Nyheter

  • 2021: Det europeiske jernbaneåret

    EU-kommisjonen har bestemt at 2021 skal være jernbanens år. - Det er flott at EU retter søkelyset mot jernbanesektoren, sier Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund.

  • Lokket til jernbanen - og angrer ikke

    Aleksander, Marie, Marius og Vilde kommer fra ulike kanter av landet, til en jobb der de får bli med på å skape fremtidens jernbane. De er utdannet innen ulike fag, men vil alle påvirke livet til folk i bygd og by over store deler av Norge - og til kommende generasjoner togreisende.

  • Ha en god plan når du krysser planovergangen

    Mange må krysse jernbanen på vei hjem til jul. – Havner du mellom bommene, tenker du ikke på bilen og julegavene. Da kjører du ned bommen eller løper, sier Pål Buset i Bane NOR.

    Mange må krysse jernbanen på vei hjem til jul. – Havner du mellom bommene, tenker du ikke på bilen og julegavene. Da kjører du ned bommen eller løper, sier Pål Buset i Bane NOR.
  • Mer jernbane for pengene på Kongsvingerbanen

    Det nær 70 år gamle strømanlegget pensjoneres og byttes ut med nytt utstyr. Det skal gi reisende en jernbane med færre feil og forsinkelser, og øke kapasiteten på godstrafikken.

  • Nord-Europas største sliter får et løft

    Mange tiår som Nord-Europas travleste, enkeltsporede jernbanetunnel har krevd sitt. Nå får den gamle Ulriken tunnel en velfortjent oppgradering verdt nær 400 millioner kroner.

  • Nytt lokomotiv bedrer godskapasiteten i Norge

    Med et nytt og sterkere lokomotiv kan ett godstog frakte like mye som 30 lastebiler. Lokomotivet takler den tøffe norske naturen, krever mindre energi og kan bidra til færre forsinkelser på jernbanenettet.

    Med et nytt og sterkere lokomotiv kan ett godstog frakte like mye som 30 lastebiler. Lokomotivet takler den tøffe norske naturen, krever mindre energi og kan bidra til færre forsinkelser på jernbanenettet.
  • Brubygging på skinner i Eidsvoll

    Mandag 14. desember ble den siste av de lange stålrørspelene som skal bære Minnevika jernbanebru, presset ned i grunnen. Siste støp på jernbanebruene syd for Eidsvoll er også avsluttet. Både bruarbeidene og resten av dobbeltspor-prosjektet er dermed i god rute.

  • Bane NOR svarer Riksrevisjonen: – Vi er ikke helt i mål, men vi er på god vei!

    Riksrevisjonen retter kritikk mot Bane NOR i en ny rapport. – For oss er dette kjente utfordringer. Vi er godt i gang med flere tiltak og jobber kontinuerlig for å fornye og modernisere jernbanen, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.

  • I hovedsak god styring av Follobanen

    Evalueringen av Follobaneprosjektet er ferdig. - Styringen av prosjektet synes i hovedsak å være god, med prosedyrer og systemer i henhold til beste praksis, skriver konsulentfirmaet Oslo Economics.

  • Bane NOR innfører «Prosjekt fareblind»

    Som en av de første offentlige byggherrene innfører Bane NOR nå byggenæringens sikkerhetskurs «Prosjekt fareblind» på sine anlegg.