Derfor trenger vi kommunikasjonsrådgivere

Kommunikasjon og samfunnskontakt er en sentral avdeling i Bane NOR med 30 ansatte. Vi forteller om aktivitetene i Bane NOR, sikrer god dialog med samfunnet og gjør informasjonen bredt tilgjengelig.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 23. februar 2023 klokken 13:22

Oppdatert: 5. juni 2025 klokken 13:25

Illustrasjonsbilde med mange som samarbeider om en plan

Som statlig foretak er vi forpliktet til å informere og involvere. Når vi planlegger og bygger ny jernbane, bidrar kommunikasjonsrådgivere til informasjon og dialog med blant annet naboer, grunneiere, lokalpolitikere og lokal presse. Foto: Bane NOR

På denne siden:

Bane NOR er et statlig foretak med et viktig samfunnsoppdrag – vi har ansvaret for all jernbaneinfrastruktur i Norge. Ettersom vi drifter og utvikler jernbanen, gjennomfører vi store utbyggingsprosjekter over hele landet.

Dette arbeidet påvirker mange, ikke minst naboer, reisende, lokalpolitikere og næringsliv. Vi er lovpålagt å varsle om støyende arbeid og sørge for medvirkning i prosjektene våre, i tillegg til å sikre universell utforming og at vi når ut bredt med informasjonen.

For å lykkes må vi kommunisere tydelig, målrettet og benytte oss av en kombinasjon av ulike tiltak og virkemidler. Kommunikasjonsrådgiverne i Bane NOR spiller en nøkkelrolle i å: 

  • Informere og involvere lokalsamfunn ved utbyggingsprosjekter 
  • Håndtere mange mediehenvendelser og krisekommunikasjon 
  • Sikre god intern informasjonsflyt 
  • Øke kunnskapen om jernbanens rolle generelt, og særlig for det grønne skiftet 

Uten effektiv kommunikasjon oppstår misforståelser og feilinformasjon 

Kommunikasjonsavdelingen vår er avgjørende for å sikre at informasjon flyter effektivt både internt og eksternt. Dette er viktig for å opprettholde tillit og åpenhet med våre interessenter, inkludert publikum og myndigheter.  

– Når det oppstår hendelser, jobber avdelingen med rask og presis informasjon til media og publikum. I tillegg jobber størsteparten av kommunikasjonsrådgiverne våre i regionale prosjekter og oppfølging av dem på tvers av hele landet. Kompleksiteten og omfanget av oppgavene reflekteres i at Bane NOR er ansvarlig for 4200 kilometer med jernbanespor, 335 stasjoner og stoppesteder, og 4360 eiendommer. Dette krever en betydelig innsats for å sikre at relevant informasjon når frem på en effektiv måte, sier Beate Hamre Deck, konserndirektør Mennesker og kommunikasjon, Bane NOR. 

Beate Hamre Deck, konserndirektør Mennesker og kommunikasjon, Bane NOR. Foto: Aksel Jermstad, Bane NOR

Faktabasert og inkluderende dialog 

I Bane NOR kjenner vi på et stort ansvar for å forvalte fellesskapets midler til det beste for samfunnet. Det å informere, inkludere og engasjere er viktig for å skape forståelse for jernbanen og virksomheten vår.

I tett samarbeid med Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet bidrar vi til at politikere og beslutningstakere har et faktabasert informasjonsgrunnlag om aktivitetene våre og hva prosjektene innebærer.

Samtidig skal vi være åpne for kritikk og spørsmål, og legge til rette for en inkluderende dialog – også med de som er kritiske. 

Slik er jernbanesektoren organisert(åpnes i ny fane)

Slik er planprosessen 

Lovpålagt medvirkning og varsling 

I arbeidet med prosjektene våre, og særlig i byggefasen, intensiveres kontakten med samfunnet. Størsteparten av teamet vårt jobber spesifikt med å følge opp alle som berøres av dette. I planleggingsfasen er det ofte mange hensyn å ta. I tillegg til utbygging foregår det også mye annet arbeid på jernbanen over hele landet, slik som drift, vedlikehold og fornyelse.

