Stian pendler med Drammenbanen hver uke

Stian Kirkerud Særnmo (41) pendler ukentlig med Drammenbanen til og fra jobb. Vi har tatt en prat med han om opp- og nedturene med pendlerlivet og om moderniseringen av jernbanen.

Drammenbanen har knyttet Drammen og Oslo nærmere hverandre gjennom 150 år, og er en historisk stasjon. Foto: Bane NOR

Velger toget over bilen

Da Stian og kona ville kjøpe familiehus, skjønte de fort at de måtte se utenfor Oslo sentrum. Selv om det satt langt inne å flytte etter 15 år i hovedstaden, endte paret med å kjøpe hus i Drammen.

– Kona mi argumenterte for at det bare er en halvtime med tog mellom Drammen og Oslo, og det stemmer jo. Drammen var det nærmeste stedet med et faktisk bysentrum, så da vi fant et hus her i 2018 ble det sånn.

Han innrømmer at det tok tid å venne seg til tanken på å ikke bo i Oslo lenger.

– Det var et tungt skritt. Jeg brukte alle mulighetene Oslo hadde å by på da jeg bodde der, både før og etter jeg fikk barn. Men vi trives godt i Drammen, og det at toget går såpass ofte mellom Oslo og Drammen gjør det veldig mye enklere å bo her.

Siden familien flyttet i 2018 har Stian pendlet til jobben med Drammenbanen. Som regionsleder for skateboard- og snowboardkjeden Session veksler han mellom å reise til butikken i Oslo sentrum, i Sandvika og på Strømmen.

Stian Kirkerud Særnmo setter pris på halvtimen han får for seg selv hver vei når han togpendler til jobben. Foto: Privat

– Jeg pendler til og fra jobb med toget så og si hver eneste hverdag – og det er jeg fornøyd med! Når alt går som det skal er det kjappere enn rushtrafikken i bil, og for meg er det også et viktig klimatiltak.

Den halvtimen han pendler hver vei pleier Stian å bruke til å svare på mail og fikse ting for jobben, eller bare høre på en podcast og slappe av.

– Jeg er veldig glad i toget og velger ofte det som transportmiddel, også utenom jobb sammen med familien.

Håper på mer pålitelige avganger

Selv om Stian har pendlet i flere år nå, har han ikke reflektert så mye over pendlertilværelsen.

– Når alt går som planlagt er det helt supert å pendle. Det er alltid god plass på toget, hyppige avganger, det er en fin avstand og gunstige tidspunkter begge veier. Det er som oftest veldig effektivt og da tenker jeg i grunnen ikke noe over at jeg pendler, det er bare en naturlig del av hverdagen.

Det er først når ting ikke går som planlagt at han tenker over pendlerlivet. Som småbarnsfar er han avhengig av å komme frem til riktig tid, så han får hentet i barnehage, og det er ikke alltid like enkelt.

– Tidsklemma kan bli litt vanskelig de gangene tog blir innstilt eller forsinka. Jeg har en veldig stram timeplan på vei hjem, og blir reisen forsinka går ikke ettermiddagen opp. Når det skjer blir jeg rimelig stressa, og da er det ikke like harmonisk å være pendler, forteller han og ler.

Selv håper Stian at Bane NORs modernisering av jernbanen vil innebære mer pålitelige avganger. Dette er noe vi jobber aktivt med å forbedre – så der har vi heldigvis noen gode nyheter til han!

Feil på infrastrukturen mellom Oslo og Drammen har store konsekvenser for punktlighet for togtrafikken i hele landet. Derfor har vi etablert et punktlighetsprosjekt for strekningen Lillestrøm - Drammen som innen 2023 skal gjennomføre definerte tiltak som vil bidra til å forbedre punktlighet og regularitet på strekningen, gjennom at den eldre infrastrukturen fornyes og vedlikeholdes.

Dette er noen av tiltakene vi jobber med nå:

  • Lavspenningsarbeider (nytt sporvekselvarmeanlegg Hvalstad, Billingstad, Asker, Oslo)
  • Vedlikeholdstiltak Oslo – Asker (sporarbeider)
  • Renseverk Slependen – Billingstad (sommer)
  • Ballastfornyelse Drammenbanen, Railvac (påske og sommer)
  • Signalarbeider i inn/utvendige anlegg
  • Skinne/svillebytte Spikkestadbanen

Les mer om våre forskjellige moderniseringsprosjektene her. 

Follobanen vil bedre pendlerhverdagen fra første stund

Snart åpner Follobanen mellom Oslo og Ski. For de reisende betyr det flere tog og kortere reise – allerede fra desember.

Dette er «den nye» Middelalderparken

Når Norges lengste jernbanetunnel åpner i desember er også arbeidet i gang med en storstilt utvikling av «den nye» Middelalderparken i Oslo.

Den digitale jernbanen

Jernbanen gjennomgår nå en modernisering. Sammen med utbyggingsprosjekter skal ny teknologi blant annet sørge for bedre punktlighet for de som reiser.

Vestfoldbanen på nye, moderne skinner

Norges mest trafikkerte jernbanestrekning får et etterlengtet løft.

Dovrebanen: modernisering for kortere reisetid

Vi fortsetter og ruster opp Norges eldste bane slik at den blir enda viktigere for enda flere.

Dørene åpnes

4. okt. 2022 Dørene åpnes nå som Bane NOR moderniserer jernbanen med flere avganger og kortere reisetid. Les om alle oppgraderingene som kommer.

Vi skal måles på punktlighet

Mange er avhengige av at toget kommer og går når det skal. Å jobbe for bedre punktlighet er noe av det viktigste vi gjør for at flere skal ta mer tog.

Østfoldbanen blir aldri den samme

Østfoldbanen blir nå mye raskere og mer stabil. Det fortjener alle de reisende.

Norge leder an på digital togsatsing

Norge leder an på digital togsatsing med det nye systemet "ERTMS". Slik skal vi oppgradere punktligheten for togtrafikken i hele Europa.

Banepodden

Hør hvordan vi jobber med høyteknologiske løsninger for at flere kan ta mer tog

Lytt til podkast