Bane NOR forklarer: ATC – Automatisk togkontroll
ATC betyr ”Automatic Train Control” og er Bane NORs system for hastighetsovervåking av tog.

Ofotbanen var den første strekningen som ble utrustet med FATC i 1993. FATC er bygget ut på ca. 10 % av jernbanenettet.
Nytt digitalt signalsystem
I 2012 besluttet Regjerningen at det digitale signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System) skal innføres i Norge og erstatte dagens utdaterte signalanlegg. For de reisende betyr ERTMS en mer stabil jernbane med høyere punktlighet, økt sikkerhet og på sikt mer kapasitet. Med innføring av ERTMS vil Bane NOR modernisere og standardisere store deler av jernbanens signalteknologi, noe som vil bidra til:
- Økt sikkerhet og kapasitet
- Færre tekniske feil
- Lavere vedlikeholdskostnader
- Bedre og raskere informasjon til reisende og togoperatører
- Bedre utnyttelse av signalkompetansen i Bane NOR
Østfoldbanens Østre linje som går fra Ski (via Mysen) til Sarpsborg har hatt ERTMS i drift siden august 2015. Erfaringer fra denne strekningen vil bidra til en effektiv og raskere utrulling av ERTMS på nye jernbanestrekninger i årene som kommer.