Informasjon til anleggsnaboer på Nordby: Spunting i uke 35
Arbeidet med den nye undergangen ved Nordby stasjon på Jessheim er nå inne i sin mest intense fase. Den siste uka i august fortsetter arbeidet med å sette ned spunt.
Publisert: 25. juni 2024 klokken 12:30
Oppdatert: 26. august 2024 klokken 08:43
På denne siden:
NB! Nattarbeid natt til 27, 28. og 29. august utgår
Arbeidet som var planlagt disse tre nettene, utgår. Oppgavene er utført under togpausen 16.-22. august. Det er derfor ikke behov for alternativ overnatting, og naboer som har fått tilbud om dette er varslet om kanselleringen.
Spunting i uke 35
Den siste uka i august fortsetter vi arbeidet med å sette ned spunt, nå på vestsiden av sporet. Dette vil pågå innenfor vanlig arbeidstid kl. 07-19 på hverdager.
Dette er store stålvegger som presses ned i grunnen før vi starter utgravingen av byggegropa. Spuntveggen består av mange spuntnåler som skjøtes sammen i lengderetningen, og det brukes en stor maskin som presser/vibrerer spuntnålene ned i bakken. Hver gang en spunt settes ned, vil nærområdet få støyulemper i form av en jevn during, og lette vibrasjoner kan merkes i nærheten. Dette utgjør ingen fare for skade på nærliggende bygninger, og prosjektet gjør løpende målinger av støy og rystelser mens arbeidet pågår.
To hundre tonn trygt til værs
Mens togene tok fem døgns pause på nordre del av Hovedbanen 16.-22. august, gjorde Bane NOR en rekke jobber på strekningen. På Nordby gikk et 200 tonns kranløft etter planen.
Da arbeidsperioden startet fredag kveld, ble sporet gravd over og spuntvegger av stål ble presset ned i grunnen der undergangen skal komme. På forhånd var ei bruplate på 200 tonn støpt ferdig på stedet, og natt til mandag 19. august ble denne løftet på plass.
– Denne plata fungerer som ei midlertidig jernbanebru fram til den blir toppen av kulverten. Etter hvert fjerner vi massene under brua, før vi støper sideveggene og bunnen av kulverten, sier prosjektleder Ronny Eirik Hansen i Bane NOR Utbygging.
Puten av komprimerte masser som bruplata hviler på, er etablert med millimeterpresisjon, og det krevdes også stor nøyaktighet ved selve løftet. I forkant tok det én uke å montere den svære spesialkrana som utførte operasjonen.
– Planleggingen av løftet har pågått et års tid, og det var veldig godt å se at alt gikk som det skulle, sier prosjektlederen, før han legger til:
– Dessverre fikk vi en hendelse i etterkant som førte til noen små setninger, og vi måtte gjøre utbedringer og beregninger for å være helt sikre på at brua var stabil før vi satte togtrafikken på. Men selv om vi hadde utfordringer underveis, greide vi å lande trygt og i tide med det som skulle gjøres, framholder Ronny Eirik Hansen, som sender en takk til alle som stod på i disse hektiske dagene.
Ingen adgang til anleggsområdet
I sommer har vi hatt flere tilfeller av fotgjengere som har klatret over gjerdene våre og gått gjennom anleggsområdet. Vi understreker at uvedkommende ikke har adgang, og at slik ferdsel er forbundet med fare. Vi ber alle om å respektere gjerder og skilt, og vi oppfordrer foreldre til å snakke med barn og unge om dette.
I tillegg har Bane NOR også i sommer registrert flere farlige hendelser hvor personer har krysset over planovergangen mens bommene har ligget nede. Det må for all del ikke skje en ulykke nå den siste tiden før planovergangen forsvinner, og vi oppfordrer på det sterkeste brukerne til å være forsiktige og respektere bommer, lyd- og lyssignaler.
Holdeplasser ved buss for tog
Dersom det oppstår et avvik som innebærer at togene blir erstattet med buss for tog i høst, stopper bussene i Trondheimsveien. Dette er på grunn av anleggsarbeidet. Busser i retning Dal bruker holdeplassen Kremmerhuset, mens busser i retning Jessheim benytter holdeplassen Skogtun. Reisende fra østsiden av Hovedbanen henvises til Jessheim stasjon.
– Takk for tålmodigheten!
– Vi beklager de ulempene som arbeidene våre fører med seg, samtidig som vi håper på nærmiljøets tålmodighet. Dette er et verdifullt bidrag til gjennomføringen av dette viktige tiltaket, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Bane NOR.
Den nye undergangen skal etter planen stå ferdig oppunder jul. Arbeidene utføres på oppdrag fra Bane NOR av entreprenøren RIAS.
Nordby har gjennom mange år vært den planovergangen i Norge hvor det registreres flest farlige hendelser der myke trafikanter krysser mens bommene ligger nede. Byggingen av en undergang er derfor et høyt prioritert og viktig tiltak.
Publisert: 25. juni 2024 klokken 12:30
Oppdatert: 26. august 2024 klokken 08:43