Bane NORs konsernstrategi

Vår konsernstrategi er langsiktig og utviklet for at vi skal oppfylle oppdraget vårt om å levere en sikker og tilgjengelig jernbaneinfrastruktur.

Bild kvinne i arbeidsklær inne i en tunnel.

Foto: Aksel Jermstad, Bane NOR

Vi er eid av staten ved Samferdselsdepartementet og vi baserer strategien vår på Nasjonal Transportplan (NTP) og det årlige oppdragsbrevet som vi får fra departementet.

Nasjonal transportplan (2025-2036) er regjeringens transportpolitikk og langsiktige plan for utforming av transportsystemet.

Oppdragsbrevet beskriver styringssignaler og rammebetingelser for våre oppgaver.

Prioriteringene i NTP har innvirkning på de kommende statsbudsjettene, og hvilke tiltak vi kan sette i gang.

Skal være enkel og dynamisk

Konsernstrategien viser en rød tråd fra overordnede mål i transportsektoren til prioritering av tiltak på alle nivåer i organisasjonen.

Konsernstrategien skal være enkel og retningsgivende og legge grunnlaget for effektiv ressursutnyttelse. Strategiprosessen er dynamisk for å kunne ta innover seg eventuelle endrede rammebetingelser.

Bane NORs visjon

Visjonen vår er «Mer på skinner setter mindre spor».

Visjonen peker på betydningen av jernbanen i det grønne skiftet ved at jernbanen skal ta en stadig større del av transporten i Norge.

Bane NORs mål

Bane NORs mål er identiske med de sektorpolitiske målene:

  • Enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet
  • Bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål
  • Nullvisjon for drepte og hardt skadde
  • Effektiv bruk av ny teknologi
  • Mer for pengene

     

Sektormål og våre mål Satsingsområder Vi må lykkes med
Enklere reisehverdag​
og økt konkurranseevne​ for næringslivet
Punktlighet Øke innsatsen på vedlikehold og fornyelse, og sikre mer forutsigbar togframføring.
Bidra til oppfyllelse av​ Norges klima- og miljømål Grønt taktskifte Redusere naturpåvirkning og CO2-utslipp, og øke arealeffektivitet.
Nullvisjon for drepte​ og hardt skadde Sikkerhet Ha en sikker jernbane og sikker arbeidshverdag.
Effektiv bruk av​ ny teknologi Digitalisering Øke faktabasert innsikt, god dataflyt, effektiv oppgaveløsing og levere ERTMS.
Mer for​ pengene Effektivisering Standardisere prosesser, øke produktiviteten, være en profesjonell kjøper og levere prosjekter i henhold til plan. 

Bane NOR har fem satsingsområder for å nå disse målene:

Vi har identifisert hva som er viktigst å lykkes med, og derfor prioritere, for å bidra til at sektoren skal nå disse målene.

Punktlighet – for å bidra til en enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet  

Vi må lykkes med:

Øke innsatsen på vedlikehold og fornyelse, og sikre mer forutsigbar togframføring. 

Grønt taktskifte – for å bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål 

Vi må lykkes med:

Redusere naturpåvirkning og CO2-utslipp, og øke arealeffektivitet. 

Sikkerhet – for å oppnå nullvisjon for drepte og hardt skadde 

Vi må lykkes med:

Ha en sikker jernbane og sikker arbeidshverdag.

Digitalisering – for å bidra til effektiv bruk av ny teknologi  

Vi må lykkes med:

Øke faktabasert innsikt, god dataflyt, effektiv oppgaveløsing og levere ERTMS.

Effektivisering – for å få mer for pengene 

Vi må lykkes med:

Standardisere prosesser, øke produktiviteten, være en profesjonell kjøper og levere prosjekter i henhold til plan.  

Sammen mot målet 

Med sammen mot målet vektlegger vi god samhandling både internt og med sektoren. Dette innebærer å ta ansvar for vårt oppdrag, bruke hverandres kompetanse og skape et felles engasjement. Vår felles innsats i dag legger grunnlaget for morgendagens jernbane for reisende, samfunnet og miljøet. Verdiene våre Åpen – Ansvarlig – Lagspiller, hjelper oss å sette retning og veileder oss i vår samhandling med hverandre og de rundt oss.

Illustrasjon av Bane NOR SFs organisasjon: styre, konsernsjef, 4 konsernfunksjoner og 5 divisjoner

Bane NOR SF er organisert med konsernsjef, fire konsernfunksjoner og fem divisjoner. Illustrasjon: Bane NOR