Oppgradering av Kolbotn stasjon

Vi skal oppgradere Kolbotn stasjon. Plattformene skal forlenges så de kan brukes av doble togsett, antall spor skal ned fra tre til to, og det skal bli sikrere og bedre atkomst.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Planprosjekt
  • Østfoldbanen
Anleggsområdet, der spor er fjernet og gamle plattformer revet.
Ombyggingen av Kolbotn stasjon er i full gang. Den gamle midtplattformen er revet, og plattformen på stasjonssiden fornyes. Foto: Bane NOR
Hopp til artikkel

På denne siden:

Dette gjør vi akkurat nå

Det pågår omfattende arbeider på Kolbotn. Stasjonen bygges om for å kunne brukes av nye, lengre lokaltog som skal settes i trafikk på strekningen L2 på Østfoldbanen. For tiden er det bare en plattform som er i bruk, og alle tog stanser på plattformen på stasjonssiden.

Bane NOR skal etablere en ny plattform mot Kolbotn torg, med trapper og undergang under sporene. Den ombygde stasjonen vil være universelt utformet. 

Arbeidene medfører ulempe for naboer. Vi kommer til å SMS-varsle spesielt støyende arbeider. Naboer som kommer til å oppleve støy over grenseverdiene vil få SMS med tilbud om alternativ overnatting, og en egen kode som skal brukes til bestilling.

Sykkelhotellet er flyttet

Natt til 29. oktober flyttet vi sykkehotellet til sin nye faste plass. Se bildene her:

Lenke til flytting av sykkelhotellet

Hva jobber vi med og hvorfor?

Kolbotn stasjon er en av flere stasjoner som skal oppgraderes i forbindelse med innføringen av nye, lengre togsett på lokaltogstrekningene Spikkestad-Lillestrøm (L1) og Oslo-Ski (L2).

Planene innebærer at plattformene skal forlenges. Stasjonen skal også bygges om fra tre til to spor. Planlegging av stasjonen skjer i tett samarbeid med Nordre Follo kommune.

Den nye stasjonen får universell utforming, det vil si at den er tilrettelagt for bevegelses- og synshemmede. 

De nye plattformene skal gi plass til nye og lengre lokaltog, som etter planen skal innføres på L1 og L2 i løpet av 2025 og 2026.

Status

Plandokumenter og planprosessen

Reguleringsplanen for Kolbotn stasjon ble vedtatt i desember 2020. Planen beskriver løsningene for en ny og oppgradert to-spors stasjon med universell utforming, en betongtunnel under sporene (en undergang) og en ny forbindelse mellom sporene nord og sør for stasjonen. 

Utbyggingen av Kolbotn stasjon inngår i en portefølje av prosjekter som skal legge til rette for innføring av nytt togmateriell på lokaltogstrekningene Oslo-Ski (L2) og Spikkestad-Lillestrøm (L1). Vi jobber nå med en felles plan for gjennomføring og effektuttak for alle stasjonstiltakene samlet. Ved å samkjøre blant annet behov for stenging av banen i en felles gjennomføringsplan, sikrer vi at togpassasjerene blir minst mulig berørt i byggeperioden.

Plandokumenter Kolbotn stasjon

Her finner du de viktigste plandokumentene fra reguleringsplanen for Kolbotn stasjon.

Nyheter

Arbeider på Kolbotn i 2025

Oppgraderingen av Kolbotn vil skyte fart i 2025. Det skal gjøres omfattende arbeider på stasjonsområdet, først og fremst på sommeren, når togene ikke går.

Åpent møte på Kolbotn

Bane NOR gjennomførte et åpent møte om ombyggingen av Kolbotn stasjon 16. desember 2024. Vi ga informasjon om kommende arbeider og viste frem skisser av hvordan den nye stasjonen kan bli.

Stenger parkering

Bane NOR skal bygge om Kolbotn stasjon. I forbindelse med dette blir det nødvendig å stenge parkeringsplassen ved stasjonen. Den skal brukes til anleggsformål.

RIAS vant kontrakt på Kolbotn

Denne uken har Bane NOR signert kontrakt med RIAS for etablering av nytt sikringsanlegg på Kolbotn stasjon. Stasjonen skal bygges om, og uten et fungerende sikringsanlegg så kan ikke togene gå.