Her jobber vi nå

På denne siden kan du lese om hva vi jobber med nå, og hva som er planlagt gjennomført i nærmeste fremtid.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Prosjektnyheter
Hopp til artikkel

På denne siden:

Pågående arbeid i Moss sentrum 

Oppdatert 2. desember 2025.

Høienhaldgata 9 - forberedelser til riving

Bane NOR har nå overtatt alle leilighetene i Høienhaldgata 9. Riving begynner den første uken i januar (først innvendig sanering). Forberedelser starter allerede denne uken (#49) med å gjerde inn tomten og innlemme den i anleggsområdet, fjerning av beplantning - og diverse gravearbeider for å koble fra infrastruktur i bakken. 

Fra uke 49: Jetpeling ved Høienhaldgata

For å øke stabiliteten i området der Høienhaldgata 5 og 7 sto,  skal det settes 198 jetpeler. Arbeidet starter i begynnelsen av uke 49, og vil pågå til antatt mars 2026.    Det vil bli brukt én rigg, og antatt fremdrift er cirka tre jetpeler om dagen – mandag til lørdag. Det er utført støyberegninger, som viser at ingen boliger vil bli utsatt for støy ut over grenseverdi.
Trykk her for å lese mer om arbeidet.

Jetpeling ved Høienhaldgata/forlengelse av Mossetunnelen

For å redusere lengden på kulverten i Kransen, skal Mossetunnelen forlenges med 110 meter. Dette gjøres ved å installere en «blokk» med jetpeler, som tunnelen drives gjennom.  Første fase var ferdig i midten av august. Fase to begynte 9. september, og er antatt å vare til januar/februar 2026. Pr. 10. november har vi passert halvveis i fase to. Den siste fasen går fra slutten av februar til mai 2027.  Les mer om arbeidene. Se også støyvarsel.

Boring av pilarer ved Fjordveien

I uke 40 starter vi jobben med å bore pilarene som utgjør hoveddelen av den permanente støttekonstruksjonen på oversiden av Fjordveien. Totalt antall pilarer er 116. Arbeidet med boring av pilarer (inkludert stagforankring) antas å pågå ut 2026. Les mer i støyvarsel

Arbeid ved Kleberget

Forberedelser til tunnelgjennomslag

De forberedende arbeidene er ferdig (motfylling, jetpeling, kalk-sement-stabilisering, avgraving, med videre) og Bane NOR er i sluttfasen med å klargjøre fjellet før tunneldrivingen starter i begynnelsen av januar. Det gjenstår cirka 40 meter fra Kleberget og inn til enden av tunnelen. Tunneldrivingen er arbeidet med å sprenge ut dette partiet inne i fjellet, fjerning av sprengstein og sikringsarbeider. Det vil pågå sprengningsarbeider frem mot sommeren 2026.  Trykk her for å lese mer om arbeidene.  

Normale arbeidstider for rigg- og driftsentreprenør:
(graving, lasting/lossing, asfaltering, m.v.)

* Mandag-torsdag : Kl. 07-15.30 
* Fredag: kl. 07-13
* Lørdag:  Kun unntaksvis - og i tidsrommet 08-16.

Arbeider utenfor sentrum

Oppdatert 8. desember 2025

Produksjonen vil ta pause i juleferien, fra 23. desember til 2. januar.
I denne perioden vil det være vakthold og vedlikehold på hele anlegget for å sikre trygghet og orden. Vi ønsker alle våre naboer riktig god jul.

Mossetunnelen (Sandbukta-sentrum)

Siste ordinære salve for tunneldrivingen var oktober 2023. Etterarbeider pågår med bl.a. installering av vann- og frostsikring, støp av ferdig tunnelprofil og bygging av teknisk bygg.

Fra august pågår sprengnings- og injeksjonsarbeider ved Myra. Dette arbeidet kan være merkbart i området Nedre Bjerget, Bjerget, Kongens gate, Gregers gate og Vogts gate. I forbindelse med grunnarbeider til teknisk bygg og grøfting vil det forekomme grøftesprengning, pigging og gravearbeider enkelte steder i tunnelen. Arbeidene kan gi noe strukturstøy.

 

Mossehallen redningstunnel (Nesparken)

Den kommende perioden forekommer mindre sprengningsarbeider fra ca. 15 meter inn i tunnelen. I perioden november til midten av desember vil det være noe anleggstrafikk til Nesparken i forbindelse med levering av materiell til Mossehallen redningstunnel. Området er skiltet. 


Arbeidstid: 
* Døgnkontinuerlig mandag-fredag (ikke-støyende arbeider kl. 23-07). 
* Lørdag: kl. 06-24 (ikke støyende arbeider før kl. 07 og etter kl 19).

Anleggsmaskin i tunnel
Fra arbeider i Mossetunnelen Foto: Karoline Vårdal, Bane NOR

Sandbukta

Ingen pågående arbeider i  Sandbukta.

Carlberg

Midlertidig knuseverk på Carlberg

Det midlertidige knuseverket er nå avsluttet for denne perioden. Det kan fortsatt forekomme noe pigging av større stein  

Carlberg kulvert

Det pågår utgraving og støttestrukturene for veggene  er nå ferdige, og vi graver og sprenger oss ned til det endelige nivået både i utgravingsområdet og ved tunnelinngangen.   For sprengningsvarsel, send navn og mobilnummer til moss_utbygging@banenor.no
  
Arbeidstid:
Man-lør kl. 06-23 (ikke-støyende arbeider før kl. 07 og lørdag etter kl. 19).

Kulvert sett fra lufta
Carlberg kulvert sett fra lufta. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR

Carlbergtunnelen (Carlberg-Kleberget)

Tunnelen var ferdig utsprengt høsten 2022. Etterarbeider pågår med installering av vann- og frostsikring og støp av ferdig tunnelprofil i tverrslag.  

I forbindelse med grunnarbeider til teknisk bygg, bunnrens og grøfting vil det forekomme grøftesprengning, pigging og gravearbeider enkelte steder i tunnelen.  Arbeidene kan gi noe strukturstøy, spesielt den nordre delen under Kleberget.

Tunnelgjennomslag på Kleberget-siden: Oppstart i desember 2025.

Arbeidstid: 
Døgnkontinuerlig mandag-fredag (ikke-støyende arbeider kl. 23-07). 
Lørdag: 06-24 (ikke støyende arbeider før kl. 07 og etter kl 19.

Larkollveien kulvert

Det pågår arbeid med drenering,  fundamentering og støp av permanent konstruksjon.

Arbeidstid:
Mandag-lørdag kl. 06-23 (ikke-støyende arbeider før kl. 07 og etter kl. 19 på lørdager). 

I Larkollveien jobbes det med veikulvert Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR

Dilling 

Larkollveien – Dillingveien og  Kirkeveien 

Midlertidig omkjøring ved Larkollveien

Det etableres en midlertidig omkjøring i Larkollveien, like ved gamle Dilling stasjon. Området klargjøres til videre utgraving og ferdigstilling av veikulverten i Larkollveien.

Det gjennomføres også arbeider med en midlertidig omkjøring på nordsiden av Larkollveien. Endringer vil bli tydelig skiltet.

Dillingveien stengt for gjennomkjøring

Fra 13. november til 20. desember blir Dillingveien stengt for gjennomkjøring på grunn av anleggsarbeid.  Innkjøring fra Larkollveien stenges og alle beboere i området bes bruke innkjøring via Ryggeveien.  Myke trafikanter ledes forbi anleggsområdet via en skiltet passasje.

Nytt og gammel jernbanespor krysser hverandre
På Dilling krysser nytt og gammel jernbanespor. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR