Nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen
Vi bygger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen. Vi oppgraderer også Drammen stasjon, for å sikre stasjonen bedre mot flom.
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Vi bygger nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen gjennom en ny tunnel i Strømsåsen.
Se prosjektet illustrert i kartløsning(åpnes i ny fane) (NB tar litt tid å laste.)
På Drammen stasjon bygger vi nye plattformer, legger nye spor, og hever hele stasjonsområdet 40 cm for å være bedre rustet mot flom. Byggearbeidene hadde offisiell anleggsstart 19. desember 2019.
Les mer om Drammen stasjon
Ny bybru
I samarbeid med Drammen kommune bygger vi også ny bybru over Drammenselva. Bane NOR har ansvaret for den delen av brua som går over sporområdet.
Ferdig i 2025
Prosjektet skal etter planen stå ferdig i 2025.
Milepæler i prosjektet
Nå bygger vi de tre nye sporene ytterst mot elva. De nye sporene blir tatt i bruk i august i år.
Etter sommeren starter vi byggingen av de tre sporene innerst mot stasjonsbygget.
Se prosjektet i kartløsning(åpnes i ny fane) (NB: Tar litt tid å laste.)
Etter sommeren 2024 tar vi i bruk de nye sporene langs elva, og river sporene nærmest stasjonsbygningen.
I 2025 åpner vi stasjonen med nye spor og det nye dobbeltsporet. Den nye bybrua skal stå klar med trappeforbindelse til alle plattformene og jernbanekaia.
2023:
-
Fjernet de tre ytterste sporene på Drammen stasjon
-
Kongsberg togparkering åpnet
-
Revet siste del av Bybrua
-
Den nye bybrua bygges, er kommet helt til støping av betongdekke
-
Drammenstunnelen blir ferdig, før tiden og under budsjett
-
Bygd Ryddingangen personundergang
-
Lagt om sporene til Vestfoldbanen og Sørlandsbanen
-
Satt i stand området over løsmassetunnelen
2022:
- Midlertidig gangbru over Drammenselva og over Grønlandsundergangen åpnet.
- Bybrua revet
- Togparkeringen på Skamarken fjernet.
- Midlertidig togparkering i Nybyen bygget og åpnet
- Oppgradering av Brakerøya stasjon.
- Første del av kulverten overlevert fra entreprenør.
- Drammenstunnelen ferdig drevet.
- Løsmassetunnelen ferdig gravd ut.
2021:
- Bygging av Drammenstunnelen
- Flyttet sporveksel og forlenget krysningsspor på Gulskogen
2020:
- Bygging av Drammenstunnelen
2019:
- Grunnerverv og oppstart byggearbeid
2018:
- Reguleringsplan vedtatt
- Grunnerver
2017:
- Oppstart og arbeide med reguleringsplan
2016:
- Vedtak av kommunedelplan
2015:
- Fastsettelse av planprogram.
- Oppstart med grunnundersøkelser og innmålinger
Nabo til utbyggingen?
Her jobber vi nå
Her finner du en oversikt over noe av det som er planlagt i nærmeste fremtid.
Berørte toglinjer
Toglinjene vil kunne være berørte til ulike tidspunkt, men vi gjør det vi kan for å berøre toglinjene minst mulig. Se NÅ-appen for mer nøyaktig informasjon om reisen din.
Relaterte prosjekter
Bane NOR har bygget nye parkeringsplasser for tog i Kongsberg, rett ved Kongsberg stasjon. I tillegg omfattet prosjektet godstiltak langs Numedalsbanen.
Vi bygger 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker, og ny Horten stasjon. Dobbeltsporet skal være ferdig i slutten av 2025. Sammenhengende dobbeltspor gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg.
Kontaktinformasjon
Nabokontakt
Besøksadresse: Eliesonsgt. 4, 3044 Drammen (inngang Schultz gate)
Postadresse: Postboks 4350, 2308 Hamar
Har du spørsmål om arbeidet kan du sende e-post eller kontakte oss på telefon. Telefonen er normalt betjent hverdager klokka 9-15.
Vi sender jevnlig ut SMS med lenke til informasjon om arbeidet som pågår. Du kan melde deg på ved å sende UDK Info til 26112. Avmelding: UDK Slutt til 26112.
Tormod Ugelstad
Senior kommunikasjonsrådgiver
Hanne Anette Stormo
Prosjektsjef
Kari Stangeby Noer
Kontraktsleder
Eirik Korsnes
Prosjektleder underbygning Drammen stasjon - Sundhaugen
Jens Petter Svensrud
Prosjektleder jernbaneteknikk
Nyheter fra prosjektet
Påskearbeider i utbyggingsprosjektet i Drammen
Med påsken nærmer det seg også en periode med nødvendige arbeider i forbindelse med utbyggingen av det nye dobbeltsporet i Drammen og oppgraderingen av Drammen stasjon. Denne påsken bringer imidlertid en forbedring for noen av de reisende.
Rekordhøy miljøscore i Drammen
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Nattarbeid ved Drammen stasjon
Fra 6. februar går arbeidene ved stasjonsområdet inn i en periode med endret aktivitet ved stasjonen, både dag og natt. Nå starter vi med innkjøring og komprimering av masser der de nye togsporene skal gå.