Julestatus fra prosjektet

2025 har vært preget av både krevende saker, og høy aktivitet. Les mer om status for pågående aktiviteter og prosesser.

  • Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad
  • Prosjektnyheter

Publisert: 19. desember 2025 klokken 15:16

Dronefoto fra Moss sentrum

Dronefoto fra Moss sentrum 18. desember.  

Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

- Særlig har prosessene rundt Høienhaldgata 5, 7 og 9 vært krevende for prosjektet, og det har satt et stort preg på hele året. Jeg tenker likevel mest på beboerne i de tre blokkene, det er vanskelig å sette seg inn i den krevende situasjonen de har opplevd. Vi i Bane NOR har forsøkt å legge til rette på best mulig. Men tiden var svært knapp, og det har gjort det ekstra krevende for alle, sier prosjektsjef Per Olav Moslet i Bane NOR.

Grunnforsterkning og tunnelgjennomslag i 2026

Det nye året vil bli preget av at arbeidet med grunnforsterkning og sikringstiltak fortsetter i Moss sentrum. Mot sommeren vil det bli gjennomslag mellom Kleberget og Carlbergtunnelen, og tunnelen vil da være åpen i begge ender.

Foto fra Larkollveien kulvert.

Larkollveien kulvert 5. desember, sett mot Dilling. Gang- og sykkelveien ses til høyre bildet, denne blir adskilt fra kjørebanen.  

Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

Larkollveien kulvert tas i bruk til skolestart i 2026

- Utenfor sentrum går arbeidene mot slutten. Entreprenør MossIA har lovet at Larkollveien veikulvert skal være klar og kunne tas i bruk til skolestart i august 2026. Det ser vi frem til, sier Moslet. 

Status i prosjektet

 

 


Publisert: 19. desember 2025 klokken 15:16