Arbeid på Trønder- og Meråkerbanen

For at Trønder- og Meråkerbanen skal bli elektrifisert, bygger vi i Bane NOR ca. 120 km med komplett kontaktledningsanlegg med autotransformator som skal gi togene kjørestrøm.

  • Nabovarsel
  • Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen
  • Trøndelag

Publisert: 2. januar 2023 klokken 10:19

Oppdatert: 15. mars 2024 klokken 14:40

Bildet viser et boretog

Boretoget har blant annet lokomotiv og vogner med boremaskin, aggregater, betongfundamenter, samt verksted- og oppholdsbrakker. Foto: Jan Gunnar Dagfinrud, NRC

NRC Group AS er totalentreprenør og utfører arbeidet. Det kjøres arbeidsmaskiner om natten i forbindelse med at det monteres utstyr og strekkes ledninger. Noe arbeid medfører også støyende arbeid.

Nedenfor ligger en oversikt over arbeid som utføres og status i utbyggingen.

Arbeid ved Nidelv bru

Bane NOR har utført forberedende arbeider for elektrifiseringen i Nidelven mellom Pirbrua og Nidelv vegbru. Vi har blant annet fjernet noe spunt rundt brupilarene og gjennomført generell kontroll av pilarene før vi monterer master for kjøreledningene.

Arbeidene i elven er gjennomført og gang- og sykkelvegen er åpen, men det gjenstår asfaltering og øvrig tilpasning som blir utført våren 2024.

Etter påske starter vi med å montere stillas for å montere master på Nidelv bru. Dette er planlagt å vare frem til juli. 

Vegetasjonsrydding 

I forbindelse med elektrifiseringen er det nødvendig å utføre vegetasjonsrydding langs jernbanen på strekningen Lademoen-Stjørdal frem til slutten av februar 2024.  Arbeidet utføres med motorsag og fliskutter på dagtid mellom kl. 0700 og kl. 1900. Det kan også forekomme bruk av elektrisk motorsag på natten når det er behov for å gjøre arbeidet i et tidsrom det ikke går tog. I utgangspunktet skjer det mandag til fredag, med det kan også forekomme arbeid i helger. Vi varsler berørte naboer ved arbeid på natten. Vi jobber på Bane NORs eiendom, men dersom vi må inn på privat område, blir grunneier kontaktet. 

Trønderbanen

Arbeidene med boring av fundamenter på strekningen er ferdigstilt. Arbeidet med å sette opp master og strekke kjøreledningen som gir togene strøm pågår. 

Det blir imidlertid gjort etterarbeid med peling av føringsveier. Berørte beboere blir varslet.

Meråkerbanen

Bane NOR jobber med å ferdigstille boringen av fundamenter mellom Brattås og Kopperå. Arbeidet utføres mellom kl. 2000 til kl. 0600 når det ikke går tog. Arbeidet er planlagt avsluttet medio februar.

Vi borer hull til fundamenter for master som kjøreledningene skal henge i. Det støyende arbeidet flytter seg østover med ca. 400 meter i løpet av hvert skift. Det vil derfor ikke vil være langvarig støyende arbeid utenfor din bolig.

Arbeidet med å sette opp master der ledningen som gir togene strøm skal henge, er planlagt utført vinter 2023/24. 

Status for arbeidet på Stavne-Leangenbanen

I disse dager jobber vi med vannsikring av Tyholttunnelen, slik at det ikke kommer fuktighet på kjøreledningene som skal monteres. 

Annen relevant informasjon

Litt om støy knyttet til arbeidene

Alle arbeidene som skal gjennomføres skjer i etapper. Boringen som foregår når vi setter ut fundamenter for mastene, der ledningene med strøm til toget skal henge, skaper mest støy. Det er likevel slik at noen steder er grunnforholdene slik at det ikke blir så mye støy, andre steder må vi bore i fjell. Det bores uansett ikke så lenge av gangen og arbeidet flytter seg langs linjen. Generelt kan vi si at det er ca. 60 meter mellom hvert borepunkt og at vi bruker i gjennomsnitt én time per borepunkt. Dette betyr at det støyende arbeidet ikke står utenfor din bolig så lenge av gangen, og det er heller ikke sikkert at det er støyende hele perioden boretoget er der.

 


Publisert: 2. januar 2023 klokken 10:19

Oppdatert: 15. mars 2024 klokken 14:40