Nå er det blitt mye lettere å komme seg på toget i Tønsberg

Plattformene er blitt hevet på Tønsberg stasjon, og nå kan både rullestoler, barnevogner og tunge kofferter trille rett inn på toget.

  • Vestfold og Telemark
  • Oppgradering Tønsberg stasjon
  • Prosjektnyheter
  • Utbyggingsprosjekt

Publisert: 25. september 2023 klokken 10:38

Mann i rullestol foran tog

Asbjørn Gilje pendler til Skøyen. Han takler de fleste utfordringer, men setter pris på at det er blitt enklere å komme seg på toget i Tønsberg. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Hal i og dra

Asbjørn Gilje har pendlet i mange år. Først til Drammen, de siste to årene til Skøyen hvor han jobber som teknisk prosjektleder hos Sykehuspartner.
Gilje bruker en liten, manuell rullestol, og kommer seg frem de utroligste steder med den.
– Jeg kom meg på toget uten hjelp også før ombyggingen, men jeg måtte dra både meg og stolen opp og det slet på skuldrene. Det er blitt mye bedre nå, sier han.
– Da jeg begynte i ny jobb på Skøyen i oktober 2021 sto personheisen til plattformen for nordgående trafikk på Skøyen stasjon - og den stansen varte i tre måneder! Jeg fikk noen rare blikk når jeg la utfor trappa med rullestolen, humrer «stuntmannen».

– Her har Bane NOR gjort en kjempebra jobb!

Andreas Henden har pendlet fra Tønsberg til Drammen i 20 år, og han er strålende fornøyd med at Tønsberg stasjon endelig har fått hevet plattformene. Henden er avhengig av en motorisert rullestol for å komme seg til jobben på Uloba hvor han er IT-konsulent.
– Det å kunne kjøre av og på uten å være avhengig av hjelp er gull verd, stråler Henden.

Mann i rullestol på Tønsberg stajon

Andreas Henden kan nå uten problemer komme seg av og på toget på Tønsberg stasjon. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Men det har ikke alltid vært slik.
De nye Flirt-togene er utstyrt med heis, men det er ikke alltid de virker. Og selv når heisen virket, måtte Henden spore opp konduktøren og be om hjelp.
­– Det er ikke alltid like lett å få tak i konduktøren når det er fullt av folk på stasjonen, forteller Henden.
På de gamle togene, som gjerne brukes som innsats-tog, var det enda verre; da var Henden avhengig av at noen satte fram en rampe på stasjonen.

– Bra for meg - bra for alle!

­– Universell utforming er jo ikke bare bra for rullestolbrukere, det er bra for folk med barnevogn, mye bagasje - og for eldre og dem som ikke er så spreke. Alle kan oppleve å være «forbigående bevegelseshemmet», for eksempel fordi de må bruke krykker eller er syke. Lett tilgjengelige tog er kjempeviktig for mange, understreker Henden.

Mann i rullestol på stasjon

Lett tilgjengelige tog er kjempeviktig for mange, understreker Henden. Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR

– Kommer jeg av toget i dag?

Henden forteller med lun humor om reiser med et spenningsmoment de fleste av oss slipper.
­– At heisen virker på den ene siden så jeg kommer meg på toget, betyr jo ikke at den virker på andre siden når jeg skal av. Det har hendt at jeg har måttet bli med til Asker fordi jeg ikke kom av i Drammen, forklarer Henden. Det har også hendt at konduktøren har glemt at han skulle aktivere heisen i Drammen – med samme resultat. Henden har også opplevd å måtte bytte tog i Holmestrand for å finne et som kunne sette ham av i Tønsberg.
­– Når jeg skal til Oslo, tar jeg alltid toget til Nasjonalteateret fordi jeg vet at jeg kommer meg av toget der, sier Henden.

Små grep gjør mye

I Tønsberg er altså plattformene hevet i sammenheng med en oppgradering av stasjonsområdet (se faktaboks).

Portrettbilde av mann i vernejakke

Sven Narum er prosjektleder for i Bane NOR for oppgraderingen av Tønsberg stasjon. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

­– Når stasjoner oppgraderes, bygges det nye plattformer som har samme høyde som de nye togene til togselskapene. Dette gir trinnfri av- og påstigning, noe som gir økt tilgjengelighet for alle brukergrupper og raskere av- og påstigning. Videre er tverrfallet på plattformen snudd, slik at barnevogn, rullestoler med mer vil trille bort fra plattformkanten dersom bremsene ikke er satt på. Totalt sett øker dette sikkerheten for de reisende, forteller Sven Narum som er prosjektleder for oppgraderingen av Tønsberg stasjon.

Etterlyser info i appene

Når vi spør hva Bane NOR kan gjøre bedre, må Henden tenke litt.
­– Jeg savner informasjon om tilgjengelighet i alle disse appene. Det hadde vært fint å vite om personheisene på stasjonene er i drift FØR jeg bestilte billett! På samme måte hadde det vært fint om Vy kunne opplyse i sin app om heisen på toget var ute av drift, sånn at jeg kan velge en annen avgang, forklarer Henden.

Gilje er enig med Henden i at det hadde vært fint med mer oppdatert informasjon om tilgjengelighet.
– Jeg skulle ønske togselskapene hadde rutiner på å sjekke heisene om bord på togene om morgenen, og at det kunne bli informert ut dersom heisen streiker.

 – Godt innspill!

Stine Strachan, kommunikasjonssjef i Kunde og marked i Bane NOR, synes innspillet er godt og har undersøkt muligheten for informasjon om status på personheisene på stasjonene, som er Bane NORs ansvar.
 – Vi kan legge inn informasjon når vi får beskjed om at heisene blir satt ut av drift i lengre tid. Imidlertid er det som oftest bare driftsstans på noen timer, og da er det dumt å legge ut informasjon om at heisen står - når den faktisk er i orden når man kommer frem, forklarer Strachan.

«Mind the gap!»

Gilje har tidligere entret toget rett tett ved stasjonen, nå er han ivrig på å teste forholdene der plattformen gjør en sving. 
– I slike svinger øker ofte avstanden mellom plattformkanten og toget, noe som skaper trøbbel for både rullestoler og barnevogner, forteller Gilje. Han konstaterer fornøyd at det er tett og fint mellom plattform og tog i Tønsberg. Det er imidlertid ikke tett nok for Henden som bruker elektrisk stol.
– Vi klarte ikke å få det tettere i svingen, sier prosjektleder Sven Narum (Bane NOR).

Tiltak på Tønsberg stasjon

Bane NOR planlegger og bygger nye dobbeltspor på flere delstrekninger som til sammen skal gi et bedre togtilbud gjennom fylket. I den forbindelse må Tønsberg stasjon oppgraderes. 

Dette skal gjøres:

  • Fullføring av dobbeltspor fra Jarlsbergtunnelen og inn til stasjonen
  • Sporområdet skal bygges om for å gi fire spor til plattform
  • Eksisterende plattformer til spor 1, 2 og 3 blir oppgradert og forskyves nordover
  • Det blir ny plattform til spor 4, øst på stasjonsområdet.
  • Plattform 4 får tre atkomstpunkter inkludert ny heis til eksisterende undergang
  • Nytt lehus og utvidelse av plattformtak
  • Sykkelparkeringer med tak
  • Nye plattformer bygges i en høyde som gir trinnfri innstigning til toget
  • Plattformene får snøsmelteanlegg.

Publisert: 25. september 2023 klokken 10:38