Togparkering Lillehammer

Det er et stort løft for togtrafikken på Dovrebanen når togparkeringen på Hove nord for Lillehammer nå er tatt i bruk. Anlegget, som tar i mot 16 Flirttog fordelt på åtte spor, gir økt kapasitet og fleksibilitet i persontogtrafikken. Dette vil bidra til færre forsinkelser og at riktig tog er på riktig sted til riktig tid. Ikke minst gir det mindre tomkjøring.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Dovrebanen
Bilde av første tog på anlegget.

Den nye togparkeringen ligger mellom Dovrebanen og dagens E6. Anlegget blir tatt i bruk ved ruteendringen medio desember 2025. Bildet viser første tog som testet anlegget i november. 

Foto: Bane NOR
Hopp til artikkel

På denne siden:

Hva har vi bygget og hvorfor?

På jernbanespråket snakker vi om et hensettingsområde. Her står togene parkert når de ikke går i trafikk, flest på natten, men også i perioder med mindre trafikk på dagtid.

På et hensettingsområde blir det gjort daglig vedlikehold av togene, som blant annet innvendig renhold, tømming av toaletter, etterfylling av vann og kioskvarer. Togparkering er viktig for både å sikre at tomme tog ikke tar opp plass på sporene, og for å ta vare på togsettene.

Et moderne  anlegg for togparkering

Hove ligger ca. tre kilometer nord for Lillehammer sentrum. Hensettingsområdet ligger mellom Dovrebanen og E6, avgrenset i nord av Fv. 2522 Storhovearmen og i syd av driftsbasen for skinnegående arbeidsmaskiner.

Det er bygget åtte spor med plass til totalt 16 togsett av typen Flirt, og det er mulig for tog å kjøre inn på området både nordfra og sydfra. Området kan også benyttes av annet skinnegående materiell.

Prosjektet har også gjort noen tilpasninger knyttet til dagens driftsbase og har oppgradert kontaktledningsanlegget mellom Hove og Fåberg omformer.

Bedre tilrettelagt for gods og tømmer

Transport av gods og tømmer er viktig på Dovrebanen. I tillegg til selve togparkeringen er det derfor bygget et ventespor (uttrekksspor) for godstog. Dette bidrar til en smidigere utnyttelse av sporet fordi annen trafikk kan slippes forbi.  

Arbeidet har også omfattet fornyelse av innkjøringen til Norges tredje største tømmerterminal. Det er bygget et nytt uttrekksspor der tog som skal inn på tømmerterminalen kan vente uten å påvirke trafikken på Dovrebanen. 

Anlegget er testet og tatt i bruk

Bane NOR har prioritert prosjektet på Hove som en del av en infrastrukturavtale for Dovrebanen.  I  januar 2023 lyste vi ut en totalentreprise som omfatter alle anleggsarbeidene som skal gjennomføres, inkludert jernbanetekniske anlegg. 

Den 25. august 2023 inngikk Bane NOR kontrakt med Baneservice om dette oppdraget. 

Noen grunnarbeider, samt fornyelse av kontaktledningsanlegget mellom Hove og Fåberg omformer, startet opp på prosjektet høsten 2023. Samtidig ble det jobbet med detaljprosjektering av hele anlegget som skal bygges. Hovedtyngden av anleggsarbeidene startet for fullt på senvinteren og våren 2024.

Hensettingsområdet er nå ferdigstilt og ble tatt i bruk ved ruteendringen 14.  desember 2025.

Byutvikling og flere avganger

Med Hove er det kommet flere parkeringsplasser for tog, noe som er  nødvendig for på sikt å gjøre det mulig med flere avganger til og fra Lillehammer og på søndre del av Dovrebanen.  Frem til desember 2025 var det kun noen få plasser tilgjengelig på Lurhaugen like ved Lillehammer stasjon. I tillegg ble det kjørt tomme tog fra Lillehammer til Hamar for hensetting over natten.

Nå når prosjektet er ferdigstilt, vil Bane NOR frigi arealer på området ved Lurhaugen, som frem til nå har vært benyttet til togparkering. Bane NOR Eiendom har gått sammen med Lillehammer kommunale eiendomsselskap om å stifte et selskap (Lurhaugen Utvikling) hvor formålet er å utvikle området. Dette er et sentralt område som er kan være viktig for utviklingen av Lillehammer sentrum.

Kontaktinformasjon

Bane NORs anleggskontor har besøksadresse Hovemovegen 55, Lillehammer.  Prosjektets e-post: hove-togparkering@banenor.no

Nyheter fra prosjektet

Togparkering flytter til Hove

Hove ved Lillehammer står sentralt i flere Bane NOR-grep for å styrke jernbanen og togtilbudet i Innlandet. Nå er nye spor for parkering av inntil 16 togsett er bygget her, og dermed flyttes dagens togparkering bort fra Lillehammer sentrum.

En grønnere byggeplass

På Hove ved Lillehammer er byggingen av et nytt sporområde for parkering av tog nå i full gang. Dette er en viktig forutsetning for å styrke jernbanen som en bærekraftig transportløsning i årene som kommer. I mellomtiden er grønne valg et stikkord også i anleggshverdagen.