Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen

Bane NOR skal tilrettelegge for langt flere togavganger i Trøndelag. Dette vil styrke det regionale kollektivtilbudet og binde Trøndelag sammen til et felles bo- og arbeidsmarked.

  • Nordlandsbanen
  • Dovrebanen
  • Planprosjekt
  • Utbyggingsprosjekt

Kart som viser kapasitetsøkende tiltak på jernbanen i Trøndelag. Foto: Bane NOR

På denne siden:

Om prosjektet

Transportbehovet i Trøndelag vokser, og det er behov for både å bygge ut arealeffektive og miljøvennlige transportløsninger. Som en sentral aktør for å nå målene om reduksjon i klimagassutslippene, skal jernbanen gjennom omfattende investeringer og oppgraderinger.

I dag er det ikke kapasitet til flere avganger på jernbanen i Trøndelag. Derfor skal Bane NOR gjennomføre 20 prosjekter som gir jernbanen et løft, og gjør at vi kan kjøre flere tog mellom Støren og Steinkjer. Ambisjonen er å øke frekvensen av og bedre punktligheten på regiontog i Trøndelag.

Dette betyr to tog i timen på strekningen Melhus – Stjørdal, og ett tog i timen mellom Støren - Melhus og Stjørdal - Steinkjer. I tillegg blir det to tog i timen til Steinkjer i utvidet rushtidsperiode.

Ved å gjøre tiltak kun der det er behov blir det mindre ulemper for naboer og reisende. Samtidig unngår vi både store omfattende naturinngrep og beslag av verdifull dyrket mark.

Prosjektet Økt kapasitet på Trønderbanen skal gi et bedre tilbud på jernbanen i Trøndelag fra desember 2029. 

Prosjekter (fra sør mot nord)

Kontrakter i prosjektet

Se Bane NORs nettside for anskaffelser for aktuelle kontrakter i prosjektet.

Nyheter fra prosjektet

Første arbeidshelg i Melhus

I perioden 24. til 26. mai utfører Bane NOR nødvendig vedlikehold og oppgraderinger på Dovrebanen mellom Eidsvoll og Trondheim. Som en del av dette vil prosjektet starte opp med arbeid i Melhus.