– Arbeidshverdagen som nyutdannet er både spennende og utfordrende

Sunniva Kvamme har jobbet i Bane NOR i ett år. Da hun begynte hos oss, var hun nyutdannet med master i miljøkjemi og toksikologi fra NTNU. Hennes akademiske bakgrunn fra Trondheim førte henne til stillingen som miljørådgiver i Bane NOR Utbygging.

Publisert: 8. april 2024 klokken 09:51

Sunniva står foran en kran ute på ett utbyggingsprosjekt.

Sunniva Kvamme, Bane NOR

– Prosjektarbeid i et utbyggingsprosjekt som er under bygging er annerledes enn hva jeg har gjort før, men jeg trives godt med det. Jeg jobber på Hove togparkering, et prosjekt i byggefasen. I tillegg jobber jeg også med 3 andre prosjekter som er under planlegging, forklarer Sunniva.

– Min arbeidshverdag er veldig variert, da mine oppgaver er forskjellig avhengig av om jeg jobber i et prosjekt som er under planlegging eller er under bygging. Som miljørådgiver i Bane NOR utbygging jobber jeg med et stort fagområde som innebærer alt fra håndtering av forurenset grunn, til ivaretakelse av naturverdier og kulturminner i et prosjekt. Men min overordnede oppgave er å se at miljø og klima blir ivaretatt i prosjektene jeg jobber med, uavhengig av hvilken fase prosjektet er i.

Vi søker også flere andre rådgivere i utbygging akkurat nå. Klikk deg inn for å lese om alle mulighetene for deg akkurat nå.

Som miljørådgiver er det Sunnivas oppgave å påse at prosjektene jobber i samsvar med lovkrav, prosjektspesifikke tillatelser og bestemmelser, kontraktkrav og interne føringer på miljøområdet. Sunniva er på byggeplassen på Hove togparkering med jevne mellomrom, der er hun ute på vernerunder og befaringer for å kontrollere at miljøkravene blir etterlevd.

 – Som byggherre må Bane NOR påse at entreprenørene faktisk gjør det som er beskrevet i kontrakten at de skal gjøre, også når det gjelder å verne om klima og miljø. Dette innebærer blant annet å følge opp at tiltakene beskrevet i massehåndteringsplanen for håndtering av masser med forurensning og tiltak for å hindre spredning av fremmede arter blir fulgt opp. Byggeplassen på Hove ligger innenfor sikringssonen for drikkevannskilden til Lillehammer kommune, det er derfor viktig å passe på at dieseltanker og andre kjemikalier på anleggsplassen står lagret i henhold til fastsatte krav, for å unngå uønskede utslipp av forurensning som kan påvirke grunnvannet.

Driftsatt jernbane er det mest miljøvennlige transportmidlet, både for person- og godstrafikk. Bygging av ny jernbane etterlater et klima- og miljøavtrykk, men det er mulig å gjennomføre utbyggingen mer klima- og miljøvennlig.

– Jeg syns det er spesielt gøy å jobbe med Hove togparkering fordi prosjektet har et veldig miljøretta fokus. I prosjektet er det blant annet satt krav om at minimum 25% av maskintimene og 80% av personbilene tilknyttet anlegget skal være elektriske. I tillegg har det vært stort fokus på både gjenbruk av stedlige masser, jernbanemateriell, og betong. Videre skal det også installeres solcellepanel på brakkeriggen, og det planlagt å installere solcellepanel på teknisk hus for å teste om solcelleanlegget kan redusere behovet for batteribank som reservestrømkilde, sier hun. Dette er krav som jobbes frem i planfasen, forklarer Sunniva.

Sunniva forklarer at det er i planfasen hun opplever størst mulighet til å påvirke miljø og klima positivt, for det er i denne delen av prosjektet handlingsrommet er størst. For eksempel ved å minimere arealbeslag ved valg av jernbanetrasé, sette klima- og miljømål for prosjektet, planlegge for gjenbruk av masser og materialer, og kartlegge muligheter for utslippsfri anleggsplass. Dette er tiltak som kan være med på å redusere klimagassutslippene og bevare viktige naturverdier.  

Sunniva beskriver at arbeidshverdagen som nyutdannet er både spennende og utfordrende.

– Selv om jeg jobber alene i de ulike prosjektene, så har jeg et stort nettverk av miljø- og sikkerhetsrådgivere jeg jobber sammen med i avdelingen og prosjektet, som jeg kan diskutere faglige utfordringer med. I prosjektene jobber jeg med folk med ulik bakgrunn, som jeg kan lære av. Å diskutere med andre med ulik faglig bakgrunn kan gi meg et annet syn på problemstillinger og gir meg mer tverrfaglig kompetanse. Dette er noe av det som er mest spennende med jobben, å finne gode løsninger i samarbeid med andre, sier Sunniva

 – For meg er det fint å vite at jeg har en jobb som er samfunnsnyttig. Å få være med på å bidra til å påvirke at prosjektene har fokus på klima og miljø er viktig for meg, avslutter Sunniva.


Publisert: 8. april 2024 klokken 09:51