging av spor inne i Drammenstunnelen.

Drammenstunnelen 30. september 2024 Foto: Tormod Ugelstad, Bane NOR

Inne i Drammenstunnelen bygger vi nå sporene. 

Sundland

Den nye togparkeringen.

Sundland 14. juni 2024 Foto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR

Vi utbedrer eksisterende anlegg og bygger nytt, permanent, togparkeringsanlegg på Sundland. I løpet av 2024 skal det meste av dette arbeidet være ferdigstilt. I 2025 skal signalanlegget bygges ferdig. 

Gulskogen

Natt til søndag 6. oktober skal vi utføre anleggsabeider vest for Olav Bjaalands gate. Det generelle støynivået vil være relativt moderat, men kortvarige perioder med kraftigere støy.

Det vil også pågå anleggsarbeid vest for Gulskogen stasjon natt til søndag13. oktober. Dette arbeidet medfører noe mer støy.

Kobbervikdalen-Holm

Her jobber vi med oppgradering av kontaktledningsanlegg og nytt autotransformatoranlegg. 

 

Karttjeneste

På kartløsningen du finner lenke til under, kan du se hvor vi jobber i Drammen. 

Kart over utbyggingen

Dronebruk i utbyggingsprosjekter

Vi har stort behov for dokumentasjon og kartlegging i store utbyggingsprosjekter. I tillegg til mer tradisjonelle metoder, benyttes droner med kamera ved våre anleggsområder. Videoer og bilder brukes internt i organisasjonen for å dokumentere fremdrift, lage flyfoto og tredimensjonal terrengkartlegging.

Bilder og videoer benyttes også til ekstern informasjon til publikum for å vise fremdrift og gi et innblikk i prosjektets utvikling. De som benytter droner i utbyggingsprosjektet, forholder seg til luftfartstilsynets droneregelverk og regelverk for personvern.

Dersom du ønsker informasjon om hvordan vi forvalter bildemateriale, meld ifra til oss på udk@banenor.no.


Publisert: 23. februar 2023 klokken 13:08

Oppdatert: 1. oktober 2024 klokken 09:50