Jobber for flere universelt utformede stasjoner

Per juni 2025 er 54 av 335 jernbanestasjoner i Norge universelt utformet, mens totalt 91 stasjoner er tilrettelagt for rullestolbrukere. Vi jobber stadig for å øke tallet slik at så mange som mulig kan bruke stasjonsområdene, uavhengig av funksjonsevne.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 27. oktober 2020 klokken 09:22

Oppdatert: 18. juni 2025 klokken 11:42

Et bilde av en hovedinngang til en jernbanestasjon.

Nye Holmestrand stasjon ble åpnet for trafikk i november 2016. Stasjonen er universelt utformet og uten hindringer. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

På denne siden:

De fleste av dagens stasjoner ble bygget for mange år siden, før en begynte arbeidet med å tilrettelegge samfunnet for personer med nedsatt funksjonsevne. I dag skal alle nye stasjoner være universelt utformet. Det gjelder også eldre stasjoner som bygges om.

– Vi jobber hele tiden for å forbedre tilbudet for alle passasjerer. Vi forstår de problemene som rullestolbrukere opplever på mange av våre stasjoner. Å ta toget er noe vi ønsker skal være tilgjengelig for flest mulig, men det tar tid å fornye stasjonene, sier direktør for persontrafikk Terje Myrland i Bane NOR.

Kriterier for universelt utformet stasjon

For å planlegge og gjennomføre større ombygginger, er vi avhengig av bevilgninger og oppdrag fra Jernbanedirektoratet. I dag bygger vi både nytt og restaurerer en rekke steder i landet. 
Universelt utformede togstasjoner innebærer blant annet at adkomsten til både plattformene og togene skal være uten hindringer for de reisende.

I tillegg skal det være 

  • kunstige lederlinjer på plattformene
  • dørene til stasjonsbyggene skal kunne brukes av alle uten assistanse
  • informasjon skal være godt skiltet 
  • informasjon til de reisende skal gis både muntlig og skriftlig samtidig, både i form av lyd over høyttaleranlegg og tekst på skjermer

91 tilgjengelige stasjoner

Å oppgradere eldre stasjoner til en slik standard er kostnadskrevende.

– Vi må derfor bygge universell utforming samtidig med andre store forbedringer av stasjonene. På den måten får vi et stadig bedre tilbud til alle reisende, men det vil naturligvis ta lang tid før universell utforming er normen, sier direktør for stasjoner, Knut Øivind Ruud Johansen i Bane NOR Eiendom.

54 stasjoner har denne standarden i dag, mens 95 har status som tilgjengelige.

Tilgjengelig status betyr at rullestolbrukere skal ha adgang til plattformene via ramper eller heis. Veiene til plattformene skal ikke være for bratte, og plattformhøyden må være minst 55 centimeter for å sikre av- og påstigning med rullestolrampe.

Tog med lave og høye gulv

Det er ikke bare utforming av stasjonene som betyr noe for passasjerene. Det gjør også togene. Det beste er en kombinasjon av høye plattformer og tog med lave gulv: En universelt utformet plattform er 76 centimeter høy. Her kan rullestolbrukere trille rett inn og ut av Flirt-togene.

Når det benyttes andre tog, må det brukes en mobil rullestolrampe. Disse togene har høyere gulv og skal etter hvert fases ut, slik at det kun er vogner med lave gulv som brukes. Også dette arbeidet tar tid, og vi jobber stadig for å bedre tilbudet. 

Stasjoner som er universelt utformet

  1. Askim

  2. Bergsgrav

  3. Berkåk  

  4. Bodø  

  5. Dale  

  6. Evanger

  7. Greverud  

  8. Harestua  

  9. Heggedal  

  10. Hell  

  11. Holmestrand  

  12. Holmlia  

  13. Høvik  

  14. Jaren
  15. Knapstad  

  16. Kråkstad  

  17. Lademoen
  18. Leangen  

  19. Ler  

  20. Lilleby
  21. Lundemo
  22. Marnadal
  23. Moelv  

  24. Mysen  

  25. Nittedal  

  26. Nodeland  

  27. Nordby  

  28. Notodden  

  29. Oslo Lufthavn Gardermoen  

  30. Reinsvoll
  31. Røra  

  32. Røstad  

  33. Røyken
  34. Råde  

  35. Skansen  

  36. Skarnes  

  37. Ski
  38. Skotbu  

  39. Spikkestad

  40. Spydeberg  

  41. Stabekk  

  42. Stange  

  43. Strømmen  

  44. Sørumsand  

  45. Tomter  

  46. Torp  

  47. Trondheim  

  48. Varingskollen  

  49. Vikhammer  

  50. Voss  

  51. Værnes  

  52. Øksnavadporten  

  53. Åndalsnes  

  54. Åsen 


Publisert: 27. oktober 2020 klokken 09:22

Oppdatert: 18. juni 2025 klokken 11:42