Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen

Prosjektet skal tilrettelegge for to tog i timen i Trøndelag. Det vil styrke det regionale kollektivtilbudet og binde Trøndelag sammen til et felles bo- og arbeidsmarked.

  • Nordlandsbanen
  • Dovrebanen
  • Planprosjekt
  • Trøndelag
  • Utbyggingsprosjekt
Kart som viser kapasitetsøkende tiltak på jernbanen i Trøndelag.

Kart som viser kapasitetsøkende tiltak på jernbanen i Trøndelag. Bane NOR

På denne siden:

Om prosjektet

Transportbehovet i Trøndelag vokser, og det er behov for å bygge ut for arealeffektive og miljøvennlige transportløsninger. Jernbanen er en sentral del av løsningen for å nå målene om reduksjon i klimagassutslippene.

Til sammen skal prosjektene for kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen skal gi jernbanen i Trøndelag et løft slik at vi kan kjøre flere tog mellom Støren og Steinkjer. Ambisjonen er å doble frekvensen av regiontog på Trønderbanen. Dette betyr to tog i timen på strekningen Melhus – Stjørdal og ett tog i timen mellom Støren – Melhus og Stjørdal - Steinkjer. I tillegg blir det to tog i timen til Steinkjer i utvidet rushtidsperiode.

Ved å gjøre tiltak kun der det er behov gir det mindre ulemper for naboer og reisende. Samtidig unngår vi store omfattende naturinngrep og beslag av verdifull dyrket mark. 

Prosjekter (fra sør mot nord)

Kontrakter i prosjektet

Se Bane NORs nettside for anskaffelser for aktuelle kontrakter i prosjektet.

Nyheter fra prosjektet

Togtilbudet i Trøndelag blir bedre – men det tar tid

For å kunne få to avganger i timen på Trønderbanen må vi gjennomføre flere tiltak. Vi må ruste opp plattformer på stasjonene, forlenge og bygge nye krysningsspor og bygge om signalanlegget. Fra 2029 blir det to tog i timen.

Alle reguleringsplaner er vedtatt

En milepæl ble nådd når de siste tre reguleringsplanene for Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen er vedtatt. Nå fortsetter arbeidet for å gjøre klar til en eventuell utbygging.