Informasjon til anleggsnaboer på Nordby

Byggingen av den nye undergangen ved Nordby stasjon på Jessheim pågår for fullt. Arbeidet er i rute til at undergangen åpner før jul.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Tiltak langs Hovedbanen nord
  • Prosjektnyheter

Publisert: 25. juni 2024 klokken 12:30

Oppdatert: 8. oktober 2024 klokken 15:31

Betongplaten løftes av en stor, grønn spesialkran. Andre anleggsmaskiner og utstyr omkring.

Natt til mandag 19. august ble denne plata på 200 tonn løftet på plass ved Nordby. Først skal den fungere som ei midlertidig jernbanebru, senere blir den toppen av den nye kulverten som skal bygges. Lars Baastad, Bane NOR

På denne siden:

Hovedaktiviteten nå er at vi forskaler og støper vegger og bunnplate i undergangen, etter at ei bruplate ble heist inn i sporet i august. Denne plata blir taket på kulverten.  

Midlertidig stenging av planovergangen 

Planovergangen er stort sett åpen for gående og syklende fram til undergangen åpner i desember, men i løpet av høsten blir det to perioder hvor planovergangen dessverre må holdes stengt. Tidspunkt og varighet vil bli kunngjort her på denne siden straks dette er avklart.

Vi vil også varsle om stengingen gjennom bl.a. en SMS til nærområdene, samt informasjon til skoler og barnehager i området.

Årsaken til stengingen er plasshensyn knyttet til omlegging av en vann- og avløpskryssing under jernbanen, hvor vi skal utføre rørpressing under sporet.    

To hundre tonn trygt til værs

Mens togene tok fem døgns pause på nordre del av Hovedbanen 16.-22. august, gjorde Bane NOR en rekke jobber på strekningen. På Nordby gikk et 200 tonns kranløft etter planen.

Da arbeidsperioden startet fredag kveld, ble sporet gravd over og spuntvegger av stål ble presset ned i grunnen der undergangen skal komme. På forhånd var ei bruplate på 200 tonn støpt ferdig på stedet, og natt til mandag 19. august  ble denne løftet på plass.

– Denne plata fungerer som ei midlertidig jernbanebru fram til den blir toppen av kulverten. Etter hvert fjerner vi massene under brua, før vi støper sideveggene og bunnen av kulverten, sier prosjektleder Ronny Eirik Hansen i Bane NOR Utbygging.

Puten av komprimerte masser som bruplata hviler på, er etablert med millimeterpresisjon, og det krevdes også stor nøyaktighet ved selve løftet. I forkant tok det én uke å montere den svære spesialkrana som utførte operasjonen.

– Planleggingen av løftet har pågått et års tid, og det var veldig godt å se at alt gikk som det skulle, sier prosjektlederen, før han legger til:

– Dessverre fikk vi en hendelse i etterkant som førte til noen små setninger, og vi måtte gjøre utbedringer og beregninger for å være helt sikre på at brua var stabil før vi satte togtrafikken på. Men selv om vi hadde utfordringer underveis, greide vi å lande trygt og i tide med det som skulle gjøres, framholder Ronny Eirik Hansen, som sender en takk til alle som stod på i disse hektiske dagene.

Ingen adgang til anleggsområdet

Vi har hatt flere tilfeller av fotgjengere som har klatret over gjerdene våre og gått gjennom anleggsområdet. Vi understreker at uvedkommende ikke har adgang, og at slik ferdsel er forbundet med fare. Vi ber alle om å respektere gjerder og skilt, og vi oppfordrer foreldre til å snakke med barn og unge om dette.

I tillegg har Bane NOR også i sommer registrert flere farlige hendelser hvor personer har krysset over planovergangen mens bommene har ligget nede.  Det må for all del ikke skje en ulykke nå den siste tiden før planovergangen forsvinner, og vi oppfordrer på det sterkeste brukerne til å være forsiktige og respektere bommer, lyd- og lyssignaler.

Holdeplasser ved buss for tog

Dersom det oppstår et avvik som innebærer at togene blir erstattet med buss for tog i høst, stopper bussene i Trondheimsveien. Dette er på grunn av anleggsarbeidet. Busser i retning Dal bruker holdeplassen Kremmerhuset, mens busser i retning Jessheim benytter holdeplassen Skogtun. Reisende fra østsiden av Hovedbanen henvises til Jessheim stasjon.

– Takk for tålmodigheten!

– Vi beklager de ulempene som arbeidene våre fører med seg, samtidig som vi håper på nærmiljøets tålmodighet.  Dette er et verdifullt bidrag til gjennomføringen av dette viktige tiltaket, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Bane NOR.

Den nye undergangen skal etter planen stå ferdig oppunder jul. Arbeidene utføres på oppdrag fra Bane NOR av entreprenøren RIAS.

Nordby har gjennom mange år vært den planovergangen i Norge hvor det registreres flest farlige hendelser der myke trafikanter krysser mens bommene ligger nede. Byggingen av en undergang er derfor et høyt prioritert og viktig tiltak.


Publisert: 25. juni 2024 klokken 12:30

Oppdatert: 8. oktober 2024 klokken 15:31