Tunneldrivingen i gang fra sør

Mandag 24. august ble den første tunnelsalven skutt i prosjektet Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker ved den søndre portalen av Gråmunktunnelen. – Dette er en viktig milepæl, sier prosjektleder Stein Ole Innset i Bane NOR.

Publisert: 25. august 2020 klokken 12:31

Oppdatert: 10. desember 2021 klokken 13:30

Selv om det ikke var noen stor offisiell markering, var det flere fra både Bane NOR og hovedentreprenøren Sapi Nor som hadde møtt opp for å være til stede ved den første tunnelsalven på strekningen. Starten på tunneldrivingen er noe mange vil få med seg.

– Arbeidet med underbygningen har pågått siden offisiell anleggsstart 31. januar og det er nå aktivitet langs hele linjen. Men denne salven markerer for alvor oppstarten av tunnelarbeidene, sier Stein Ole Innset.

Både Stein Ole Innset (t.v), i Bane NOR og prosjektleder i Sapi Nor, Nicandro Iannacone, ville få med seg den første tunnelsalven. (Foto: Tormod Ugelstad, Bane NOR)

Tre nye tunneler

For å legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen, bygger Bane NOR nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Det er en strekning på totalt 13,6 kilometer. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum.

Det skal bygges tre lengre berg- og betongtunneler på strekningen, og det er den sørligste av dem som nå skal sprenges ut.

Gråmunktunnelen er en bergtunnel på 1,1 km. Tunnelen skal være klar for jernbanetekniske arbeider 1. mai 2022.

Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) har fått oppdraget med bergtunnelene Skottåstunnelen og Gråmunktunnelen med tilhørende tverrslag og rømningstunneler.

Tilfreds entreprenør

Det italienske arbeidsfellesskapet Sapi Nor, mellom Webuild (tidligere Salini Impregilo) og Impresa Pizzarotti, er totalentreprenør for underbygningen på det nye dobbeltsporet.

– Vi er tilfredse med å ha gjennomført den første tunnelsalven. Dette markerer ikke bare starten av tunneldrivingen, men også at vi har klart å følge tidsplanen til tross for at vi måtte endre vår opprinnelige strategi på grunn av utfordringene Covid-19 har gitt oss som et nytt selskap i Norge, sier prosjektleder Nicandro Iannacone i Sapi Nor.

Det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker skal etter planen stå ferdig i 2024. Da blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo.


Publisert: 25. august 2020 klokken 12:31

Oppdatert: 10. desember 2021 klokken 13:30