Pendlerparkering

Pendlerparkering er et tilbud til deg som har gyldig periodebillett på toget. Avtalen kjøper du i appen Bane NOR Parkering.

På denne siden:

Hvem kan bruke pendlerparkering? 

Pendlerparkering er et tilbud til deg som har

  • Ukebillett
  • Smartpris
  • Måneds- eller årskort 
  • Ruter Reis

Avtalen kjøper du i appen Bane NOR Parkering som du laster ned gratis fra App Store eller Google Play.

Har du enkeltbillett på toget kan du bruke dagparkering.

Slik fungerer dagparkering og gratisparkering 

Last ned parkeringsappen 

Parkeringsappen Bane NOR Parkering

Skaff deg parkeringsavtale med oss i appen eller på nett. 

Hvilke parkeringsregler gjelder?  

Parkering på stasjonene er tydelig skiltet. Hvilke parkeringsregler som gjelder for din togstasjon kan du finne i stasjonsoversikten. 

For å tilby gode parkeringsløsninger jobber vi kontinuerlig med å finne ut hvordan parkeringsplassene blir brukt.

Stasjonsoversikt

Søk opp din stasjon og finn informasjon om alt fra parkering til tilbud og fasiliteter.

Hvordan kjøper jeg pendleravtale?

Du kjøper avtale ved å trykke på knappen "Parkeringsavtale" nederst på hjem-siden i appen. Vi anbefaler at du registrerer betalingskort før du kjøper parkeringsavtale. 

Hvordan registrerer jeg betalingskort?

Vi anbefaler at du registrerer betalingskort før du kjøper parkeringsavtale.

Trykk på "Betalingsmidler" i menyen (tre streker øverst til venstre i appen). Der kan du legge til betalingskort.

For å registrere betalingskortet må du bekrefte med BankID og gjennomføre en betaling med beløp 0 kroner. Vær oppmerksom på at dette kun er en bekreftelse på at du har registrert betalingskortet. Du må også gjennomføre kjøp av parkeringsavtalen.

NB! Det er foreløpig ikke mulig å betale med Vipps. 

Hva koster pendlerparkering? 

Priser for pendlerparkering

Pendlerparkering er delt inn i tre prisklasser:

  • Pendlerparkering: 100 kroner for 30 dager og 35 kroner for 7 dager.
  • Pendlerparkering Bypris: 250 kroner for 30 dager og 85 kroner for 7 dager.
  • Pendlerparkering i parkeringshus*: 400,- for 30 dager.

*Pendlerparkering i parkeringshus er kun tilgjengelig ved Lillestrøm stasjon (Lillestrøm parkeringshus Senter syd) og Asker stasjon (One Park Asker)

Du velger hvilken avtale du ønsker i appen. 

Hvilken parkeringsavtale skal jeg velge?

I appen kan du velge mellom fire parkeringsavtaler:

  1. Asker Parkeringshus: Velg denne om du ønsker å parkere i parkeringshuset ved Asker stasjon.
  2. Lillestrøm Parkeringshus: Velg denne om du ønsker å parkere i parkeringshuset ved Lillestrøm stasjon. 
  3. Pendlerparkering: Velg denne om stasjonen du parkerer på er i priskategorien 100 kroner for 30 dager/35 kroner for 7 dager. Du finner pris på din stasjon ved å trykke på "Finn parkeringsplass" i menyen i appen. Du kan også sjekke pris for parkering i stasjonsoversikten. 
  4. Pendlerparkering BYPRIS: Velg denne om stasjonen du parkerer på er i priskategorien 250 kroner for 30 dager/85 kroner for 7 dager. Du finner pris på din stasjon ved å trykke på "Finn parkeringsplass" i menyen i appen. Du kan også sjekke pris for parkering i stasjonsoversikten.

Hvilke stasjoner kan jeg parkere på med parkeringsavtalen min?

Med avtalen "Pendlerparkering" kan man parkere på alle stasjonene hvor parkeringen koster 100 kr. Med avtalen "Pendlerparkering BYPRIS" kan man parkere både på BYPRIS-stasjonene og stasjonene hvor det koster 100 kroner for 30 dager. Avtalene er ikke knyttet til en bestemt stasjon, men husk å sjekke priskategorien enten under "Finn parkeringsplass" i appen eller i stasjonsoversikten.

NB! Parkeringshus-avtaler gjelder kun for parkeringshuset ved den aktuelle stasjonen. 

Hva skal jeg skrive i feltet for "Togbillettnummer"?

