Aktuelt
-
Åpnet Europas mest moderne trafikkstyringssentral i Oslo
En splitter ny trafikkstyringssentral er åpnet i Oslo, og er et teknologisk kraftsenter i navet av norsk togtrafikk. "En viktig brikke i arbeidet med å nå klimamålene våre", sier Oslos byråd for miljø og samferdsel.
-
Tema: Bommen går ned for deg
En småbarnsfamilie er ute å kjøre. En kvinne er langt ute på viddene. Tre unge menn er på bærtur. Lite aner de at toget lurer.
-
Tema: Ti flotte turer langs nedlagte baner – og to til
Kan du tenke deg å kombinere jernbane- og kulturhistorie med flotte naturopplevelser og god mosjon til fots eller på sykkel i sommer? Her gir vi deg noen gode tips til turer du kanskje ikke hadde funnet selv.
-
Bane NOR forklarer: ERTMS og signalsystem
Vi fornyer signalanleggene på jernbanen. Dagens utdaterte teknologi skal erstattes med databaserte ERTMS – et digitalt signalsystem som er felles for alle europeiske land.
-
Bane NOR forklarer: ATC – Automatisk togkontroll
ATC betyr ”Automatic Train Control” og er Bane NORs system for hastighetsovervåking av tog.
-
TEMA: Rallarvegen
Rallarvegen er den gamle anleggsveien til Bergensbanen, som åpnet i 1909. I dag er den en av Norges mest populære sykkelveger. (Foto: Marius Arnesen, haugastol.no)
-
Bane NOR forklarer: Slik fungerer jernbanen
Jernbanedrifta er eit komplisert samspel mellom spor, signalanlegg, kontaktleidning og toga. Her kan du kort sjå korleis dette samspelet fungerer.
-
Bane NOR forklarer: Fakta om solslyng
Her finner du en nærmere innføring i solslyng-fenomenet.
-
Bane NOR forklarer: Jernbanen og kulden
I perioder med streng kulde kan det oppstå problemer for jernbanedriften og forsinkelser for kundene. Problemene har sin årsak i mange ulike faktorer og det er vanskelig å forutsi hvor de oppstår, men med god beredskap kan driftsproblemer som følge av streng kulde og mye snø reduseres vesentlig.
-
Bane NOR forklarer: Sviller
Er ikke en sville bare en sville? Det korte svaret er nei. Det lange svaret er langt og komplisert. Her følger en enkel forklaring.