Bli med å forme våre prosjekter fra start til slutt

Thomas Nilsen jobber som SK-rådgiver HMS på prosjektet Venjar – Langset. Han sitter stasjonert på Eidsvoll der han har vært siden 2019. Sammen med dobbeltsporet Kleverud-Sørli-Åkersvika, som står ferdig i 2027, vil Venjar-Langset bidra til to tog i timen mellom Oslo og Hamar. De raskeste fjerntogene vil bruke under én time på strekningen, og det blir også bedre vilkår for godstogene.

Publisert: 4. april 2024 klokken 10:11

Thomas Nilsen er til vanlig stasjonert på Eidsvoll, men tok turen inn på hovedkontoret vårt for en hyggelig prat. Rikke Marthinsen, Bane NOR

Nå går prosjektet mot sin avslutning og fremtiden for Thomas ser litt annerledes ut enn de siste årene.

– Fremover vil jeg delta mer i prosjekteringsfasene av forskjellige mindre prosjekter. Frem til nå har jeg vært mer ute på anlegg i byggefase hvor vi blant annet følger opp entreprenørenes HMS-arbeid i den daglige driften.

Ønsker du en jobb der du har mulighet til å være med på prosjekter fra start til slutt? Da har vi flere åpne stillinger som kan passe deg. Les mer om stillingene og søk her. (åpnes i ny fane)

Og selv om Thomas har trivdes svært godt ute blant entreprenørene gleder han seg over muligheten til å lære enda mer om sitt fag og tilegne seg kunnskap han ikke har hatt fra før.

– Jeg har tjuvstartet litt med andre oppgaver på prosjekter i prosjekteringsfasen og synes det er spennende å få muligheten til å jobbe med denne delen av prosjektene også. Dette er nye oppgaver for meg, så en av de tingene jeg setter mest pris på er at jeg får muligheten til å tilegne meg masse ny kunnskap. Det er nå også mulig å være med å forme hvordan prosjektet kan bli i byggefase.

Avdanket rørlegger og fortid i forsvaret

Det er mange forskjellige bakgrunner og erfaringer hos SK-rådgivere HMS i Bane NOR. Thomas er intet unntak, og veien dit han er i dag har blitt til underveis.

I bunn er jeg jo en avdanket rørlegger! Planen min var egentlig en lang karriere i Forsvaret, men sykdom satte en brå stopper for det. Det ble da en omskoleringsrunde via fagskole, for deretter noen år som serviceleder i en større rørleggerbedrift. På oppdrag for Avinor fikk jeg smaken på mer aktivt HMS-arbeid og jeg gikk etter hvert over til å bli HMS-leder ute på forskjellige bygg og anlegg. Jernbanen har alltid stått mitt hjerte nært, så jeg fulgte med på Bane NOR sine stillingsutlysninger og plutselig dukket det opp en stilling som HMS-rådgiver på min hjemmebane i Eidsvoll.  

– Da jeg søkte på stillingen følte jeg meg nokså underkvalifisert. Jeg hadde jo ikke noe inngående kunnskap om jernbaneprosjekter, men tenkte at jeg ikke kunne la en slik mulighet gå fra meg.

Hvorfor søke på en stilling der du føler deg underkvalifisert? Der har Thomas et enkelt og greit svar. For han virket fagfeltet så spennende og utfordrende samtidig som han ønsket å være en del av et samfunnsnyttige prosjekt, så han måtte bare hoppe i det.

– En av de tingene jeg var klar på under intervjuet var at jeg ikke er redd for å prate med folk eller stille spørsmål, også de kjipe. Det tror jeg var med på at jeg fikk jobben. Og kommunikasjon er blitt en av de tingene jeg bruker mest i jobben min. Du er nødt til å bruke huet, ta litt plass og vise initiativ. Informasjon kommer ikke gratis. Du må tørre å lete og spørre for å finne den!

Åpen, engasjert og lærevillig

Som SK-rådgiver HMS må du både kunne jobbe alene og være en del av ett større team. Og det er viktig å ha en genuin interesse for andres menneskers velvære. Når vi spør Thomas hva det viktigste han tror du må ha for å passe inn i en slik rolle må han tenke seg litt om før han svarer.

– Du må være åpen, engasjert og lærevillig. Med de tre egenskapene tror jeg du kommer langt. Det er klart vi trenger mennesker med tung teoretisk bakgrunn, men jeg tror ikke alle som begynner i en slik rolle trenger en master i baklomma. Så lenge du er lærevillig, tør å snakke med folk og har evnen til å stå i det, også på de vanskelige dagene, så er mye gjort.

Primæroppgaven til Thomas i dag er oppfølging av entreprenørenes HMS ute i felt. Så du vil møte mange forskjellige personer og personligheter i løpet av en dag.

– Jeg har enda til gode å kjede meg på jobb. Vi har en veldig variert hverdag der vi treffer nye utfordringer nesten hver dag. Noe av det kuleste synes jeg er alle de forskjellige menneskene vi får mulighet til å bli kjent med. Vi jobber med mennesker fra mange land og kulturer. Og kommunikasjon der vi alle har en felles forståelse for målet er essensielt. Det er viktig at vi ikke snakker til folk, men med dem.

«Eidsvoll-bobla»

Det hjelper ikke med spennende oppgaver og interessant fagfelt hvis arbeidsmiljøet ikke er godt! Heldigvis er dette svært tilstede på Eidsvoll ifølge Thomas.

– Jeg trives veldig godt med arbeidsmiljøet vi har i det jeg kaller «Eidsvoll-bobla»! Vi har klart å bygge opp ett unikt arbeidsmiljø med stor takhøyde! Jeg tror jeg snakker for alle når jeg sier at vi blir hørt, på lik linje som vi alle må tåle å høre på andre. Både internt i Bane NOR, men også med entreprenørene. Vi er jo her med et felles mål om å bygge en jernbane med tilhørende infrastruktur. Dette må skje både trygt og effektivt, og det er viktig at Bane NOR og entreprenørene jobber sammen for å nå disse målene. Å drive med sikkerhet i et prosjekt er på ingen måte noe en-manns show. Alle, fra prosjektsjef til lærlinger må være med å bidra for å ivareta en trygg arbeidshverdag. Men vi som SK-rådgivere HMS kan være gode ambassadører for å bygge slik sikkerhetskultur.

Helt til slutt spør vi Thomas hvorfor han ville anbefalt andre å søke, han tenker seg litt om før han smiler og sier

– Vi er jo en liten brikke i det viktige samfunnsoppdraget som Bane NOR har. Det å kunne bidra til at folk kommer seg helskinnet hjem, til tross for bygging av meget avanserte konstruksjoner og infrastruktur, er veldig givende!


Publisert: 4. april 2024 klokken 10:11