Utbyggings- og vedlikeholdsarbeidet kan ha konsekvenser for både nærmiljø og reisende, og det er viktig for oss å holde omgivelsene godt informert. Vi skal sørge for at innspill fra flere hold, slik som naboer, lokale aktører og togselskapene, blir hørt. Dette er en del av den demokratiske prosessen – og noe vi ønsker velkommen.

Når arbeidene starter, medfører det ofte støy og andre ulemper. Vi varsler om støyende arbeider, følger opp spørsmål fra naboer og samarbeider tett med skoler, barnehager og lokale myndigheter.

Om prosjektene våre 

Naboinformasjon 

Håndterer et høyt medietrykk 

Vi håndterer mange pressehenvendelser og innsynsbegjæringer, og mye ressurser går til dette. Hver dag skjer det små og store hendelser på jernbanen.

Det spenner eksempelvis fra dyr i sporet på en strekning som kan berøre få reisende, til en signalfeil i rushtid i hovedstadsområdet som berører mange.

Presseteamet vårt jobber med beredskap og mediehåndtering og svarer på mediehenvendelser fra tidlig til sent hele uken. I 2024 håndterte vi over 13.700 medieoppslag.  

Bane NORs presserom(åpnes i ny fane) 

Nyheter og aktuelt

Samhandling på tvers 

Med omtrent 5500 ansatte over hele landet er intern kommunikasjon avgjørende.

God internkommunikasjon sørger for at de ansatte har tilgang til informasjonen de trenger, gjennom interne informasjonskanaler og allmøter, og skaper engasjement og forståelse for den strategiske retningen vår. 

Kommunikasjonsrådgiverne bistår også ledere og kolleger med budskap, presentasjoner og talepunkter.  

Hva skjer i jernbanen 

Nettsiden vår og kanalene våre i sosiale medier er sentrale informasjonskanaler for å nå allmennheten, samarbeidspartnere og media.

Her forteller vi om alt som skjer hos oss og hvordan jernbanen fungerer, og detaljert om de mange prosjektene våre. 

To medarbeidere i teamet vårt jobber også dedikert med å formidle om trygg ferdsel ved jernbanen gjennom holdningsskapende arbeid. 

Full kons ved sporet (åpnes i ny fane)

Hva gjør kommunikasjonsrådgiverne i Bane NOR?

Her er noen eksempler på oppgavene som kommunikasjonsrådgiverne i Bane NOR jobber med: 
  • Svare på 200-1000 pressehenvendelser i uken 
  • Drive holdningsskapende arbeid for å hindre ulykker 
  • Svare ut henvendelser fra publikum i våre digitale kanaler 
  • Sikre at politikere og andre beslutningstagere får god og korrekt informasjon 
  • Sikre at bekymringer og ønsker fra folk, for eksempel våre naboer og de reisende, blir hørt i Bane NOR 
  • Varsling til naboer om arbeid på jernbanen 
  • Beredskapsplaner og -øvelser 
  • Åpen pressetelefon det meste av døgnet 
  • Arrangementer og markeringer i hele landet 
  • Hjelpe talspersoner å føle seg trygge foran kamera og formulere seg så folk lettere forstår det vi sier 
  • Arrangere nabomøter 
  • Holde folk informert om det som skjer på jernbanen 
  • Informere lokale medier om arbeid ved jernbanen 
  • Forvalte alle Bane NORs digitale kanaler 
  • Kurse ledere i kommunikasjon 
  • Støtte i omorganiseringer og endringsprosesser 
  • Arrangere allmøter 
  • Forvalte bildearkiv 
  • Design av alle slags typer materiell 
  • Skrive talepunkter og lage presentasjoner 
  • Gjennomføre større kampanjer, for eksempel i forbindelse med buss for tog 
  • Medieovervåking 
  • Følge opp innsynsbegjæringer 
  • Fortelle om togets miljøfortrinn og andre viktige sider ved jernbanen 
  • Delta i ledergruppen i alle divisjonene i Bane NOR 
  • Publisering av årsrapport og andre rapporter 
  • Kontakte naboer direkte for å varsle om bråkete arbeid 
  • Hotellbestillinger for naboer der vi må jobbe på natten 

Publisert: 23. februar 2023 klokken 13:22

Oppdatert: 5. juni 2025 klokken 13:25