Bruk opp- og nedpilene for å se gjennom, og Enter for å velge.
Arbeid på Hovedbanen i 2025
Det skal utføres omfattende vedlikehold og fornyelse på Hovedbanen også i 2025. Den viktige strekningen mellom Oslo S og Lillestrøm skal utbedres og styrkes, slik at vi får færre feil og stopp i trafikken, samtidig som vi legger til rette for nye lokaltog.
Hovedbanen
Vedlikeholdsarbeid
Utbyggingsprosjekt
Foto:
Sebastian Bjerkvik, Bane NOR
Hva skal vi gjøre?
Bane NOR skal utføre en lang rekke oppgaver på Hovedbanen i 2025. Arbeidet er fordelt utover året, men det blir en ekstra stor innsats i de togfrie periodene:
Fra 5. juli til 28. juli
Fra 20. september til 22. september
Fra 2. oktober til 6. oktober
Fra 18. oktober til 20. oktober
I disse periodene vil det bli utført døgnkontinuerlige arbeider på strekningen. Det blir buss for tog for avganger mellom Oslo og Lillestrøm, som normalt skulle gått på Hovedbanen.
Fornyelse av kontaktledning
Kontaktledningsanlegget på strekningen Etterstad-Bryn skal fornyes. Dette vil innebære bygging av nye fundamenter, master og åk, riving av de gamle, og strekking av ny kontaktledning.
Det blir nattarbeider frem til november, samt døgnkontinuerlig arbeid i de togfrie periodene. Arbeidssted forflytter seg, så det blir ikke støy på samme sted gjennom hele perioden.
Slik ser det ut når vi jobber med fornyelse av kjøreledning.
Foto:
Jarle Melby, Bane NOR
Fornyelse av spor og pukk
Sporet langs Hovedbanen er delvis veldig gammelt og slitt, og det er derfor behov for å bytte ut både sviller og skinner, i tillegg til å fornye pukken som stabiliserer sporet. Deler av sporet ble fornyet i 2024, og arbeidet med å fornye sporet vil fortsette i 2025. Deler av strekningen ble fornyet i den togfrie perioden i påsken, og dette arbeidet vil fortsette i stengingen i juli. Det må også forventes arbeider på netter i forkant og etterkant av selve stengingene.
Sporbyttet vil utføres ved et eget sporombyggingstog. Dette toget bytter både sviller og skinner i samme operasjon. I tillegg vil det kjøres et eget tog (renseverk) som renser og bytter ut pukken. Arbeidssted forflytter seg, så det blir ikke støy på samme sted gjennom hele perioden.
Fornyelse av spor og sporveksler på Lørenskog og Grorud
På Lørenskog skal deler av sporet fornyes i tillegg til at en god del av sporvekslene skal byttes, mens på Grorud vil det utføres sporarbeider på sørsiden av stasjonen og mellom Grorud og Nyland. Det vil utføres noe sporarbeider på Lørenskog i stengingen i juli, men arbeidene er i hovedsak planlagt utført i løpet av de togfrie periodene i september og oktober. Det vil også utføres noe arbeider på netter i periodene før og etter stengingene.
Følgende arbeider er planlagt i den togfrie perioden fra 5. til 28. juli
Fornyelse av kontaktledning Etterstad-Bryn
I juli vil det arbeides med å fornye kontaktledningsanlegget på strekningen Etterstad-Bryn. Dette vil innebære bygging av nye fundamenter, master og åk, riving av de gamle, og strekking av ny kontaktledning.
Fornyelse av spor og pukk Brobekk-Aker og Grorud-Lørenskog
I juli vil spor og ballast fornyes på følgende delstrekninger
Det ene sporet på strekningen Grorud – Lørenskog (mesteparten av arbeidene vil utføres i perioden 5. – 14. juli)
Begge spor på strekningen Brobekk – Aker
Fornyelse av ballast og andre jernbanetekniske arbeider på Grorud
På sørsiden av Grorud stasjon vil ballasten fornyes i tillegg til diverse andre jernbanetekniske arbeider, blant annet bygging av nye fundamenter, master og åk til kontaktledningsanlegget. Mesteparten av arbeidene vil utføres i perioden 5. – 14. juli.
Fornyelse av spor på Lørenskog
På Lørenskog skal deler av sporet på stasjonen fornyes i løpet av perioden 5. – 14. juli.
Sporarbeider på Strømmen
Det vil arbeides med bytte av komponenter til en sporveksel ved Strømmen stasjon. Arbeidet utføres på natt, i perioden natt til 7. juli til natt til 10. juli.
Det vil arbeides med bytte av masser inne på Strømmen stasjon. Antatt utført i perioden 10.-12. juli.
Fornyelse av spor i Sagdalen
I Sagdalen skal det ene sporet fornyes i løpet av perioden 5.-14. juli.
Det er planlagt med døgnkontinuerlige arbeider under stengingen.
Vegetasjonsrydding
I perioden 5. – 28. juli utfører Mesta AS vegetasjonsrydding langs Hovedbanen. Arbeidet starter på strekningen Grorud–Lillestrøm, og fortsetter deretter mellom Grorud og Oslo S. På hver av delstrekningene, vil arbeidet ha en antatt varighet på 8-10 dager.
Ryddingen vil foregå på dagtid (07.00-19.00), og det benyttes blant annet elektrisk utstyr som støyer mindre enn tradisjonelle motorsager. Så langt det er praktisk mulig, vil entreprenøren tilrettelegge arbeidet slik at færrest mulig blir berørt av støyende arbeid i helgene.
Hvorfor rydder vi vegetasjon?
Rydding av vegetasjon, er nødvendig blant annet for å sikre at lokomotivførerne har god sikt til signaler og skilt langs jernbanen. Fjerning av busker og kratt, bidrar også til å redusere risikoen for dyrepåkjørsler.
Varsling av naboer
I tillegg til det som er nevnt her, vil det også bli utført andre arbeider som kan føre til støy eller annen ulempe. Bane NOR vil varsle naboer som er direkte berørt av arbeidene våre, og også tilby alternativ overnatting når det er behov for det.
Hvis du har spørsmål kan du kontakte Bane NORs kundesenter.
Kontakt oss
Bruk kontaktskjema og oppgi referansen du mottok på SMS eller e-post i emnefeltet.