Her jobber vi nå

På denne siden kan du lese om hva vi jobber med nå, og hva som er planlagt gjennomført i nærmeste fremtid.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Prosjektnyheter
Hopp til artikkel

På denne siden:

Pågående arbeid i Moss sentrum 

Oppdatert 24. oktober 2025.

Riving av Høienhaldgata 5 og 7

Rivearbeidene er ferdig, og har gått etter plan. 
Les mer om arbeidene

Graveearbeider ved Høienhald

Fra uke 42: For å forberede kommende jetpeling, vil det bli etablert en arbeidsplattform der blokkene sto. Jetpelingen vil starte når Høienhaldgata 9 er fraflyttet. 
 

Jetpeling ved Høienhaldgata/forlengelse av Mossetunnelen

For å redusere lengden på kulverten i Kransen, skal Mossetunnelen forlenges med 110 meter. Dette gjøres ved å installere en «blokk» med jetpeler, som tunnelen drives gjennom.  Første fase var ferdig i midten av august. Fase to begynte 9. september, og er antatt å vare til januar/februar 2026. Pr. 24. oktober er vi cirka halvveis i fase to. Den siste fasen går fra slutten av februar til mai 2027.  Les mer om arbeidene. Se også støyvarsel.

Boring av pilarer ved Fjordveien

I uke 40 starter vi jobben med å bore pilarene som utgjør hoveddelen av den permanente støttekonstruksjonen på oversiden av Fjordveien. Totalt antall pilarer er 116. Arbeidet med boring av pilarer (inkludert stagforankring) antas å pågå ut 2026. Les mer i støyvarsel

Arbeid ved Kleberget

Forberedelser til tunnelgjennomslag.

De forberedende arbeidene er ferdig (motfylling, jetpeling, kalk-sement-stabilisering, avgraving, med videre) og Bane NOR er nå i gang med forskjæringen til tunnelåpningen, før selve tunneldrivingen starter i begynnelsen av desember. Trykk her for å lese mer om arbeidene.  

Normale arbeidstider for rigg- og driftsentreprenør:
(graving, lasting/lossing, asfaltering, m.v.)

* Mandag-torsdag : Kl. 07-15.30 
* Fredag: kl. 07-13
* Lørdag:  Kun unntaksvis - og i tidsrommet 08-16.

Arbeider utenfor sentrum

Oppdatert 21. oktober 2025

Mossetunnelen (Sandbukta-sentrum)

Siste ordinære salve for tunneldrivingen var oktober 2023. Etterarbeider pågår med bl.a. installering av vann- og frostsikring, støp av ferdig tunnelprofil og bygging av teknisk bygg.

Fra august pågår sprengnings- og injeksjonsarbeider ved Myra. Dette arbeidet kan være merkbart i området Nedre Bjerget, Bjerget, Kongens gate, Gregers gate og Vogts gate. I forbindelse med grunnarbeider til teknisk bygg og grøfting vil det forekomme grøftesprengning, pigging og gravearbeider enkelte steder i tunnelen. 


Arbeidstid: 
* Døgnkontinuerlig mandag-fredag (ikke-støyende arbeider kl. 23-07). 
* Lørdag: kl. 06-24 (ikke støyende arbeider før kl. 07 og etter kl 19).

Anleggsmaskin i tunnel
Fra arbeider i Mossetunnelen Foto: Karoline Vårdal, Bane NOR

Sandbukta

Ingen pågående arbeider i  Sandbukta.

Carlberg

Midlertidig knuseverk på Carlberg

Fra 22. september og ut november vil entreprenøren MossIA ha et midlertidig knuseverk i drift mandag - fredag kl. 07-16. Knuseverket vil plasseres vekselsvis nord for jernbanekulverten og på sørsiden, mellom anleggsveien og veien til Carlberg gård.  Fra 20.oktober blir knuseverket plassert på sørsiden av jernbanekulverten. 

Støyberegninger viser at ingen boliger får støy over grenseverdiene. Deler av gårdsveien til Carlberg gård  berøres når knuseverket står i sør. 
Knuseverket gjør det mulig å gjenbruke tunnelstein i jernbaneprosjektet, som er bra for miljøet.  Trykk her for å lese mer om disse arbeidene

Carlberg kulvert

Det pågår utgraving av byggegropen, inkludert sprengning ved overgangen fra kulvert til tunnel.  For sprengningsvarsel, send navn og mobilnummer til moss_utbygging@banenor.no
  
Arbeidstid:
Man-lør kl. 06-23 (ikke-støyende arbeider før kl. 07 og lørdag etter kl. 19).

Kulvert sett fra lufta
Carlberg kulvert sett fra lufta. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR

Carlbergtunnelen (Carlberg-Kleberget)

Tunnelen var ferdig utsprengt høsten 2022. Etterarbeider pågår med installering av vann- og frostsikring og støp av ferdig tunnelprofil. Arbeidene er ikke spesielt støyende , men kan gi noe strukturstøy. 

Tunnelgjennomslag på Kleberget-siden: Oppstart i desember 2025.

I forbindelse med grunnarbeider til teknisk bygg og grøfting vil det forekomme grøftesprengning, pigging og gravearbeider enkelte steder i tunnelen. 

Arbeidstid: 
Døgnkontinuerlig mandag-fredag (ikke-støyende arbeider kl. 23-07). 
Lørdag: 06-24 (ikke støyende arbeider før kl. 07 og etter kl 19.

Larkollveien kulvert

Det pågår arbeid med drenering,  fundamentering og støp av permanent konstruksjon.

Arbeidstid:
Mandag-lørdag kl. 06-23 (ikke-støyende arbeider før kl. 07 og etter kl. 19 på lørdager). 

Dronebile av anleggsområdet i Larkollveien
I Larkollveien jobbes det med veikulvert Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR

Dilling 

 Det planlegges veiarbeider i Kirkeveien ved innkjøring fra Larkollveien med montering av autovern. Det vil bli innskrenkninger av veien under anleggsfasen, men biler kan passere. Arbeidet kan medføre støy over grenseverdier, og berørte naboer blir varslet. Arbeidstid: Kl. 09:00 – 18:00  

Fra 22. oktober til 20. desember vil innkjøringen til Dillingveien fra Larkollveien være stengt for gjennomkjøring på grunn av anleggsarbeid. Beboere i området bes bruke innkjøring via Ryggeveien. Myke trafikanter ledes forbi anleggsområdet via en skiltet passasje. I perioder med full stenging vil det bli organisert alternativ for myke trafikanter.

Nytt og gammel jernbanespor krysser hverandre
På Dilling krysser nytt og gammel jernbanespor. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR