Skjult under bakken – avgjørende for togtrafikken

Fra utsiden ser den anonym ut. En liten grå betongbygning med en like grå dør i den nye parken over Drammenstunnelen. Men bak døra – og 20 meter lenger ned – jobber kraftige pumper døgnet rundt for å holde Drammenstunnelen i gang.

  • Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
  • Prosjektnyheter

Publisert: 16. juni 2025 klokken 15:34

Mann i vernetøy lener seg mot pumpe.

Geir Boman Rinde viser fram pumpestasjonen under Drammenstunnelen.

– Det er kanskje ikke så synlig, men den er helt avgjørende for togtrafikken, sier byggeleder Geir Boman Rinde i Bane NOR.

Vann, fjell og forutsigbarhet  

Drammenstunnelen går under elvenivå og gjennom berg der det naturlig finnes mye grunnvann. Når tunnelen skjærer gjennom fjellet, må dette vannet ha et sted å gjøre av seg. Det ledes derfor kontrollert ned til en stor betongtank under jernbanesporene.

Der samles opptil 160 000 liter før det pumpes videre ut i Drammenselva via kommunens overvannsnett.

– Dette er grunnvann som ledes ut på en trygg og kontrollert måte gjennom pumpestasjonen. Hvis vi ikke gjør det, kan det på sikt skape utfordringer for både anlegg og trafikk, sier Rinde.

Automatisk styrt – analogt sikret

Selve pumpestasjonen er helautomatisk, med systemer og sensorer som registrerer trykk og vannstand. Systemet sender sanntidsdata til driftssentralen og overvåkes derfra døgnet rundt.

Men det er også én svært lavteknologisk komponent:

– Vi har en bordtennisball i et rør som følger vannstanden. Når den treffer bunnen, vet vi at det er trygt å åpne luka til tanken. Det er idiotisk enkelt – og utrolig driftssikkert, smiler Rinde.

Mann i vernetøy peker på bordtennisball i gjennomsiktig rør.

Den oransje bordtennisballen speiler vannstanden inne i tanken.

Dimensjonert for trygghet

Stasjonen er bygget med tre parallelle pumper. Vanligvis går bare én, men under høy belastning slår en ekstra inn. Den tredje står i reserve, nettopp for å sikre høy oppetid og lav risiko.

Anlegget er bygget med tanke på driftssikkerhet og lang levetid, med minst mulig behov for inngrep.

Tre pumper i pumpestasjonen

Tre pumper står klare til å håndtere vannet.

Bedre flyt – færre overraskelser

Gjennom helautomatisk overvåking og effektiv vannhåndtering vil denne underjordiske pumpestasjonen bidra til bedre togtrafikk over bakken – med mindre vedlikeholdsbehov og færre overraskelser.

Et anlegg som håndterer store mengder vann, stille og jevnt i bakgrunnen.

– Det kommer rundt 200 000 liter vann hvert eneste døgn ned her, og den vannmengden er konstant. Den blir ikke stort påvirka av vær eller vind. Det kan derimot også komme så mye som 115 000 liter vann i timen ifra åpningen av tunnelen ved kraftig nedbør sier Rinde.

Men også det håndterer pumpestasjonen uten problemer, slik at togtrafikken kan gå uberørt av både nedbør og grunnvann.


Publisert: 16. juni 2025 klokken 15:34