Verktøy og systemer
Her finner du en oversikt og kort beskrivelse av de av Bane NORs verktøy og systemer som man kan komme i befatning med som jernbaneforetak, leverandør eller terminaloperatør.
Tilgang til våre systemer
- Selvregistrering for nye brukere:
- Er du bruker og ønsker flere tilganger, kan du søke her:
Brukerstøtte:
Brukerstøtte telefon +47 22 57 58 00
E-post: brukerstotte@banenor.no
Informasjon om våre verktøy og systemer:
Min side
På min side finner du fakturagrunnlag (DRAGE), årsakskoder, bestilte tjenester, signerte avtaler, møtereferater og lenker til verktøy og systemer.
Klikk her for innlogging - Min side
Dersom du jobber i et jernbaneforetak som har avtale med Bane NOR, kan du få tilgang til Min side.
Arbis
Her finner du oversikt over søknader om arbeider i spor og andre kapasitetsbegrensninger for BTP R21
https://arbis.banenor.no/dashboard/
BEST Korttid
Bestillingsportal for sportilgang
BEST-K Brukermanual for Jernbaneforetak
BEST-K Brukermanual for Arbeider i spor
BEST-K Bestillingsfrister for arbeider i spor
BEST-K er en bestillingsportal for søknad av korttidsplanlagt sportilgang, normalt i inneværende rutetermin.
Den kan benyttes til søknad av ruter for ekstratog, innstilling av tog, ruter for arbeidstog og disponering med arbeidstog, disponering for arbeid–herunder anleggsområde–jernbane samt avbestilling/innstillinger av arbeider/arbeidstog.
Søknader som gjelder samme dag som du sender søknaden, kan ikke sendes inn via BEST-K. Disse må som tidligere sendes direkte til togleder/vaktleder i aktuell trafikkstyringssentral. Søknader som sendes inn etter kl. 13.00 som gjelder påfølgende dag, må også sendes direkte til togleder/vaktleder i aktuell trafikkstyringssentral.
Det samme gjelder søknader som sendes inn etter kl. 13.00 fredag, og som gjelder påfølgende helg (lørdag/søndag/mandag).
I disse tilfellene må «gammelt» bestillingsformular benyttes og sendes inn via e-post.
Søknader fra eksterne entreprenører som sendes inn utenom ordinær arbeidstid for sportilgangskoordinator, skal søkes gjennom Bane NORs driftsoperative senter (Bane NOR DROPS) på telefon 916 05 555. Der det er mulig, skal søknaden i tillegg sendes skriftlig til drops@banenor.no
Inntil videre kan BEST-K ikke benyttes for søknader som kun gjelder «Endring av planforutsetninger», slik som endret toglengde/tonnasje, ekstra togstopp osv. for tog som ligger i den faste ruteplanen. Dette vil komme i en senere versjon av BEST-K.
Søknader som gjelder neste rutetermin (langtidsbestillinger), skal som tidligere sendes inn til Ruteplan
Eventuelle spørsmål kan rettes til best@banenor.no
BEST Langtid
Bestillingsportal for sportilgang
BEST-L Brukermanual for planleggere
Eventuelle spørsmål kan rettes til best@banenor.no
Erex
European partnership for railway energy settlement systems
Eress is an open partnership for all interested infrastructure managers in Europe. Eress is a non-profit organisation, jointly owned by its partners, committed to the development, implementation and supply of its IT energy settlement solution called Erex.
Currently, Eress partners are:
- Banedanmark (Rail Net Denmark),
- Infrabel NV (Belgian Railway Infrastructure Manager),
- Bane NOR (Norwegian National Rail Administration),
- Trafikverket (Swedish Transport Administration),
- Liikennevirasto (Finnish Transport Agency),
- SBB AG (Schweitzerische Bundesbahnen) and
- Vivens (Dutch railway energy procurement cooperative)
FIDO
Filtrert distribusjon av operative kunngjøringer
Skulle det være problemer med innlogging, ta kontakt med Brukerstøtte for FIDO på telefon 22 57 58 00, tastevalg 2 eller send en e-post til opm.brukerstotte@banenor.no
FIDO er Bane NORs nye distribusjonssystem for informasjon vedrørende togframføring, skifting og arbeid i spor. Systemet består av en registreringsmodul for togleder og operativ ruteplanlegger, samt en distribusjonsmodul for mottakere.
