Gjennomslag i Gråmunktunnelen
312 dager etter den første salven ble skutt kunne tunnelarbeiderne endelig juble over gjennomslag i den 1,1 km lange Gråmunktunnelen. Tunnelen blir i 2025 en del av det nye dobbeltsporet fra Nykirke til Barkåker på Vestfoldbanen.
Publisert:
Sist oppdatert:
Mandag 24. august gikk startskuddet, og fredag 2. juli var det altså tid for gjennomslagssalven. Det er tunnelentreprenør LNS som har drevet tunnelen for hovedentreprenør Sapi Nor.
Prosjektsjef i Bane NOR, Anders Dahl Johanssen, er glad for at det nå er gjennomslag i Gråmunktunnelen, og roser entreprenørene for det gode arbeidet som er gjort i en vanskelig tid.
– At vi har kommet i mål med drivingen av denne tunnelen uten større forsinkelser er veldig gledelig. Midt i en pågående pandemi var ikke det noe vi kunne ta som en selvfølge da den første salven ble skutt i august i fjor. Nå gleder vi oss til å kunne bygge ferdig de to andre tunnelene og resten av det nye dobbeltsporet, slik at enda flere kan ta mer tog her på Vestfoldbanen i 2025, sier Johansen.
– Blir det roligere dager fremover for naboene nå?
– Det gjenstår fortsatt mye arbeid for å bygge ferdig dobbeltsporet, men naboer nær Gråmunktunnelen vil nok merke at tunneldrivingen er ferdig.
Når det gjelder den andre bergtunnelen i prosjektet, Skottåstunnelen, skal tunneldrivingen etter planen pågå en stund ut i 2022.
– Men før den tid blir det noen roligere uker nå i juli. Fra 12. juli og ut måneden er det en generell anleggsstans. Det blir likevel folk og maskiner å se på anleggsområdet som skal gjøre nødvendig arbeid, vedlikehold og vakthold, men de mest støyende arbeidene settes på pause i tre uker, forteller Johansen.