Det finnes flere typer billetter og kort, og disse kan ha ulikt antall siffer. Her er de vanligste:

  • Vys mobilapp (inkludert Vy Smartpris-billetter): Kundenummer med 6, 7 eller 8 siffer som du finner under "Min profil" i menyen i Vy-appen.
  • Enturs eller Go-Aheads mobilapp: Ordrenummer med 8 tegn (tall og bokstaver) som du finner på billetten din i appen. 
  • Ruters mobilapp (inkludert Ruter Reis-billetter): Bruk telefonnummeret du har registrert i Ruters app som billettnummer. 
  • Kolumbus mobilapp: APP-ID som du finner nederst under "Innstillinger" i Kolumbus-appen. Den består av tall, bokstaver og bindestreker.
  • Reisekort fra Vy, Ruter eller Kolumbus: Billettnummer med 16 siffer som står på reisekortet. Billettnummer med 9 siffer: Sett 0 foran billettnummeret.
  • Flytogbillett: Bruk telefonnummeret du har registrert i Flytogets app som billettnummer.
  • Skyss og AtB: Bruk telefonnummeret du har registrert i busselskapets app som billettnummer.

Hvor mange biler gjelder avtalen for?

Du kan ha inntil to biler knyttet til parkeringsavtalen din, men kun én av bilene kan stå parkert av gangen. 

Bilene kan ikke være knyttet til flere avtaler eller betalinger. Det betyr at du slipper å bytte bil i appen, hvis du veksler mellom å parkere to biler.

NB! Du kan bare ha én bil hvis du har avtale i parkeringshus.

Hvordan ser jeg at parkeringsavtalen min er aktiv?

Avtalen er aktiv når den ligger som "Aktiv avtale" på Hjem-siden i appen. Da ser det slik ut:

Hvor på stasjonen kan jeg parkere?

På stasjoner med pendlerparkering er parkeringsplassen som oftest delt mellom "Pendlerparkering" og "Dagparkering". Med pendleravtalen kan du parkere på plassene skiltet med pendlerparkering.

Parkeringsavtalen er ikke gyldig på plasser skiltet med "mot avgift". Merk at det alltid er skiltingen på stedet som gjelder. 

Parkering i parkeringshus

Ved Lillestrøm og Asker stasjon tilbyr vi pendlerparkering i parkeringshus. Avtalen kjøper du i appen Bane NOR Parkering, og den koster 400,- for 30 dager. 

Parkeringshusene heter Lillestrøm Parkeringshus Senter syd og Onepark Asker i appen. I disse parkeringshusene kan du bare ha én bil for hver parkeringsavtale.

Togbilletten min utløper i løpet av parkeringsperioden og jeg får nytt billettnummer. Hva gjør jeg?

Så lenge du allerede har gyldig parkeringsavtale kan du bruke den for parkering ut perioden du har betalt for.

Endring av billettnummer er ikke mulig etter avtalen har startet.

Billettnummeret sjekkes kun ved parkeringsavtalens oppstart, så du kan legge inn det nye billettnummeret ditt neste gang du kjøper ny parkeringsavtale. 

Jeg har fått varsel om at dere ikke får til å belaste betalingskortet mitt. Hva gjør jeg?

Dette varselet kan komme for eksempel hvis det ikke er dekning på betalingskortet eller om betalingskortet har gått ut på dato.

Hvis parkeringsavtalen din ligger som aktiv avtale i appen kan du fortsatt parkere, og du trenger ikke å bestille ny parkeringsavtale. 

Vi anbefaler at du sjekker betalingsinformasjonen din under "Betalingsmidler" i menyen i appen. Appen vil gjøre flere forsøk på å belaste betalingskortet du har registrert, og parkeringsavtalen din vil være gyldig mens dette pågår.

Hvis vi ikke får til å belaste betalingskortet ditt i løpet av 2 dager etter avtalen har startet, kan parkeringsavtalen bli slettet, og du kan ikke lenger bruke den for parkering. 

Hvordan bytter jeg betalingskort i appen?

Du bytter betalingskort i appen under "Betalingsmidler" i menyen. Trykk rediger, slett kortet som er registrert og lagre slettingen. Etter du har lagret slettingen av det gamle kortet, kan du registrere et nytt betalingskort. 

Jeg har fått kontrollsanksjon. Hva gjør jeg?

For å klage på kontrollsanksjonen må du kontakte parkeringsselskapet. Kontaktinformasjon til parkeringsselskapet skal stå på kontrollsanksjonen. Bane NOR har ikke mulighet til å slette kontrollsanksjoner. 
 
Vi anbefaler i tillegg at du sjekker at avtalen din er aktiv og knyttet til riktig bilnummer, at du har kjøpt avtale i riktig priskategori for din stasjon og at du har parkert på området satt av for pendlerparkering.

Pendlerparkeringsavtale er ikke gyldig for parkering på plasser skiltet med "Mot avgift".

Hvis du har to biler i avtalen: Husk at du bare kan parkere én bil av gangen, og at bilene ikke kan være knyttet til flere avtaler eller betalinger på samme stasjon. 

Kontakt oss

Opplever du problemer eller er det noe du lurer på? Ta kontakt med oss på kundesenteret