Hovedfunksjonalitet i FIDO for ulike roller: |
|
Jernbaneforetak
|
|
Operativ ruteplanlegger
|
Togekspeditør /driftskoordinator
|
Togleder
|
Fører/ombordansvarlig
|
Vaktleder
|
Hovedsikkerhetsvakt/leder for elsikkerhet
|
Toginformatør
|
Elkraftoperatør
|
Entreprenør
|
Synergi
Innmelding av uønskede hendelser i Bane NORs avvikshåndteringssystem Synergi.
Synergi er et avvikssystem for registrering og håndtering av innmeldte saker. Synergi er et avviksbehandlingssystem, en database med grunnlag for måling av sikkerhetsnivået og trender, og en kilde til erfaringsdata for risikovurderinger.
TIOS
Trafikkinformasjons- og oppfølgingssystem
TIOS (Trafikkinformasjons- og oppfølgingssystem) er støttesystem for togdrift, toginfo, brukere på operativt og administrativt plan samt ledelsen i Bane NOR. TIOS dekker Bane NORs behov for å samle informasjon angående togtrafikken på ett sted og gjør denne informasjonen lett tilgjengelig for brukerne.
TIOS mottar rutedata og dynamiske togbevegelser fra fjernstyringsanleggene, samt informasjon om togsammensetning fra Resource Manager (Vy) og GTS (CargoNet). De andre jernbaneforetakene sender inn data fra ulike systemer. I tillegg mottas meldinger fra Hendelseslogg (HL) og fra Vy DROPS (Driftsoperativt senter).
TIOS videresender rutedata og dynamiske togbevegelser til flere andre systemer i Vy og Flytoget.
Det gjøres oppmerksom på at deler av TIOS inneholder sider som krever autorisasjon. Dette skyldes at ikke alle tjenester skal være tilgjengelige for alle med tilgang til Banenettet.
Registrering av togbevegelser
På store deler av sør- og østlandet kommer togposisjonene automatisk fra VICOS- og EBICOS-anleggene, mens der det ikke er denne type fjernstyringsanlegg, legges togposisjonene manuelt inn for utvalgte stasjoner (TPR-klienter).
Oversiktskart
TIOS har oversiktskart som viser togene som kjører i landet i sanntid eller nært knyttet til sanntid. Hvis du klikker på togene, kommer det frem mer informasjon
Har du behov for mer hjelp?
Kontakt:
Jon Skjæret, Mobil 95265216 (IKT Systemer - Systemadministrator)
TRASÉ
Brukerveiledning og informasjon om TRASÉ
Spørsmål kan rettes til trase@banenor.no
AT-meldinger
Systemmelding om avvik som påvirker togfremføringen
AT-meldinger skal bidra til raskere og lik informasjon til alle togselskapene og til tilstøtende trafikkområder om avvik som påvirker togfremføringen. Ved at alle togselskapene informeres raskt om «AT noe har skjedd», kan de begynne å forberede tiltak på sin side.
AT-meldinger vil være tilgjengelig for alle eksterne brukere som har tilgang til TIOS.
Kontaktpersoner:
Systemfeil/tekniske problemer: brukerstøtte tlf. 22 57 58 00, Mail: brukerstotte@banenor.no
Bestilling av tilganger:
Selvregistrering: CA Identity Portal: Hjem (banenor.no)
Ev kontakt Key Account Manager for deres togselskap.
Ved andre henvedelser:
Rune Aune, Mobil 91672302, Mail: Rune.Aune@banenor.no (Fagansvarlig AT-meldinger)
Jon Skjæret, Mobil 95265216, Mail: jon.skjaeret@banenor.no (IKT Systemer - Systemadministrator)