Hva bygger vi og hvorfor?
På jernbanespråket snakker vi om et hensettingsområde. Her står togene parkert når de ikke går i trafikk, flest på natten, men også i perioder med mindre trafikk på dagtid.
På et hensettingsområde blir det gjort daglig vedlikehold av togene, som blant annet innvendig renhold, tømming av toaletter, etterfylling av vann og kioskvarer. Togparkering er viktig for både å sikre at tomme tog ikke tar opp plass på sporene, og for å ta vare på togsettene.
Et moderne anlegg for togparkering
Hove ligger ca. tre kilometer nord for Lillehammer sentrum. Hensettingsområdet ligger mellom Dovrebanen og E6, avgrenset i nord av Fv. 2522 Storhovearmen og i syd av driftsbasen for skinnegående arbeidsmaskiner.
Det er bygget åtte spor med plass til totalt 16 togsett av typen Flirt, og det er mulig for tog å kjøre inn på området både nordfra og sydfra. Området kan også benyttes av annet skinnegående materiell.
Prosjektet har også gjort noen tilpasninger knyttet til dagens driftsbase og har oppgradert kontaktledningsanlegget mellom Hove og Fåberg omformer.
Bedre tilrettelagt for gods og tømmer
Transport av gods og tømmer er viktig på Dovrebanen. I tillegg til selve togparkeringen er det derfor bygget et ventespor (uttrekksspor) for godstog. Dette bidrar til en smidigere utnyttelse av sporet fordi annen trafikk kan slippes forbi.
Arbeidet har også omfattet fornyelse av innkjøringen til Norges tredje største tømmerterminal. Det er bygget et nytt uttrekkspor der tog som skal inn på tømmerterminalen kan vente uten å påvirke trafikken på Dovrebanen.
Ferdig i 2025
Bane NOR prioriterer prosjektet på Hove som en del av en infrastrukturavtale for Dovrebanen. I januar 2023 lyste vi ut en totalentreprise som omfatter alle anleggsarbeidene som skal gjennomføres, inkludert jernbanetekniske anlegg.
Den 25. august 2023 inngikk Bane NOR kontrakt med Baneservice om dette oppdraget.
Noen grunnarbeider, samt fornyelse av kontaktledningsanlegget mellom Hove og Fåberg omformer, startet opp på prosjektet høsten 2023. Samtidig ble det jobbet med detaljprosjektering av hele anlegget som skal bygges. Hovedtyngden av anleggsarbeidene startet for fullt på senvinteren og våren 2024 Hensettingsområdet er nå ferdigstiltskal og blir tatt i bruk ved ruteendringen medio desember 2025.
Byutvikling og flere avganger
Flere parkeringsplasser for tog er nødvendig for på sikt å gjøre det mulig med flere avganger til og fra Lillehammer og på søndre del av Dovrebanen. I dag er det noen få plasser på Lurhaugen like ved Lillehammer stasjon, i tillegg til at det kjøres tomme tog fra Lillehammer til Hamar for hensetting over natten.
I forbindelse med utbyggingen av dobbeltspor sør for Hamar, planlegges det å kjøre flere og raskere tog mellom Oslo og Innlandet.
Når prosjektet er ferdig, vil Bane NOR frigi arealer på området ved Lurhaugen hvor dagens hensettingsspor ligger. Bane NOR Eiendom har gått sammen med Lillehammer kommunale eiendomsselskap om å stifte et selskap (Lurhaugen Utvikling) hvor formålet er å utvikle området. Dette er et sentralt område som er kan være viktig for utviklingen av Lillehammer sentrum.
Berørte toglinjer
Kontaktinformasjon
Bane NORs anleggskontor har besøksadresse Hovemovegen 55, Lillehammer. Prosjektets e-post: hove-togparkering@banenor.no

Morten Berg-Solbakken
Prosjektleder

Birgitte Langballe
Senior kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Nyheter fra prosjektet
Togparkering flytter til Hove
Hove ved Lillehammer står sentralt i flere Bane NOR-grep for å styrke jernbanen og togtilbudet i Innlandet. Nå er nye spor for parkering av inntil 16 togsett er bygget her, og dermed flyttes dagens togparkering bort fra Lillehammer sentrum.

En grønnere byggeplass
På Hove ved Lillehammer er byggingen av et nytt sporområde for parkering av tog nå i full gang. Dette er en viktig forutsetning for å styrke jernbanen som en bærekraftig transportløsning i årene som kommer. I mellomtiden er grønne valg et stikkord også i anleggshverdagen.

Bane NOR inngår kontrakt på Lillehammer med Baneservice
Baneservice er valgt som totalentreprenør for ny togparkering på Hove ved Lillehammer. Prosjektet er viktig for å kunne utvide togtilbudet mellom Lillehammer og Oslo.

